رییس اجرایی: دولت از سیستم انگشت‌نگاری در انتخابات استفاده می‌کند/ کمیسیون انتخابات: ایـن تصمیـم ۷۰فیـصد احتـمال دارد

- ۳۰ سنبله ۱۳۹۷

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی دیروز جمعه (۳۰ سنبله) در مراسم هفتمین سالیاد شهید استاد برهان‌الدین ربانی رییس جمهور سابق و شهید صلح در «خیمۀ لویه جرگه» با اشاره به چالش‌های انتخابات گفت: دولت از استفاده سیستم بیومتریک/انگشت‌نگاری در روز انتخابات خبر داده است.
mandegar-3آقای عبدالله گفت: « این تصمیم را کمیسیون مستقل انتخابات در آیندۀ نزدیک اعلام خواهد کرد که رای‌دهنده‌گان با استفاده از بیومتریک در روز انتخابات می‌تواند رای‌دهند».
آقای عبدالله افزود که این کار نگرانی‌های مردم و احزاب سیاسی در خصوص تقلب را رفع خواهد کرد.
آقای عبدالله گفت: «چون تبصره‌های مختلف در این شب و روز می‌شود که چه‌کسی معاون ‌شود کی معاونِ معاون می‌شود، اگر در انتخابات تصمیمی بگیریم، تصمیم ناقص نخواهد بود.»
آقای عبدالله تصریح کرد که به‌عنوان معاون جز یک تکت انتخاباتی نمی‌شود و افزود که «این را کلان‌کاری تلقی نکنید و بی‌تفاوتی هم نیست».
آقای عبدالله با اشاره به گمانه‌زنی‌ها دربارۀ چه‌گونه‌گی مشارکت‌اش در انتخابات سال آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان، احتمال حضورش در تیم‌های انتخاباتی را رد نکرد. اما تلویحا معاون‌شدن در تکت‌های انتخابات آینده را رد کرد.
در همین حال، عزیز ابراهیمی سخن‌گوی کمیسیون انتخابات در تماس با روزنامۀ ماندگار از استفادۀ سیستم بیومتریک/ انگشت‌نگاری استقبال کرده و می‌‎گوید که احتمال دارد که این تصمیم ۷۰درصد عملی شود.
آقای ابراهیمی هم‌چنان افزود که این تصمیم تا چندروز دیگر (یک‌شنبه هفتۀ آینده)، روشن خواهد شد.
آقای ابراهیمی با تاکید افزود که کمیسیون انتخابات از این تصمیم حمایت می‌کند.
این درحالی‌ست که به برگزاری انتخابات پارلمانی افغانستان کم‌تر از یک‌ماه مانده، احزاب سیاسی نیز هم‌چنان به مخالفت در برابر راهکارهای انتخاباتی و چه‌گونه‌گی برگزاری آن تاکید می‌ورزند.
از حدود یک هفته پیش طرف‌داران ایتلاف بزرگ ملی که از بیش از ۳۰حزب و جریان سیاسی تشکیل شده است، درهای کمیسیون انتخابات را در ولایات قندهار در جنوب و بلخ در شمال افغانستان بسته‌اند. یکی از خواست‌های اصلی معترضان استفاده از سیستم بیومتریک برای جلوگیری از تقلب در انتخابات پارلمانی پیش‌رو است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.