وزیر زراعت: نـام قاچـاقبـران زعفـران را فـاش می‌کنـم

گزارشگر:سه شنبه 3 میران 1397 - ۰۲ میزان ۱۳۹۷

نصیر احمد درانی وزیر زراعت که در نشست دیروز دوشنبه (دوم میزان) در مجلس نماینده‌گان صحبت می‌کرد، گفت که سال گذشته ۱۰٫۶ تن زعفران به ثبت رسیده بود؛ اما بیشتر از ۱۵ تن زعفران به بیرون از کشور صادر شده است.
هرچند آقای درانی جزئیات بیشتر نداد؛ اما گفت که ‌زغفران از کشورهای همسایه به گونه قاچاق وارد افغانستان شده و زیر نام زعفران کشور به بیرون از کشور صادر می‌شود.
mandegar-3آقای درانی افزود که صادرات زعفران به گونۀ غیر قانونی به بیرون از کشور باعث پایین آوردن قیمت و کیفیت زعفران افغانستان می‌شود و این تولید نادر کشور را بدنام می‌سازد.
وزیر زراعت هم‌چنان، در پاسخ به برخی نماینده‌گان معترض گفت، نام قاچاق‌بران را که تاهنوز هیچ کسی فاش نکرده، پیدا می‌کند و در این زمینه اسناد لازم را با مجلس نماینده‌گان شریک می‌سازد.
آقای درانی گفت: «به‌خاطری که مبارزه با قاچاق‌چیان زعفران از توان وزارت خارج است از ریاست جمهوری نیز خواسته شده است که جلو قاچاق زعفران را بگیرد.»
او گفت که به همین دلیل تا هنوز دو بار اعضای خانواده‌اش مورد حمله قرار گرفته اند، ولی با آنهم هیچ هراسی ندارد.
وزیر زراعت از مجلس نماینده‌گان نیز خواست تا در زمینه مبارزه با قاچاق زعفران و غصب فارم‌های زراعتی با این وزارت همکاری کند.
آقای درانی، هم‌چنان به منظور مبارزه با خشکسالی و تطبیق پلان‌های زراعتی از اعضای مجلس نماینده‌گان خواست که بودجه این وزارت را در سال مالی آینده بیشتر سازد.
به گفته او، وزارت زراعت برنامه‌های را برای مهار خشک‌سالی در سال‌های آینده روی دست گرفته است که به بودجه بیشتر نیازدارد.
او گفت که بررسی‌های روی بذر للمی و شالی للمی برای اینکه به آب کمتر نیاز دارند آغاز شده است؛ ولی این تحقیقات زمانگیر است، اما برای مدیریت آب‌ها یک کمپنی آلمانی از سوی حکومت استخدام شده تا پالیسی معقولی را بسازد.
به گفته او، استفاده از پیپ به جای کانال‌های آبیاری از دیگر برنامه‌های وزارت زراعت است. ولی تطبیق همه این برنامه‌ها به بودجه نیاز دارد که هم اکنون در اختیار این وزارت نیست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.