کساد شدن بازار تعویذنویسان پس از نشر ویدیوهای ملا رسول لندی

گزارشگر:محراب الدین ابراهیمی/ یک شنبه 8 میزان 1397 - ۰۷ میزان ۱۳۹۷

پس از افشای فیلم‌های تجاوز جنسی ملا رسول لندی در ولایت فاریاب به زنانی که برای گرفتن تعویذ نزد او می‌رفتند، اکنون بازار کار تعویذ نویسان در ولایت‌های شمالی به شدت رو به سردی گراییده و کمتر کسی حاضر می‌شوند نزد این افراد بروند.
حدود ده روز پیش، چندین فیلم سکس ملا رسول لندی با زنان روستایی ولسوالی پشتون کوت ولایت فاریاب در شبکه‌های اجتماعی به نشر رسید. ملا رسول لندی که گفته می‌شود در گذشته یک آدم بی بندبار بوده است، رابطه جنسی‌اش با چندین زن را فیلم گرفته بود و گفته mandegar-3می‌شود که پس از این کار، او از آن زنان باج‌گیری می‌کرد.
این رویداد با واکنش‌های گسترده‌یی رو به رو شد. شورای علمای افغانستان فتوای قتل او را صادر کردند، والی فاریاب برای بازداشت این ملای تعویذ نویس جایزه تعیین کرد و مقام‌های امنیتی ولایت فاریاب نیز از بازداشت سه همکار او که شامل دو زن و یک مرد اند، خبر دادند. یکی از بازداشت شده‌گان پولیس است.
تعویذ نویسی و فال بینی در افغانستان پیشینه دور و درازی دارد. مردم در خیلی از موارد بیشتر از این که برای حل مشکل شان به داکتر و شفاخانه مراجعه کنند، به دلیل باور های سنتی حاکم، به ملاهای تعویذ نویس مراجعه می‌کنند.
این باورها نیز سبب شده است که تعویذ نویسان دست به هر نوع استفاده جویی جنسی و مالی از زنان بزنند و بارها گزارش هایی در مورد تجاوز و استفاده‌های جنسی از زنان توسط این دست ملاها به نشر رسیده است.
مردم افغانستان حتا در مواردی تحصیل کرده‌گان در افغانستان نیز به دلیل حاکم بودن باورهای سنتی مذهبی برای حل مشکلات شان نزد ملا مراجعه کرده و اقدام به گرفتن تعویذ می کنند و یا فال شان را می‌بینند.
بسیاری از ملاها که بعدها مشخص شده است، افرادی اند که هیچ درس دین نخوانده و درس های نظامی خوانده اند. اما با استفاده از باورها سنتی مردم اقدام به این کار کرده و در مواردی پول های هنگفتی نیز از مراجعین شان می‌گیرند.
رویداد اخیر در ولایت فاریاب سبب شده است که مردم اکنون به دلیل این که بدنام نشوند و یا شاید باورهای شان را نسبت به ملاها از دست داده اند، در چند روز اخیر به تعویذ نویسان در ولایات شمالی مراجعه نکرده اند و این کار سبب بی رونقی در کار و بار شماری از تعویذ نویسان مشهور شده است.
البته که نشر این فیلم‌ها بی هزینه برای آن زنان روستایی هم نبوده است. تا حالا دست کم دو مورد قتل ناموسی در این ولسوالی گزارش شده است که به گفتۀ مقام های ولایت فاریاب احتمالا به دلیل نشر همین فیلم ها اتفاق افتاده است.
امین الله یکی از افرادی است که در بازار یکی از ولسوالی‌های ولایت بغلان در کار عکاسی و کاپی برداری اسناد مشغول است. او می‌گوید در هر هفته، پنج نفر از این تعویذ نویسان هر کدام از ۱۵۰ تا ۲۰۰ ورق تعویذ نوشته شده و شوئیست در دکان او کاپی برداری می‌کردند، اما در یک هفته گذشته فقط یکی از این تعویذ نویسان تنها ۵۰ ورق تعویذ و دعاهای از قبل آماده شده را کاپی کرده است.
در گذشته تعویذ نویسان برای مراجعین شان، تعویذ و دعاهای دیگر را با قلم می نوشتند، اما اکنون یکی از تعویذ نویسان می‌گویند به دلیل رقم بلند مراجعین شان، آنان ناگزیر اند که تعویذ و دیگر موارد وابسته به این شغل را از قبل آماده کرده و کپی برداری کنند.
به گفتۀ او که نمی‌خواهد نامش نیز گرفته شود، این کار را برای سرعت و سهولت در کار و رسیده‌گی بهتر به مشتریان شان انجام می‌دهند.
در افغانستان به ویژه در ولایت‌های شمالی، در کنار این که زنان روستانشین برای حل مشکل شان به تعویذ نویسان مراجعه می‌کنند، در بسیاری موارد، خانواده‌ها مریضان شان را نیز برای شفا یاب شدن نزد این ملاها می‌برند.
بیشتر این ملاها در بدل این خدماتی که به مردم روستایی انجام می‌دهند، از آنان پول نقد، گوسفند و بز می‌گیرند و این گونه است که برعلاوه به دست آوردن سرمایۀ هنگفت، در مورادی نیز استفاده‌های جنسی تکان دهنده از زنان روستایی نیز می‌کنند.
انتشار ویدیوهای استفاده جنسی ملا رسول لندی در روزهای اخیر، بخش کوچکی از زوایای پنهان و یک فاجعه وحشت‌ناک را به نمایش می‌گذارد که احتمالاً در هر ولایت و شهری از این دست رویدادها بسیار به گسترده‌گی یافت می‌شود.
اکنون که در یک هفتۀ اخیر مردم در ولایات شمالی کمتر به تعویذ نویسان مراجعه می‌کنند، تازه درک کرده اند که چه چهره‌های خطرناک در لباس ملا پنهان هستند و به چه ترفندهای از مردم استفاده می‌کنند.
یک باشندۀ ولایت بغلان که بارها برای درمان مرض زردی پسرش پیش یک تعویذ نویس رفته به هشدار می‌گوید، ساعت ها انتظار می‌کشیدند تا نوبت شان برسد. اما دو روز پیش که پیش همان تعویذ نویس رفته است، بر عکس ملا انتظار او را می‌کشیده است.
تنها ملاهای تعویذ نویس نیست که دست به چنین اعمال تکان دهنده می‌زنند. بارها گزارش های در مورد تجاوز به کودکان در مساجد از سوی ملاهای مساجد به نشر رسیده است که بازتاب جهانی داشته و با محکومیت جهانی نیز رو به رو گردیده است. حتا در مواردی زنان و کودکان به جای این که به عنوان یک قربانی جنسی حمایت شده باشند، جان شان را نیز از دست داده اند.
سه و نیم سال پیش در زمستان ۱۳۹۳، فرخنده یک بانوی جوان در شهر کابل در روز روشن پس از آن که به یک ملای تعویذ نویس در مرکز شهر کابل اعتراض کرده بود، به دلیل اتهام ملای تعویذ نویس، زیر مشت و لگد جان داد و جسدش در آتش سوخت.
در آن رویداد بر اساس تحقیقاتی که پولیس کابل انجام داده بود، ملای تعویذ نویس در زیارت شاه دو شمشیره او را متهم به آتش زدن قرآن کرده بود در حالی که اصل رویداد، اعتراض آن بانوی جوان در مقابل اعمال ملای تعویذ نویس بود.
پولیس از محل کار ملا، تابلیت‌های تقویت جنسی نیز به دست آورده بود و بر اساس ادعای پولیس کابل در آن زمان، حجره آن ملا مکانی برای برقراری رابطه‌های جنسی میان زنان مراجعه کننده و ملای تعویذ نویس و همکارانش بوده است.
هر چند که بارها از آدرس مولوی‌های برجسته‌تر، تعویذ نویسی و فال‌بینی حرام عنوان شده است، اما وزارت حج و اوقاف و حکومت در کل برای متوقف ساختن این کار هیچ اقدامی نکرده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.