روسیه: هیـأتی از دولت افغانستان در نشستِ مسـکو شرکت مـی‌کنـد

گزارشگر:چهار شنبه 25 میزان 1397 - ۲۴ میزان ۱۳۹۷

ضمیر کابلوف رییس ادارۀ دوم آسیای وزارت امورخارجۀ روسیه گفته است که در نشست مسکو هیأتی از دولت افغانستان، طالبان و نماینده‌گان ۱۰ کشور دیگر حضور خواهند داشت.
او تأکید کرد که زمان قطعی برگزاری این نشست هفتۀ آینده اعلام خواهد شد.
کنفرانس افغانستان قرار بود ۱۳ سنبله برگزار شود، اما دولت افغانستان پس از اطلاع از دعوت روسیه از طالبان برای شرکت در آن، اعلام کرد در این کنفرانس شرکت نمی‌کند.
صبغت احمدی، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان در آن زمان اظهار داشت: روند سازش در افغانستان باید تحت ریاست دولت این کشور باشد.
امریکا نیز اعلام کرده بود که در چنین کنفرانسی شرکت نخواهد کرد، اما در مقابل طالبان از برگزاری این کنفرانس در مسکو استقبال کرد و حتا گفته شد که سرپرستی هیات طالبان در مسکو را «شیر محمد عباس استانکزی» رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر به عهده خواهد داشت.
وزارت امورخارجۀ روسیه در آن زمان اعلام کرد: از ۱۱ کشور از جمله ایران، افغانستان، چین، پاکستان، هند، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبیکستان و ترکمنستان برای شرکت در کنفرانس افغانستان در مسکو دعوت کرده است.
هدف از برگزاری این کنفرانس، کمک به پیش‌برد روند مصالحه ملی در افغانستان و برقراری صلح و آرامش در آن عنوان شده است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه اخیراً دربارۀ روابط روسیه و طالبان به خبرنگاران گفته بود: ما هیچ‌گاه این موضوع را پنهان نکرده‌ایم که با طالبان تماس داریم و این رابطه بیشتر برای تأمین امنیت شهروندان روس در افغانستان و نیز سازمان‌های روسی در این کشور است.
او افزود، تلاش می‌کنیم تا طالبان را برای خودداری از مبارزه مسلحانه و آغاز مذاکره با دولت افغانستان تشویق کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.