مک‌کریستال: متأسفم که نتوانستم به مسوولیت‌هایم بپردازم

- ۲۵ جدی ۱۳۹۱

در حالی که کاخ سفید از تلاش‌های دولت واشنگتن برای خروج تمام نیروهای امریکایی از افغانستان خبر می‌دهد، یک فرمانده سابق نیروهای امریکایی در افغانستان اعلام کرد، از اینکه نتوانسته کارش را در افغانستان تمام کند، متاسف است.
به گزارش شبکۀ خبری سی.بی.اس، استنلی مک‌کریستال، جنرال بازنشسته ارتش امریکا که فرماندهی نیروهای این کشور در افغانستان را بر عهده داشت، در برنامه «روبروی ملت» حاضر شد.
وی در این برنامه گفت: متاسفم که برخی کارها که به من سپرده شده بود، ناتمام باقی ماند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: نتوانستم مسوولیت‌هایم در افغانستان را بطور کامل انجام دهم و این در حالی است که حدود ۱۵۰ هزار نیرو در اختیارم بود که اغلب به من اطمینان کامل داشتند.
مک‌کریستال از اعلام اینکه از نظر وی چه تعداد نیرو باید همچنان در افغانستان بماند، خودداری کرد اما گفت که نیروهای افغان آموزش‌های بسیاری دیدند و وضعیت‌شان در حال بهبود است اما راه طولانی در پیش رو است.
وی اعلام کرد: افغانستان در سال ۲۰۰۲ به لحاظ فیزیکی کاملاً ویران شده بود و از دیدگاه روانی و اخلاقی نیز دچار آشوب بود اما در سال‌های گذشته این کشور پیشرفت کرده است.
مک کریستال ادامه داد: اکنون دختران به مکتب می‌روند و بسیاری از نقاطی که شاهد ناامنی بودند، در حال حاضر در امنیت نسبی قرار دارند.
این فرمانده بازنشسته امریکا همچنین با اشاره به سیاست‌ خارجی امریکا اظهار کرد: پرسش من در رابطه با آینده این است که در منطقه چه خواهیم کرد و این پرسش تنها به مساله فعالیت القاعده در افغانستان که اخیراً محدود شده است، مربوط نمی‌شود.
مک‌کریستال ادامه داد: باور من بر این است که افغانستان می‌تواند به کشوری تبدیل شود که وضعیت آن پایدار باشد. فکر می‌کنم آنها باید خود مسوولیت‌های تامین امنیت کشورشان را تا بیشترین حد ممکن بر عهده گیرند.
این مقام نظامی سابق ارتش امریکا گفت: با این همه فکر می‌کنم روند شراکت استراتژیکی که باراک اوباما، رییس‌جمهوری امریکا به حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان پیشنهاد داده، قابل انتقاد است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: این انتقاد تنها به تعداد و چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و حمایت دولت واشنگتن از کابل مربوط نمی‌شود بلکه در مواردی به تاثیر این همکاری استراتژیک بر افکار افغان‌ها است.
مک‌کریستال تصریح کرد: این نوع همکاری باعث می‌شود نیروهای افغان‌ همیشه بر این اعتقاد باشند که شریکی قابل اطمینان دارند.
وی با اشاره به اینکه تنها یک بار با چاک هاگل، نامزد معرفی شده از سوی اوباما برای تصدی سمت وزارت دفاع امریکا دیدار کرده است، گفت: مطمیناً وی هم به عنوان یک سرباز و هم به عنوان یک سناتور فردی با تجربه است.
استنلی مک‌کریستال گفت: از نظر من موضوع مهم منطقه است نه افغانستان.
وی ادامه داد: مساله افغانستان موضوعی نیست که بتوان آن را بدون توجه به کشورهای منطقه مورد بررسی قرار داد.
مک کریستال تصریح کرد: در صورتی که مکانی در افغانستان شاهد حضور و فعالیت اعضای طالبان باشد، این مساله بی‌تردید ثبات پاکستان را مورد تهدید قرار خواهد داد.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اهداف تاثیر پاکستان در منطقه اعلام کرد: فکر می‌کنم برقراری ثبات در افغانستان نه تنها برای پاکستان بلکه برای کل منطقه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.