انتـخاباتِ قنـدهـار امـروز برگزار مـی‌شود

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 5 عقرب 1397 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۷

کمیسیون انتخابات امروز انتخابات مجلس نماینده‌گان را در ولایت قندهار برگزار می‌کند.
مسوولان در کمیسیون انتخابات با نشر اعلامیه‌یی می‌گویند که تمام آماده‌گی‌ها برای برگزاری انتخابات پارلمانی ولایت قندهار گرفته شده و قرار است دروازه‌های مرکزها ساعت ۷ صبح به روی مردم باز و ساعت ۵ عصر بسته شود.
mandegar-3گفتنی است که انتخابات مجلس نماینده‌گان به تاریخ ۲۸ و ۲۹ میزان بدون برگزاری انتخابات در قندهار و غزنی راه اندازی شده بود.
اعضای کمیسیون با پخش اعلامیه‌یی از مردمِ قندهار خواسته اند تا «بدون نگرانی» با شناس‌نامه‌های برچسپ خوردۀ شان به مرکزهایی که نام‌نویسی کرده اند، بروند و به نامزدانِ مورد نظر شان رأی بدهند.
اعضای کمیسیون به مردم قندهار اطمینان می‌دهند که در انتخابات آن ولایت از سیستم انگشت‌نگاری نیز استفاده خواهد شد. در اعلامیۀ کمیسیون انتخابات تصریح شده است که رأی‌دهنده‌گان باید از آوردن موبایل‌های هوشمند و تصویربرداری در مرکزها جداً خودداری کنند.
اعضای کمیسیون انتخابات در اعلامیۀ شان از نیروهای امنیتی خواسته اند تا در زمینۀ تأمین امنیت مرکزهای انتخاباتی، رأی‌دهنده‌گان، نامزدان، خبرنگاران و ناظران داخلی و بین‌المللی در روند رأی‌دهی، کمیسیون را همکاری کنند.
گفتنی است که انتخابات پارلمانی به دلیل کشته شدن فرمانده امنیه این ولایت با یک هفته تأخیر برگزار می‌شود. جنرال عبدالرازق عصرِ روز پنجشنبه، ۲۶ میزان، دو روز پیش از برگزاری انتخابات در مقام ولایت قندهار توسط یک حامل نفوذی کشته شد. پس از آن کمیسیون انتخابات اعلام کرد که انتخابات در ولایت قندهار را با یک هفته تأخیر برگزار می‌کند.
انتخاباتِ غزنی
در سویی دیگر، محمداشرف غنی، رییس حکومت وحدت ملی از ‌سرور دانش، معاون دوم ریاست حکومت و انجنیر محمد خان، معاون نخست ریاست اجرایی‌ خواسته است تا مشکل انتخابات ولایت غزنی را «به زودترین فرصت» حل کنند.
آقای غنی ضمنِ ستایش از نیروهای امنیتی از بهر تأمین امنیت انتخابات، گفته است: دو ماه پیش فرضیه‌های حاکم فضای بی‌باوری را ایجاد کرده بود، اما نیروهای امنیتی این فضا را شکستند و نشان دادند که توانایی و ظرفیت آنان از هر جهت بلند رفته است.
قابل یادآوری است که در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰، یازده نماینده از ولایت غزنی همه از قوم هزاره انتخاب شد. دلیل این کار هم اشتراک اندکِ مناطق پشتون‌نشین در انتخابات اعلام شد. هرچند آن زمان جنجال‌های زیادی برپا شد، اما آهسته‌آهسته این خبر به فراموشی سپرده شد.
پس از آغاز روند انتخابات پارلمانی امسال در کشور، شماری از اهالی مناطق پشتون‌نشین غزنی دست به اعتراض زدند و از کمیسیون انتخابات خواستند که برای انتخابات غزتی راهِ‌حلی بیاید. سرانجام کمیسیون انتخابات به تاریخ ۴ سرطان اعلام کرد که برای رسیده‌گی به نگرانی‌های معترضان و جلوگیری از تکرار سناریوی سال ۲۰۱۰، غزنی را به سه حوزۀ انتخاباتی تقسیم می‌کند.
اما پس از این تصمیمِ کمیسیون انتخابات، گروهی دیگر که مخالف تقسیم‌بندی حوزه‌یی بودند، اعتراضات شان را آغاز کردند و مانع پیشرفت روند انتخابات در این ولایت شدند. غزنی حدود یک میلیون جمعیت دارد که از مجموع ۱۹ ولسوالی آن، هفت ولسوالی پشتون‌نشین است.
از این میان ۵ ولسوالی امن و ۴ ولسوالی دیگر نیز تا حدودی امن هستند، اما بقیه ولسوالی‌ها یا در کنترل گروه طالبان است یا جنگجویان این گروه در آن‌ها حضور گسترده دارند. ساکنان ولسوالی‌های امن بیشتر از قوم هزاره و شیعه هستند و بیشتر ساکنان ولسوالی‌های ناامن و ولسوالی‌هایی که تحت کنترل طالبان قرار دارد، پشتون‌نشین هستند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.