شورای امنیت سازمان ملل: آرای تقلبی مشخص شود

گزارشگر:شنبه 5 عقرب 1397 - ۰۴ عقرب ۱۳۹۷

شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد که کمیسیون‌ انتخابات افغانستان باید بی‌طرفی خود در روند شمارش آرای انتخابات مجلس نماینده‌گان را حفظ کرده و آرای تقلبی را از آرای واقعی تفکیک کند.
پس از آغاز جدال تازه بین احزاب سیاسی و کمیسیون انتخابات بر سر آرای مشکوک، شورای امنیت سازمان ملل نیز در بیانیه‌یی از کمیسیون انتخابات خواست آرای تقلبی را از آرای واقعی در انتخابات پارلمانی این کشور تفکیک کند.
mandegar-3شورای امنیت سازمان ملل از کمیسیون‌‌های انتخاباتی خواسته است که با حفظ بی‌طرفی برای شمارش آرا تلاش کرده و آرای تقلبی را از آرای واقعی تشخیص دهند.
در بیانیۀ این سازمان تأکید شده است که کمیسیون‌‌های انتخاباتی با رسیده‌گی به شکایت‌های انتخاباتی به صورت شفاف آرا را شمارش کرده و از حق مردم این کشور دفاع کنند.
ظاهراً بنا به دلایلی حدود ۲۰ درصد از مراکز رأی‌دهی در انتخابات پارلمانی افغانستان از فناوری بیومتریک در ثبت رأی دهنده‌گان استفاده نکرده است موضوعی که نگرانی احزاب سیاسی را درباره تقلب احتمالی را برانگیخته است.
احزاب سیاسی از کمیسیون‌ انتخابات خواسته‌اند، آرایی که بدون استفاده از فناوری بیومتریک به ثبت رسیده را باطل اعلام کنند.
کمیسیون انتخابات افغانستان در واکنش به درخواست احزاب سیاسی تصریح کرد که آرای یادشده حذف نخواهد شد بلکه به‌منظور اطمینان خاطر احزاب سیاسی با دقت بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
گفتنی است که احزاب سیاسی افغانستان برای تضمین شفافیت انتخابات پارلمانی و جلوگیری از دخل و تصرف دولت افغانستان در این روند به استفاده از فناوری بیومتریک تکیه کرده بودند
با این حال، سوءمدیریت، عدم گشایش صدها مرکز رأی‌دهی و عدم استفاده از فناوری بیومتریک از جمله مواردی هستند که بر مشروعیت انتخابات مجلس نماینده‌گان سایه افکنده است.
ثبت ۱۱ هزار شکایت
عبدالعزیز آریایی، رییس کمیسیون شکایات انتخابات درباره آخرین آمار تخلفات می‌گوید: آمار نشان می‌دهد که بالغ بر ۱۱ هزار شکایت از تمام ۳۲ ولایتی که انتخابات در آن برگزار شده بود ثبت، دسته‌بندی و بررسی‌‌ آنها آغاز شده است.
رییس کمیسیون شکایات انتخابات می‌گوید: ‹›۳۴ کمیسیون ولایتی دارای حق تصمیم‌گیری داریم. بنابراین، نگرانی خاصی وجود ندارد و در زمان مقرر کار انجام می‌شود. طوری برنامه‌ریزی شده که شکایات فردی در اولویت قرار نگیرند».
آقای آریایی خاطر نشان می‌کند که شکایات به ۳۰ دسته تقسیم شده و براساس نوع آن تصمیم لازم اتخاذ می‌شود.
گفتنی است دست‌کم چهار میلیون نفر از شهروندان در انتخابات مجلس نماینده‌گان در ۲۸ و ۲۹ میزان در ۳۲ ولایت از میان ۳۴ ولایت افغانستان برگزار شد.
مرکز گردآوری اطلاعات
مسوولان در کمیسیون انتخابات می‌گویند که مرکز گردآوری اطلاعات و نتایج انتخاباتی را ایجاد کرده اند.
به گفتۀ آنان، پس از این اطلاعات و نتیجه‌های انتخاباتی از دفترهای ولایتی این کمیسیون در این مرکز ثبت خواهند شد.
در این مرکز نزدیک به چهار صد تن کارمی کنند و قرار است تمامی اطلاعات در پیوند به انتخابات از دفترهای ولایتی کمیسیون به این مرکز فرستاده شود.
این مرکز سه بخش دارد و هر بخش پس از بررسی اطلاعات انتخاباتی را در بانک اطلاعاتی ثبت خواهد کرد.
عبدالبدیع صیاد، رییس کمیسیون انتخابات می‌گوید: آوازه‌ها مبنی بر اینکه یک رقم یا یک صفر را تا و بالا کردن است نادرست است هیچ یک از این کارمندان در شمارش آرا دخالت نمی‌کنند و مواد اسکن می‌شوند.
آقای صیاد می‌گوید: آرای سیاه و سفید از هم جدا خواهند شد کسی کامیاب می‌شود که مردم برای او در صندوق رأی انداخته باشند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.