دانش: اداره تنظیم امور زندان‌ها نیاز به اصلاحات دارد

- ۰۲ ثور ۱۴۰۰

سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری بعد از ظهر امروز پنج شنبه، حمید تهماسی را به عنوان رئیس عمومی اداره تنظیم امور زندان‌ها معرفی کرد.

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری دراعلامیه ای می‌گوید آقای دانش با اشاره به اهمیت نقش زندان برای بازپروری مجرمین در جامعه گفت که امروز قوانین افغانستان اما بسیار حبس محور می‌باشد که نتیجه آن تراکم‌ زندانی‌ها در محابس کشور است که ایجاب می کند راهکارهای بهتری دراین زمینه روی دست گرفته شود.

او تصریح کرد که باید یک تحقیق همه جانبه در باره سیاست جنایی انجام شود تا در ذیل آن برنامه‌های بهتر تعریف گردد و اداره تنظیم امور زندان‌ها مطابق تحولات بین المللی خود را آماده سازد.

در این اعلامیه آمده است که معاون دوم رئیس جمهور گفت که در دوره جدید یعنی بعد از سال ۱۳۸۳یک پالیسی تصویب شده است که مطابق آن اداره تنظیم امور زندان‌ها از اداره نظامی به یک اداره ملکی تبدیل و به وزارت عدلیه انتقال یافت. وی گفت که اما به دلیل تشدید جنگ و خشونت، این اداره همچنان نظامی باقی ماند.

آقای دانش هم‌چنان گفت که خوش‌بختانه سال قبل دوباره به پالیسی ملکی شدن اداره تنظیم امور زندان‌ها برگشتیم و قوانین و مقرره‌های جدید برای این اداره ساخته شده است و این اداره از حالت نظامی به ملکی تبدیل شد.

وی گفت که بررسی‌ها ما در کمیته عدلی و قضایی نشان می‌دهد که در اداره تنظیم امور زندان‌ها مشکلات و چالش‌های زیاد وجود دارد که نیاز به اصلاحات و بررسی‌های همه جانبه است.

در ادامه این اعلامیه آمده است آقای دانش با اشاره به مشکلات و چالش‌های اداره تنظیم امور زندان‌ها گفت، یکی از جدی‌ترین مشکلات زندانی‌ها ناتکمیل بودن دوسیه، مشکلات اعاشه، مسایل حقوق بشری، امراض صعب العلاج، مفاسد اخلاقی و جرمی در داخل زندان‌ها است که این موارد نیاز به بررسی و اصلاحات گسترده دارد.

او از کمیسیون مستقل حقوق بشر و لوی ثارنوالی نیز خواست که نقش نظارتی خود را از محلات سلب آزادی تقویت کنند.

آقای دانش عدالت را در امور زندانی‌ها بی‌نهایت مهم عنوان کرده و گفت که اولین مرحله برای یک زندانی حکمِ حبس و تطبیق عدالت است و اما مورد مهم‌تر، دسترسی محکوم به تأمین عدالت در زندان است. وی تأکید کرد که مطابق معیارهای بین المللی باید عدالت و مسایل حقوق بشری در امور زندانی‌ها و محبوسین رعایت گردد.

آقای دانش با اشاره به گزارش سازمان عفو بین الملل گفت که در سطح جهان و از جمله افغانستان مسأله اعدام کاهش یافته است و مطابق این گزارش در سال ۲۰۲۰ افغانستان تنها چهار مورد حکم اعدام داشته که تطبیق نشده است. وی گفت که بر اساس آن گزارش تعداد از طالبان که متهم به اعدام بودند، مورد عفو قرار گرفته است.

معاون دوم رئیس جمهور گفت که فلسفه اصلی موجودیت محابس و زندان‌‎هاعبرت آموزی مجرم، دور نگهداشتن شخص مجرم از جامعه و به خصوص مسأله بازپروری و اصلاح مجرم است.

به گفته آقای دانش، مسأله بی نهایت مهم و اساسی این است که زندانی بعد از ادغام مجدد در جامعه، یک فرد اصلاح شده باشد. وی گفت اگر دوباره دست به جرم و جنایت زد، به معنی این است که آن هدف که برای زندان در نظر گرفته شده، ناکام بوده است.

معاون رئیس جمهور همچنین با اشاره به تاریخ قوانین جزا در افغانستان گفت که سال ۱۳۰۱ نقطه عطف در تاریخ افغانستان است در این دوره علاوه بر ساخت قوانین دیگر، یک نظام نامه بنام «محبوس خانه‌ها» تدوین شد که امروز همان سند در کود جزا جای داده شده است.

از سوی هم در این اعلامیه است که حاجی محمد محقق مشاور ارشد رئیس جمهور در امور امنیتی و سیاسی ضمن ابراز تبریکی به رئیس جدید اداره تنظیم امور زندان‌ها گفت که تأمین عدالت، رعایت مسایل حقوق بشری و برخورد مطابق استندرهای جهانی با زندانی‌ها باید اولویت حکومت و اداره تنظیم امور زندان‌ها باشد.

از سوی دیگر حمید تهماسی رئیس جدید اداره تنظیم امور زندان‌ها نیز دراین برنامه صحبت کرد. وی بخشی از برنامه‌ها و پلان کاری خود را برای چگونگی مدیریت و اجراآت در اداره تنظیم امور زندان‌هاتوضیح داد. آقای تهماسی گفت که اداره تنظیم امور زندان‌ها با مشکلات و چالش‌های زیاد دست به گریبان است و وی به تطبیق اصلاحات و ریفورم دراین اداره متعهد است.

رئیس اداره تنظیم امور زندان ها گفت در وضعیت کنونی مصارف و هزینه زندانی‌ها برای دولت بسیار سنگین است و این می‌طلبد که مطابق تجارب دیگر کشور‌ها و با همکاری سکتور خصوصی این مصارف را کاهش دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های اصلاحی خود در اداره تنظیم امور زندان ها گفت که رعایت حقوق و کرامت انسانی، اصلاحات و شفافیت، ساختن سیستم مناسب در اداره تنظیم امور زندان ها، کاهش هزینه نگهداری زندانی، اشتغال زایی در زندان، تفکیک و طبقه بندی زندانی‌ها، حل مشکلات پرسونل نظامی و استفاده از تجارب کشورها و ارتقای ظرفیت از جمله برنامه های وی برای بهبود وضعیت در اداره تنظیم امور زندان ها می‌باشد.

 

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.