ادارۀ ملی محیط زیست: استفادۀ سرسام آور از پلاستیک نگران کننده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ سه شنبه 8 عقرب 1397 - ۰۷ عقرب ۱۳۹۷

مسوولان در ادارۀ ملی محیط زیست می‌گویند که برای جلوگیری و کاهش استفاده از خریطه‌‌های پلاستیکی، شهروندان از خریطه‌های تکه‌یی و کاغذی استفاده کنند.
مسوولان در این نهاد تأکید می‌کنند که استفاده از خریطه‌های پلاستیکی سبب افراز مواد شیمیایی‌یی که در ترکیب آن وجود دارد، می‌شود و موجب بروز بیماری‌های سرطانی می‌گردد.
mandegarبهزاد غیاثی، رییس ادارۀ ملی محیط زیست در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار با اشاره به این مطلب می‌گوید: این نهاد در هماهنگی با نهادهای رسانه‌یی و ملی راهبرد جلوگیری استفاده از خریطه‌های پلاستیکی را آغاز کرده است و در رابطه به اضرار آن برای شهروندان آگاهی‌دهی می‌کند.
به گفتۀ او، آگاهی‌دهی در رابطه به اضرار استفاده از خریطه‌های پلاستیکی برای شهروندان از اولویت‌های این نهاد می‌باشد.
آقای غیاثی افزود که ادارۀ ملی محیط زیست استفاده از خریطه‌های پلاستیکی را در خبازی‌ها ممنوع قرار داده است و این برنامه به ‌شکل تدریجی در تمام بخش‌های بازار پیاده خواهد شد.
آقای غیاثی می‌گوید: گروه‌های گشت‌زنی ادارۀ ملی محیط زیست با خبازی‌هایی که از خریطه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود.
رییس ادارۀ ملی محیط زیست می‌گوید که شهروندان باید به‌جای خریطه‌های پلاستیکی از خریطه‌های تکه‌یی و کاغذی استفاده کنند با بازرگانان نیز صحبت شده تا به‌جای خریطه‌های پلاستیکی، خریطه‌های تکه‌یی و کاغذی تولید و وارد کنند.
او گفت: استفاده از خریطه‌های تکه‌یی و کاغذی به‌جای خریطه‌های پلاستیکی به علاوه اینکه در کاهش آلوده‌گی کمک می‌کند، برای شهروندان نیز اقتصادی تمام می‌گردد.
آقای غیاثی با اشاره به این مطلب می‌گوید که در گذشته استفاده از خریطه‌های تکه‌یی در میان شهروندان کابل رواج داشته است و استفاده از خریطه‌های پلاستیکی در میان مردم کمرنگ بود.
او گفت: تلاش‌ها برای کاهش استفاده از خریطه‌های پلاستیکی از طریق راهبردهای مختلف جریان دارد و اما به دلیل گسترده‌گی استفاده از پلاستیک در داد و ستد روزنۀ میان شهروندان این روند به کُندی پیش می‌رود.
آقای غیاثی نقش شهروندان را در امر جلوگیری استفاده از خریطه‌های پلاستیکی را تعیین کننده دانسته افزود که آلاینده‌های افراز شده از پلاستیک سبب بیماری‌های مختلف می‌گردد.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۰ کابینه حکومت حامد کرزی، تولید و وارد کردن خریطه‌های پلاستیکی را ممنوع اعلام کرد.
از سویی هم، پزشکان می‌گویند که بیماری‌های سرطانی، سوء هاضمه، تغییرات ژنیتیکی، بیماری‌های جلدی، اختلال وظایف جگر، مشکلات تناسلی، تغییرات هورمونی، اختلال در سیستم معافیتی بدن و ده‌ها مورد دیگر از جمله بیماری‌هایی است که از موادی به‌نام پلاستیک به‌وجود آمده و حیات انسان‌ها را با خطر مواجه می‌سازد.
در همین حال، محمدکاظم همایون، آگاه محیط زیست، می‌گوید: بیش از ۷۰ درصد مصرف جهان را پلاستیک تأمین می‌کند که نگرانی‌های جدی را در سطح بین‌الملل ایجاد کرده است.
آقای همایون می‌افزاید که باتوجه به این‌که در ترکیب پلاستیک مواد شمیایی مکنیزیم و …، وجود دارد؛ می‌تواند برای انسان‌ها خطرناک تمام شود و سبب بیماری‌های سرطانی و اختلالات در مادران باردار می‌گردد.
او با اشاره به این‌که پلاستیک طولانی‌ترین عمر را دارد و زود در خاک تجزیه نمی‌گردد، گفت: «آلاینده‌های خریطۀ پلاستیکی در منفی و مثبت درجۀ سانتی‌گراد افراز می‌گردد، زمانی‌که نان گرم داخل خریطۀ پلاستیک گذاشته می‌شود به علت گرمی هوا، آلاینده‌های پلاستک افراز شده و به نان انتقال می‌یابد و از آن طریق به انسان انتقال کرده سبب بیماری‌های سرطانی و …، می‌گردد».
این آگاه محیط زیست می‌گوید که روزانه بیش از چهار و نیم میلیون تُن پلاستیک در شهر کابل استفاده می‌شود که بیشتر آن در داد و ستدهای روزانه است.
آقای همایون می‌گوید که آگاهی‌دهی شهروندان از ضررهای پلاستیک، یکی از راه‌کارهای جهانی و منطقه‌یی برای جلوگیری و کاهش آن است. هم‌چنان، اجرا مالیات تشویقی برای تولید کننده‌گان پلاستیک تا به‌جای آن خریطه‌های کاغذی و تکه‌یی تولید کنند نیز می‌تواند موثر تمام گردد.
او گفت: وضع مالیات بلند بر وارد کننده‌گان و سکتورهای تولیدی پلاستیک نیز می‌تواند موثر تمام شود. استفاده از «بایو پلاستیک» که ریشه‌یی گیاهی دارد و عاری از مواد شیمیایی است هم‌چنان، به زودترین وقت تجزیه می‌گردد نیز کارایی موثر دارد.
او گفت: برخی کشورهای جهان با پروسس زباله‌ها «بایو پلاستیک» تولید می‌کنند و کاربرد آن موثر و مفید است.
این در حالی است که استفاده از خریطه‌های پلاستیکی میان شهروندان به یکی از دغدغه‌های چالش‌زا تبدیل گردیده است و تلاش‌های که از طرف‌های نهادهای مسوول دولتی و غیر دولتی روی دست گرفته شده تا هنوز هیچ نتیجۀ مملوس در پی‌نداشته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.