سـازندۀ «بروسلـی» و «جکـی چن» درگـذشت

گزارشگر:یک شنبه 13 عقرب 1397 - ۱۲ عقرب ۱۳۹۷

mandegarریموند چو پدرخواندۀ صنعت فیلم هنگ کنگ، کسی که بروسلی و جکی چن را به دنیا شناساند، در سن ۹۱ ساله‌گی درگذشت.
ریموند چو که در پیدایش عصر طلایی صنعت فیلم هنگ‌کنگ نقش موثری داشت در میان نخستین کسانی بود که فیلم‌های هنگ کنگی را در سطح جهان معرفی کردند.
چو در سال ۱۹۲۷ در هنگ کنگ به دنیا آمد، او در دانشگاه سنت‌جان در شانگهای به تحصیل روزنامه‌نگاری پرداخت، سپس در سال ۱۹۴۹ به شهر خود بازگشت و به‌عنوان خبرنگار در تایگراستاندارد هنگ کنگ مشغول به کار شد.
چو در در سال ۱۹۵۸ به‌عنوان مدیر تبلیغات به استودیوی برادران شاو پیوست، او پس از آن رییس بخش تولید آن جا شد.
اما او بعدها به دلیل اختلاف عقیده از استودیوی برادران شاو جدا شد و در سال ۱۹۷۰ به همراه لئونارد هو کمپنی گلدن هاروست را تأسیس کرد؛ کمپنی گلدن هاروست متعلق به چو امروزه بیشتر به خاطر کشف بروس لی و تبدیل وی به یکی از ستاره‌های جهانی کونگ فو و نمادهای فرهنگی دنیا شناخته می‌شود.
اولین فیلمی که استودیو گلدن هاروست با بازی بروسلی ساخت «رییس بزرگ» (۱۹۷۱) نام داشت، فیلمی که بروس لی را بسیار مشهور کرد و در باکس آفیس آن زمان صاحب رکورد شد. به‌دنبال آن، فیلم‌های «خشم اژدها» (۱۹۷۲) و «راه اژدها» (۱۹۷۲) و متعاقب آن فیلم مشهور «اژدها وارد می‌شود» (۱۹۷۳) از سوی این استودیو ساخته شدند. فیلم «اژدها وارد می‌شود» که به صورت مشترک با استودیوی برادران وارنر ساخته شد، اولین فیلم تولید مشترک میان هنگ کنگ و هالیوود بود.
جکی چن دیگر بازیگر مشهور هنگ کنگی نیز شهرت اولیه خود را با کمدی‌های کونگ فویی مانند «مار در سایه عقاب» (۱۹۷۸) و «استاد مست» (۱۹۷۸) به تهیه‌کنندگی استودیو گلدن هاروست به دست آورد.
البته ریموند چو برای معرفی جکی چن به مخاطبان غربی نیز وقت زیادی صرف کرد او ابتدا برنامه‌یی ترتیب داد تا جکی چن انگلیسی بیاموزد و نخستین فیلم انگلیسی زبانش را در لس آنجلس بازی کند، «دعوای بزرگ» اولین فیلم انگلیسی زبان چن بود که با شکست مواجه شد پس از آن چو به جکی چن نقش کوچکی در کنار ستارگان نام‌داری چون راجر مور و برت رینولدز در فیلم «فرار سریع» (۱۹۸۱) داد، با این حال این فیلم نیز نتوانست شهرت چندانی برای چان به ارمغان بیاورد تا این که سرانجام در سال ۱۹۹۵ چان فیلم «غرش در برانکس» را بازی کرد که موفقیت جهانی به‌دست آورد این فیلم که ریموند چو به همراه لئونارد هو تهیه کننده آن بودند در امریکا ۳۲ میلیون دالر فروش کرد و به موفق ترین فیلم هنگ کنگی اکران شده در امریکا مبدل شد. ۳ سال پس از این فیلم نیز جکی چن با فیلم «ساعت شلوغی» به یک بازیگر سطح اول در هالیوود مبدل شد.
ریموند چو برخلاف بسیاری از فیلم‌سازان هنگ کنگی، مشتاق ریسک در بازارهای جهانی به‌ویژه هالیوود بود او در سال ۱۹۹۰ با ساخت «لاک پشت‌های نینجا» یکی از موفقیت‌های چشم‌گیر خود را به دست آورد. «لاک پشت‌های نینجا» اقتباسی سینمایی از مجموعه داستان‌های مصوری به همین نام بود، این لایواکشن در سراسر جهان به فروش بیش از ۲۰۰ میلیون دالر دست پیدا کرد.
در سال ۱۹۹۸ طی بحران مالی آسیا، کمپانی گلدن هاروست متحمل خسارت‌های بزرگی شد، در همان سال لئونارد هو شریک چو نیز درگذشت. چو سرانجام در سال ۲۰۰۷ سهم خود را از کمپانی گلدن هاروست به وو کِبو چینی فروخت و در ۸۱ سالگی اعلام بازنشسته‌گی کرد. کمپانی گلدن هاروست در سال ۲۰۰۹ پس از ادغام با شرکت اورنج اسکای به اورنج اسکای گلدن هاروست تغییر نام داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.