احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





مالکان مغازه‌های حریق شده در جادۀ نادر پشتون: دولت با ما همکاری نکرده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ یک شنبه 27 عقرب 1397 - ۲۶ عقرب ۱۳۹۷

برخی از مالکان مغازه‌های حریق شده در جادۀ نادر پشتون با انتقاد از حکومت وحدت ملی، می‌گویند که حکومت هیچ همکاری برای بازسازی مغازه‌های‌شان انجام نداده است.
آنان در صحبت با روزنامۀ ماندگار، می‌گویند که دولت تعهد سپرده که با مالکان مغازه‌های حریق شده همکاری مالی کند، اما تاهنوز هیچ همکاری در این مورد صورت نگرفته است.
mandegarدر همین حال، یک منبع از وزارت مالیه می‌گوید که مسوولان این وزارت مصروف تنظیم برنامه‌های نشست ژنیو است و برنامه‌یی برای کمک به مالکان مغازه‌های حریق شده در کابل روی دست ندارد.
این منبع در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: پس از نشست ژنیو، وزارت مالیه به اساس دستور حکومت برای مالکان مغازه‌های حریق شده در ۱۱ عقرب برنامه‌یی را روی دست خواهد گرفت.
این در حالی است که به تاریخ ۱۱ عقرب یک مرکز تجارتی موسوم به «مارکیت خیرخواه» در جادۀ نادر پشتون از مربوطات حوزۀ دوم امنیتی آتش گرفت و گفته می‌شود که بیش از یک هزار مغازه در آن حریق شده است. این در حالی است که بیش از ۱۵ روز از این آتش‌سوزی سپری شده است؛ اما هیچ همکاری حکومت با مالکان مغازه‌های حریق شده انجام نداده است.
احمد شاه، مالک یک مغازۀ حریق شدۀ «مارکیت خیرخواه» در جادۀ نادر پشتون، می‌گوید که بیش از چند هزار دالر اجناسش در در اثر این آتش‌سوزی حریق شده است.
او می‌گوید که حکومت هیچ همکاری با مالکان مغازه‌های حریق شده نکرده است.
احمد شاه تأکید می‌کند که دولت وعدۀ همکاری کرده بود، ولی هنوز که بیش از ۱۰ روز از آتش‌سوزی می‌گذرد دولت کاری عملی را برای بازسازی این مرکز تجارتی انجام نداده است. او گفت: «حدود هزار مغازه در آتش‌سوزی حریق شد، مردم بیچاره شده‌اند و حالا دولت هم همکاری نمی‌کند».
این مالک مغازۀ حریق شده تأکید کرد: «در جریان آتش‌سوزی حتا حکومت همکاری درست برای مهار آتش نکرد و نصف مال ما دزدی شد».
او گفت که داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی زمانی که از این ساحه (مغازه‌ها حریق شده) دیدار کرد، وعدۀ همکاری کرد، اما تا هنوز معلوم نیست.
این اظهارات در حالی بیان می‌شود که یک روز پس از آتش‌سوزی، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در دیدار با نماینده‌گان مارکت‌های حریق شده گفت که «امکان بازگشت سرمایه‌های اصلی وجود ندارد؛ ولی حکومت در قسمت بازسازی مارکیت‌ها با تاجران همکاری می‌کند».
هم‌چنان، شریف یکی دیگر از مالکان مغازۀ حریق شده در مارکیت خیرخواه با گلایه می‌گوید که دولت حداقل همکاری برای بازسازی دوکان‌های حریق شده انجام نداده است.
او می‌گوید که مغازۀ فروش مواد برقی داشت، اما زمانی که آتش‌سوزی صورت گرفت، توانست تعداد کمی از اجناس مغازۀ خود را نجات دهد و سایر کالاهای مغازه‌اش حریق شده است.
شریف با گلو پر از غصه می‌گوید: «دولت با ما همکاری نکرد و نمی‌کند و وعده‌های‌شان نیز عملی نخواهد». او تأکید می‌کند که دولت باید برای دوباره‌سازی این مغازه‌ها و مرکز تجارتی با مالکان‌شان همکاری کند.
شریف می‌گوید که پس از آتش‌سوزی خیلی متأثر شده است. او می‌گوید که اگر حکومت همکاری نکند شماری زیاد از این مغازه‌داران که کالای تجاری‌شان حریق شده است، بیکاری خواهند شد.
این در حالی است که گفته می‌شود بیش از ده میلیون دالر مالکان این مغازه‌های مارکیت خیرخواه در آتش سوزی ۱۱ عقرب متضرر شده‌اند.
هم‌چنان، مسوولان در وزارت داخله یکی از علت‌های توسعۀ آتش‌سوزی پنج‌شنبه شب (۱۱ عقرب) در جادۀ نادرپشتون شهر کابل را وجود یک ذخیرۀ پنج‌هزار لیترۀ نفت در نزدیکی این آتش‌سوزی می‌دانند.
نجیب دانش، سخنگوی وزارت امور داخله گفته که وجود کالاهای آتش‌زا و آتش‌گرفتن یک ذخیرۀ سوخت که مربوط یکی از شرکت‌های مخابراتی درنزدیکی این مرکز تجارتی، عامل اصلی توسعۀ آتش سوزی بوده است.
هم‌چنان، غیرپلانی بودن این ساحه را از دلایل عمدۀ تأخیر در رسیدن آتش‌نشان‌ها گفته است که نهادهای مسوول نتوانسته‌اند که به دلیل نبود راه‌های مناسب وارد این مرکز تجارتی شوند و آتش را مهار کنند.
در این فروشگاه‌‌ها لوازم برقی، کامپیوتر، یخچال، ماشین لباس‌شویی، کولر و وسایل خانه‌گی به فروش می‌رسد. بیشتر این فروشگاه‌ها قدمت چندین ساله دارند و تدابیر ایمنی به‌ویژه برای جلوگیری از آتش‌سوزی در آن‌ها صورت نگرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.