شهروندان: به غنـی و عبـدالله بار دیگـر رأی ‌نمـی‌دهیـم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 27 عقرب 1397 - ۲۷ عقرب ۱۳۹۷

یک نهاد مدنی با راه‌اندازی کارزاری، در پی گردآوری دیدگاه شهروندان افغانستان پیرامون انتخابات آیندۀ ریاست‌جمهوری است. نتایج ابتدایی نظر سنجی این نهاد نشان می‌دهد که شهروندان از رهبران حکومت وحدت ملی به شدت خسته ‌شده‌اند و می‌گویند دوباره به آنان رأی نمی‌دهند.
mandegarنتایج ابتدایی این نظر سنجی نشان می‌دهد که چالش‌های موجود در حکومت وحدت ملی از جمله افزایش بیکاری و ناامنی سبب شده است تا مردم از عملکرد محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله ناراض باشند.
شهروندانی که در یکی از ایستگاه‌های گردآوری معلومات برای این نظرسنجی گردآمده بودند، در صحبت با روزنامۀ ماندگار می‌گویند، در انتخابات آینده به کسی رأی می‌دهند که «متهم به فساد» و «قوم‌گرایی» نبوده و «خوش‌نام» و «با برنامه» باشد.
به گفتۀ آنان، محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله فاقد این ویژه‌گی‌ها هستند.
هم‌چنان، برخی از شهروندان که در این نظرسنجی، اشتراک کرده‌اند، به انتخابات باور ندارند و تأکید می‌کنند که رییس‌جمهور آینده توسط «امریکایی‌ها» تعیین می‌گردد.
عبدالمبین سلطانی، عضو رهبری نهاد «حقجو» که این کارزار را راه‌اندازی کرده است، در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: در این بررسی به دنبال آن هستیم که چه تعداد از شهروندان از انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته رضایت داشتند و چه شمار از انتخاباتِ پیش‌ِرو حمایت خواهند کرد؟
آقای سلطانی می‌گوید: «کمتر از یک هفته می‌شود که ما این نظرسنجی میدانی را راه‌اندازی کرده‌ایم که در تمام نواحی کابل انجام می‌شود. پس از آن در ولایت‌ها راه‌اندازی می‌شود و تا زمان اعلام تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، ادامه خواهد داشت».
او گفت: نتایج ابتدایی این نظرسنجی نشان می‌دهد که مردم از رهبران حکومت فعلی خسته‌ شده‌اند و دوباره به آنان رأی‌ نخواهند داد. به گفتۀ او، شهروندان خواهان به وجود آمدن یک دولت عادل و مردمی هستند و «چهره‌های تکراری» برای‌شان قابل قبول نیست.
عبدالرحمان آموز، یکی از شهروندان کابل، از راه‌اندازی این نظرسنجی استقبال کرده می‌گوید: انتخابات برگزار می‌شود، اما این کار مردم است که دوباره به کسانی رأی ‌ندهند که در تلاش جمع کردن منافع شخصی خود هستند.
آقای آموز گفت که شهروندان نباید دوباره به «چهره‌های تکراری» رأی دهند و به قول او: مرتکب اشتباه دیگر شوند.
او می‌افزاید: چهره‌های فعلی حکومت وحدت ملی، امتحان خود را داده‌اند و دوباره مورد اعتماد مردم نیستند، اما در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری، باید چهره‌های روی صحنۀ سیاسی افغانستان بیایند که تا هنوز روی صحنه نبوده‌اند و دارای کارنامۀ خوب هستند. اگر چنین چهرهیی وارد کارزارهای انتخابات شود، من و تمام شهروندان از آن حمایت خواهیم کرد.
محمد داود، عضو دیگر نهاد جوانان حقجو می‌گوید: نتایج ابتدایی پژوهشِ راه‌اندازی شدۀ ما نشان می‌دهد که شهروندان از چهره‌های تکراری و رهبران فعلی حکومت وحدت ملی خسته و به آنان امید ندارند.
او می‌گوید که شهروندان تأکید کرده‌اند که به انتخابات می‌روند و رأی‌ می‌دهند، اما از رهبران فعلی نظام و احزاب سیاسی که جز به «منافع شخصی» به چیزی دیگر نمی‌اندیشند، حمایت نخواهند کرد.
مشعل، یک عضو دیگر نهاد جوانان حقجو، می‌گوید که چهره‌های فعلی حکومت از طرف مردم رأی‌ نخواهند گرفت. به گفتۀ او: شهروندان از رهبران حکومت فعلی خسته شده و طرف‌دار روی صحنه آمدن چهره‌های جدید و با برنامه هستند.
احمد شبیر، باشندۀ کابل که در این کارزار اشتراک کرده است، با اشاره به ناکامی چهار سال حکومت وحدت ملی می‌گوید: در طول چهار سال عمر این حکومت، هیچ تلاشی برای بهبود وضعیت زنده‌گی مردم صورت نگرفته و مردم از این چهره‌ها نهایت خسته‌اند و امکان ندارد که دوباره به آنان رأی دهند.
این شهروند می‌گوید که در کمتر از پنج سال عمر حکومت وحدت ملی، ناامنی افزایش یافت، اقتصاد به زانو درآمد و تلفات نیروهای امنیتی به بالاترین رقم خود رسیده‌ است.
این شهروند می‌گوید: «مسوولان حکومت وحدت ملی اعتراف کردند که در چهار سال عمر حکومت شان، ۲۸ هزار نیروی امنیتی کشته شده است. بنابراین، شهروندان از حکومت رضایت ندارند و این چهره‌ها محبوبیت خود را از دست داده‌اند».
او گفت که در این دور انتخابات ریاست‌جمهوری به کسی رأی خواهد داد که از میان مردم برخاسته باشد و با درد مردم آشنایی داشته و برنامه‌یی برای حل مشکلات افغانستان داشته باشد.
این در حالی است که کمیسیون انتخابات، ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ را تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرده است. اما بیشتر آگاهان باور دارند که مسوولان فعلی کمیسیون انتخابات توان مدیریت و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را ندارند.
گفتنی است که محمداشرف غنی اعلام کرده که برای بار دوم وارد کارزار ریاست‌جمهوری خواهد شد. آقای غنی گفته است که می‌خواهد «برنامه‌های ناتمام خود را تکمیل کند». اما داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت تا هنوز از نامزد شدن در این دور انتخابات سخن نزده است.
حکومت وحدت ملی پس از بحرانی شدن‌ انتخابات سال ۲۰۱۴، با میان‌جیگری جان‌کری، وزیر خارجۀ پیشین ایالات متحدۀ امریکا ایجاد شد، اما توافق‌نامۀ ایجاد این حکومت که مشروعیت این نظام را تضمین می‌کرد، از طرف رییس حکومت دور زده شد، اصلاحات انتخابات صورت نگرفت و تنش‌ها میان رهبران حکومت به اوج خود رسید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.