واکنش نخست‌وزیر پاکستان به ادعای ترامپ در مورد بن‌لادن: تـرامپ پُرحـرفی می‌کنـد

گزارشگر:چهار شنبه 30 عقرب 1397 - ۲۹ عقرب ۱۳۹۷

دونالد ترامپ می‌گوید اسامه بن‌لادن می‌توانست خیلی زودتر از آن که کشته شود، زنده به چنگ نیروهای امریکایی بیفتد.
رییس‌جمهور ایالات متحدۀ امریکا با انتقاد از دولت‌های پیش از خود و نیز دولت پاکستان، در توئیتر نوشت: «البته که ما می‌توانستیم اسامه بن‌لادن را بسیار پیشتر دستگیر کنیم».
mandegarاسامه بن لادن رهبر گروه القاعده و آمر اصلی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکا، در ماه اگست ۲۰۱۱ در حمله نیروهای ویژۀ امریکایی در پاکستان کشته شد.
دونالد ترامپ همچنان با انتقاد از دولت بیل کلینتون، رییس‌جمهور اسبق امریکا از حزب دموکرات نوشت: «من درست پیش از حمله به دو برج تجارت جهانی از او [بن‌لادن] در کتابم نام برده بودم».
آقای ترامپ در ادامه می‌افزاید: «ما میلیاردها دالر به پاکستان دادیم، اما آنها هرگز به ما نگفتند که او [بن‌لادن] آنجا زنده‌گی می‌کند».
رییس‌جمهور امریکا دو روز پیش نیز در مصاحبه‌یی با شبکۀ فاکس‌نیوز در سخنان مشابهی گفته بود «در پاکستان همه می‌دانستند» که رهبر القاعده در خاک پاکستان حضور دارد. دولت اسلام‌آباد همواره چنین ادعایی را رد کرده است.
دونالد ترامپ در مصاحبۀ خود همچنان از تصمیم دولت خود برای حذف کمک به پاکستان دفاع کرده و توضیح داده بود که این کشور «مطلقاً هیچ کاری» برای امریکا نکرده است.
پاکستان از سال ۲۰۰۱ ضمن همراهی با سیاست وقت امریکا به مبارزه این کشور در برابر تروریسم پیوسته بود؛ اما رییس‌جمهور ایالات متحده در اوایل ماه جنوری سال جاری میلادی پاکستان را به «دروغ‌گویی» و «دورویی» در همراهی با کشورش متهم کرد.

واکنش پاکستان
عمران خان، نخست وزیر پاکستان در واکنش به اتهام‌های ترامپ، سخنان او را «وراجی» خواند.
او با اندک خواندن مبلغ ۲۰ میلیارد دالر برای همکاری با امریکا در یک رشته‌توئیت نوشت: «آن جنگ [علیه تروریسم] ۷۵ هزار کشته در پاکستان بر جای گذاشت و ۱۲۳ میلیارد دالر به اقتصاد ما ضرر زد و اثر رقت‌باری بر زندگی عادی شهروندان پاکستانی نهاد».
واکنش سرباز مدعی کشتن بن‌لادن
از سوی دیگر رابرت اونیل، یکی از اعضا پیشین یگان ویژۀ نیروی دریایی امریکا که مدعی است در عملیات منطقه ابیت‌آباد پاکستان شرکت داشته و شخصاً بن‌لادن را کشته است، به اظهارات دونالد ترامپ واکنش نشان داد. او در صفحۀ توییتر خود نوشت: «هر دو حزب (دموکرات و جمهوری‌خواه) برای مأموریت دستگیری بن‌لادن تلاش کردند. همه ما قصد داشتیم که این نقشه هر چه زودتر عملی شود».
رابرت اونیل اکنون به عنوان یکی از مشاوران امنیتی به طور مرتب در شبکۀ فاکس نیوز ظاهر می‌شود.

در عین حال، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجۀ پاکستان نیز در پاسخ به ادعاهای ترامپ، گفته که جامعه جهانی به ویژه ایالات متحدۀ امریکا پیش از این از نقش پاکستان در جنگ علیه تروریسم آگاه شده است.
به گفتۀ او: برای پاکستان لازم بود که به جامعۀ جهانی اعلام کند، در جنگ علیه تروریسم چه هزینه‌هایی داده است.
قریشی تصریح کرده است: اگر پاکستان در جنگ علیه تروریسم با امریکا همکاری نمی‌کرد، واشنگتن در افغانستان تلفات بسیار زیادتری می‌دید.
وزیر امور خارجۀ پاکستان در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه دولت کشورش سیاست خارجی خود را با در نظر گرفتن منافع خود پیگیری می‌کند، اضافه کرد: آماده‌ایم تا به نگرانی‌های دولت امریکا گوش کنیم.
در بهار سال ۲۰۱۱، پس از چندین ماه تحقیق و پایش مخفی‌گاه بن‌لادن، باراک اوباما، رییس‌جمهور وقت امریکا دستور آغاز عملیات معروف به «جرونیمو» را صادر کرد و بدین‌گونه دشمن شماره یک وقت امریکا به دست نیروهای رزمی این کشور در منطقه ابیت‌آباد پاکستان غافل‌گیر و کشته شد.
اسامه بن لادن از سال ۲۰۰۱ در کوه‌های تورابورا در شرق افغانستان ناپدید شده بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.