وزارت تجارت و صنایع: تمدید موافقت‌نامۀ اپتا مشروط به حل مشکلات بازرگانان ماست

گزارشگر:دوشنبه 7 جدی 1394 - ۰۶ جدی ۱۳۹۴

معاون وزارت تجارت و صنایع کشور از پایان مدت موافقت‌نامۀ اپتا (APTTA) خبر می‌دهد و می‌گوید، تا زمانی که مشکلات بازرگانان افغانستان در پاکستان حل نشود؛ این موافقت‌نامه تمدید نخواهد شد.
به گفتۀ مقام‌های کشور و مسوولان در اتاق‌های تجارت و صنایع، هم‌اکنون اموال صادراتی افغانستان تنها اجازۀ رفت‌وآمد تا شهر پشاور را دارند و mandegar-3نمی‌توانند از این شهر عبور کنند.
افغانستان و پاکستان در سال ۲۰۱۱ موافقت‌نامۀ بازرگانی و تجارتی اپتا را امضا کرده بودند که بر بنیاد مفاد این موافقت‌نامه، تاجران افغانستان اجازه دارند تا محصولات کشور را به بازارهای بزرگ هند و چین و از طریق بندرهای کراچی، قاسم و گوادار به سایر نقاط جهان صادر کنند.
مزمل شینواری که در مجلس سنا برای پاسخ‌دهی به پرسش‌های سناتوران احضار شده بود، افزود که بر بنیاد سلسله‌مراتب اداری وزارت تجارت افغانستان، حدود یک ماه پیش از پایان مدت توافق‌نامۀ اپتا به مقام‌های پاکستان از پایان این موافقت‌نامه خبر داده بود.
معاون وزارت تجارت و صنایع می‌افزاید که مشکلات تجارتی افغانستان با کشورهای دیگر با عضویت افغانستان در سازمان تجارت جهانی به گونۀ کلی حل می‌شود، با این حال پاکستان با حل مشکلات بازرگانان افغانستان می‌تواند موجب تمدید موافقت‌نامۀ اپتا شود و این موضوع از جانبی به نفع این کشور است.
افغانستان نزدیک به دو هفته پیش عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) را به دست آورد. مقام‌های افغانستان در این رابطه می‌گویند که پس از عضویت کشور در این سازمان ایالات متحده آمریکا، چین، کانادا و جاپان تعهد سپردند تا تجارت افغانستان را در بخش حمل‎ونقل و هم‌چنان سروسامان گمرک‌ها همکاری کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.