سخنگوی آیساف: صدها تن از چهره‌های طالبان به پروسه صلح پیوسته‌اند

- ۰۷ قوس ۱۳۹۱

نیروهای بین‌المللی در افغانستان می‌گویند که میزان پیوستن طالبان به پروسه صلح و ادغام مجدد رو به افزایش است.
سخنگوی نیروهای آیساف روز گذشته در یک نشست خبری در کابل به خبرنگاران گفت که بیش از ۵۶۰۰ طالب، به برنامه ادغام مجدد تمایل دارند.
این درحالی‌ است که آگاهان  سیاسی- نظامی، در خصوص پیوستن طالبان به پروسه صلح، به دیده شک و تردید می‌نگرند.
جنرال گونتر کتز سخنگوی آیساف گفت که طی کمتر از یک ماه اخیر صدها تن از چهره‌های طالبان، رابطه شان را با شورشیان قطع کرده و زنده‌گی عادی را اختیار کرده اند.
او افزود: چند هفته قبل برای شما گفتم که بیش از پنج هزارتن به جامعه مدغم شده اند؛ اما امروز برای‌تان گفته می‌توانم که بیشتر از پنج هزار و ششصدتن از طالبان سابق که روابط خود را با شورشیان قطع کرده، از خشونت دست کشیده و اطاعت از قوانین را پذیرفته اند، تمایل دارند که به قریه‌ها، خانه و جوامع‌شان مدغم شوند.»
آقای کتز یک‌جاشدن مخالفان مسلح به برنامه ادغام مجدد را فرصت خوبی برای آن‌ها خواند. به گفته او، اگر طالبان مسلح از این موقع استفاده نکنند، در نهایت کشته و یا گرفتار خواهند گردید.
سخنگوی آیساف در این نشست خبری به آزادی زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌های پاکستان نیز اشاره کرده و گفته است: «مشخصاً نمی‌دانم که آینده چه چیز را برای این طالبان به ارمغان خواهد آورد؛ اما گفته می‌توانم که آن‌ها این فرصت را دارند که تصمیم پیوستن به برنامه ادغام مجدد را اتخاذ کنند. این مساله را در گذشته هم یادآور شده‌ایم و حالا هم تکرار می‌کنم که طالبان این انتخاب را دارند که اگر می‌خواهند مدغم شوند و به خانه برگردند و در غیر آن از سوی نیروهای امنیتی افغان و سربازان بین‌المللی بازداشت و یا کشته خواهند شد.»
پاکستان به تازه‌گی در جریان سفر هیات شورای عالی صلح افغانستان به آن کشور، ۹ تن از زندانیان طالبان را از بند رها کرد.
شورای عالی صلح آزادی این افراد را در راستای تقویت تلاش‌های مصالحه در افغانستان و تشویق طالبان برای مذاکرات صلح مهم خوانده است.
اما تحلیلگران در خصوص آزادی این زندانیان نظر مثبتی ندارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.