در واکنش به بازداشت فرمانده شمشیر/ صدها تن در کابل و بامیان اعتراض کردند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ دو شنبه 5 قوس 1397 - ۰۴ قوس ۱۳۹۷

ریاست عمومی امنیت ملی روز گذشته فرمانده علی‌پور، یکی از فرماندهان خیزش‌های مردم در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک را در منطقۀ «قلعۀ قاضی» از مربوطاتِ حوزۀ هجدهم پولیس بازداشت کرد.
گواهان عینی می‌گویند که فرمانده علی‌پور هنگامی بازداشت شد که از یک موتر لاینی بدون محافظ در غرب کابل پایین شد و در همین زمان، نیروهای امنیت ملی و قطعۀ خاص با پوشش عادی او را محاصره و بازداشت کردند.
mandegarگفته می‌شود که آقای علی‌پور پیش از وارد شدن به کابل، برای مبارزه در برابر جنگجویان طالب در ولسوالی جاغوری به سر می‌برده است. بربنیاد اطلاعات، او پس از آن که ولسوالی جاغوری از وجود طالبان تصفیه شد، به کابل آمده و صبح دیروز زمانی که از موتر در ایستگاه سیدآباد قلعۀ قاضی در غرب کابل پایین می‌شد، بازداشت شد.
لحظاتی پس از این رویداد، خبر آن در رسانه‌های اجتماعی پخش شد و مردم برای رهایی او کارزاری به راه انداختند و از مردم خواسنتد تا برای آزادی فرمانده علی‌پور به جاده‌ها برآیند. در رسانه‌های اجتماعی ادعا می‌شد که فرمانده علی‌پور به حوزۀ سیزدهم امنیتی پولیس انتقال داده شده است.
به دنبال آن، صدها تن از باشنده‌گان غرب کابل تجمعی را در برابر دروازه‌های حوزۀ ۱۸، ۱۳ و ۶ امنیتی پولیس راه انداختند و از این میان، حوزۀ سیزدهم امنیتی را که گمان می‌شد آقای علی‌پور آنجا باشد، محاصره کردند.
معترضان شعار می‌دادند که به موترها اجازۀ ورود و به چرخ‌بال‌ها اجازۀ فرود به حوزۀ سیزدهم امنیتی را نمی‌دهند. در همین حال، پولیس حوزۀ ششم برای متفرق ساختن مردم از گاز اشک‌آور و شلیک‌های هموایی استفاده کرد. بربنیاد گزارش‌ها، در نتیجۀ شلیک‌های هوایی پولیس، سه تن زخمی شدند.
همزمان بااین، صدها تن از باشنده‌گان ولایت بامیان نیز پس از نشر خبر بازداشت آقای علی‌پور تظاهرات کردند. آنان از حکومت می‌خواستند آقای علی‌پور را آزاد کند.
به نظر می‌رسد آقای علی‌پور مخفیانه وارد کابل شده است. تاکنون مشخص نیست که چرا آقای علی‌پور به تنهایی و بدون همراه وارد کابل شد؟ تا کنون کسی به این پرسش نیز پاسخ نگفته که فرمانده علی‌پور به چه هدفی و چرا به کابل آمده بود؟
همزمان بااین، محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی دستگیری فرمانده علی‌پور مشهور به شمشیر را یک اشتباه خوانده و خواستار رهایی او شد.
آقای محقق گفته است، دستگیری علی‌پور مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه برعکس باعث افزایش فاصله بین مردم و حکومت خواهد شد. او خواستار رهایی فرمانده شمشیر شد.
آقای علی‌پور که رهبری یک گروه مسلح را در ولایت میدان وردک به عهده دارد، به «فرمانده شمشیر» نیز معروف است. گفته می‌شود که او حدود سه سال پیش و در پی کشته شدن شماری از غیرنظامیان هزاره توسط طالبان در میدان وردک گروه، «مقاومت مردمی» را از میان هزاره‌های این ولایت تشکیل داد.
گفتنی است که در ۱۴ ‌میزان سال جاری نیز نیروهای دولتی در ولایت غور اقدام به بازداشت علی‌پور کردند که در نتیجه درگیری میان افراد او و نیروهای پولیس، هفت غیرنظامی و چهار پولیس کشته شدند.
فرمانده علی‌پور، فرمانده نیروی خیزش مردمی در ولسوالی بهسود ولایت میدان وردک است. این نیرو که به‌نام «جبهۀ مقاومت» نیز شناخته می‌شود، پس از حملۀ کوچی‌ها به مناطق بهسود و ناامن شدن شاهراه میدان وردک-کابل شکل گرفت.
حکومت وحدت ملی پیش از این نیز در یک اقدام مشابه نظام‌الدین قیصاری، فرمانده نیروهای خیزش مردمی و نمایندۀ جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست حکومت وحدت ملی در ولایت فاریاب را به اتهام «نقض حقوق بشر» بازداشت کرد که تا کنون آزاد نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.