توافقات امریکا و روسیه بر سر طالبان نزدیک شده است: خلیـل‌زاد به مسـکو مـی‌رود

گزارشگر:دو شنبه 5 قوس 1397 - ۰۵ قوس ۱۳۹۷

ماندگار: یک منبع آگاه به روزنامۀ مانگار می‌گوید که توافقاتی میان امریکا و روسیه بر سر طالبان به وجود آمده‌ و تماس‌هایی میان روسیه و امریکا بر سر این مسأله افزایش یافته است.
منبعی که با روزنامۀ ماندگار صحبت می‌کرد، گفت که این تماس‌ها از یک‌ماه به این طرف آغاز شده و چندی پیش معاون وزات خارجۀ امریکا هم به همین هدف به کابل سفر کرده بود.
mandegarمعلومات منبع نشان می‌دهد که پس از جلسۀ مسکو، دیدارهای غیر رسمی میان دیپلومات‌های روسی و امریکایی شدت یافته است و روی مواردی در پیوند به مسألۀ صلح در افغانستان کار کرده‌اند.
منبع می‌گوید: تاکنون چند صحبت‌ تلفنی میان زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا و ضمیر کابلوف نمایندۀ ویژۀ روسیه نیز صورت گرفته است و هر دو طرف روی نیاز به یک توافق مشترک باهم تأکید و پیام‌های دولت‌های شان را مخابره کرده‌اند.
منبع می‌گوید که دولت افغانستان از این توافقات به شکل غیررسمی خبر شده است.
بر اساس گفتۀ منبع، تا چند روز دیگر خلیل‌زاد در یک سفر رسمی به مسکو می‌رود و با مقامات روسی در این زمینه صحبت می‌کند. احتمال دارد این سفر خلیل‌زاد پس از سفرش به پاکستان صورت گیرد.
منبع می‌گوید که توافقات مسکو و واشنگتن بر صلح با طالبان می‌تواند که این پروسه را بسیار شدت بخشد.
منبع می‌گوید که طالبان هم رابطه‌های شان را از طریق دفتر قطر با هر دو کشور دارند و سعی می‌کنند تا در سطح متوازن با این دو کشور مهم مذاکرات و گفت‌وگوهای شان را به پیش ببرند. به گفتۀ منبع، امریکا در نظر دارد تا پای روسیه را در شکل دادن گفت‌وگوی طالبان با دولت افغانستان بکشاند. به باور منبع، سفر طالبان به روسیه و برگزاری نشست مسکو نیز پس از توافق امریکا با روسیه و پاکستان صورت گرفته بود.
گفتنی است، دو روز پیش نیز سفیر روسیه در کابل گفته بود که در بارۀ صلح افغانستان مسکو و واشنگتن هم‌نظر است. معاون سفیر روسیه در کابل ابراز امیدواری کرده بود که این هم‌نظری به فعالیت‌های مشترک بیانجامد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.