سخنــرانــی و فـــن بیــــان

گزارشگر:رسول خان امین/ سه شنبه 27 قوس 1397 - ۲۶ قوس ۱۳۹۷

بخش سیزدهـم/

mandegarاگر از بازیگرانِ تیاتر بپرسید، خواهند گفت هنگامی که بر روی صحنه در حالِ حرکت هستند، دیالوگ‎های خود را راحت‎تر به یاد می‎آورند. عنصر اصلی در هر یک از حالات و شرایط ذکر شده، حرکت است و شما می‎توانید با استفاده از حرکت به بهتر فکر کردن و بهتر اندیشیدنِ خود کمک کنید.
اگر در شرایط پُرفشارِ سخنرانی قرار گرفتید و نگرانِ این هستید که صحبت‎های‎تان را فراموش کنید، یک راه‌حلِ خوب این است که حرکت کنید. قبل از سخنرانی به حرکات‎تان فکر کرده و آن‎ها را طراحی کنید. برای اشاره به سلایدهای پاورپوینت، در عرضِ صحنه یا سن حرکت کنید. از جایگاه سخنرانی (تریبون) فاصله گرفته و در موقعیت‎های مختلف قرار بگیرید، به‎گونه‎یی که مخاطبان نتوانند حرکتِ بعدیِ شما را پیش‎بینی کنند. به عنوان مثال: وقتی با نظم خاصی به سمت چپ و راست حرکت می‎کنید، ریتم راه رفتنِ شما برای مخاطب تکراری می‎شود و هنگامی که به سمت راست می‎روید، مخاطب منتظر است که چند دقیقه بعد به چپ باز گردید، و این برای حاضرین در تالار تکراری و خسته‎کننده می‎شود. حرکت‎های مناسب را طراحی کرده و اجرا کنید. حرکت کردن به شما در کنترل استرس کمکِ بزرگی خواهد نمود و می‎توانید خیلی بهتر فکر کرده و تمرکز لازم را به‎دست آورید. همچنین انقباض عصبی پاهای‎تان که به علت ترشح آدرنالین در ماهیچه‎ها به‎وجود آمده، با حرکت برطرف خواهد شد. با حرکت کردن می‎توانید تا حد زیادی از شرِ استرس خلاص شوید.
۶٫ فرصت‌طلب باشید: از هر فرصتی برای حرف ‎زدن در جمع استفاده کنید، البته نه هرحرفی! اگر قرار است یک نفر از گروه‎تان به نماینده‌گی صحبت کند، شما دواطلب شوید. در سلام دادن و احوال‎پرسی پیش‌قدم بوده و شروع‌کنندۀ مکالمه شما باشید. سوالی که از شما پرسیده می‎شود را بسیار کوتاه جواب ندهید. اگر در سمینار و یا در جمعِ افراد متخصص و یا حتا سخنران سوالی دارید، بدون خجالت بپرسید. آدرس پرسیدن از افرادی که نمی‎شناسید هم می‎تواند تمرینی برای رفع خجالتِ شما باشد. از موقعیتِ جدیدی که در آن قرار می‎گیرید، فرار نکنید.
۷٫ شیک صحبت کنید: به کار بردن کلمات وزین و زیبا باعث می‎شود شنونده با رغبتِ بیشتری به شما توجه کند و از لحن و آهنگ صدایِ شما لذت ببرد. البته این به معنای استفاده از لغات دشوار و پُرتکلف و یا لفاظی کردن با استفاده از کلمات نیست. برخی از واژگان در عین ساده‌گی زیبا بوده و بیشتر بر دل نشسته و مسلماً تأثیرشان هم بیشتر است. می‎توانید از فرهنگ لغات کمک بگیرید و بیشتر به صحبت‎های دیگران دقت کنید. کلمه یا عبارت زیبایی که می‎شنوید را یادداشت کنید تا به‌خاطر بسپارید. از امروز حتا به صحبت‎های معمولیِ خود هم کمی رنگ‌ولعاب دهید؛ به‎طور مثال: به‎جای گفتن این جمله که «ببخشید مزاحم شدم»، می‎توانید بگویید» عذرخواهی می‎کنم از اینکه مصدع اوقات شریف‎تان شدم» .یا به‎جای اینکه منظورتان را با کلمات پیشِ پا افتاده و معمولی بیان کنید، سعی کنید از واژگان شیک ولی در عین حال ساده استفاده نمایید؛ مثلاً عبارت «امتحانات سخت زنده‌گی» که به جای آن می‎توانید بگویید «آزمون‎های دشوار زنده‌گی». این بار که خواستید از همسر و یا دوست‎تان قدردانی کنید، بیشتر روی جملات‎تان فکر کنید و اینکه چطور با انتخاب واژگانِ مناسب این کار را موثرتر انجام دهید. این کار شاید در ابتدا کمی سخت باشد ولی بعد از اینکه چندین بار تمرین کرده و آگاهانه آن‎ها را در مکالمات خود به کار ببرید، در ناخودآگاه شما ثبت شده و به دایرۀ لغات‎تان اضافه می‎شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.