طالبان برای حل مشکلات داخلی پاکستان آزاد می‌شوند!

- ۳۰ جدی ۱۳۹۱

شورای عالی صلح از رهایی زندانیانِ طالبان از بازداشتگاه‌های پاکستان، به گونۀ محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که امیدواریم طالبان آزاد شده به عنوان سفیران صلح عمل کنند.
اما مسوولان این شورا از سرنوشت طالبان آزاد شده و این‌که آن‌ها هم‌اکنون در کجا به‌سر می‌برند، ابراز بی‌خبری می‌کنند.
حکومت پاکستان روز جمعه اعلان کرد که تمامی زندانیان طالبان را از بازداشتگاه‌های این کشور آزاد خواهد کرد.
معاون وزارت خارجۀ پاکستان گفته که در میان زندانیانی که قرار است از بند آزاد شوند، ملا عبدالغنی برادر معاون ملاعمر نیز حضور خواهد داشت.
اسماعیل قاسمیار عضو شورای عالی صلح به روزنامۀ ماندگار گفت: طالبانی‌که از زندان‌های پاکستان آزاد می‎‌شوند، امیدواریم به عنوان سفیران صلح عمل کنند.
این مقام شورای عالی صلح از رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های پاکستانی، به گونۀ محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرده است.
او گفت که اگر شورای عالی صلح افغانستان و دولت پاکستان یک راه‌کار اساسی به وجود آورند، از برگشت دوبارۀ طالبان به صفوف طالبان و نبرد جلوگیری صورت می‌گیرد.
او افزود که باید نهادهای مسوول به‌ویژه سفارت افغانستان در اسلام‌آباد، گزارش‌دهیِ دقیق از این‌که زندانیان رهاشدۀ طالبان به کجا رفته‌اند، ارایه دهند.
آقای قاسمیار گفت که باید در خصوص سرنوشت رهاشده‌گان، پاسخ‌های روشنی وجود داشته باشد.
او گفت که به دلیل پیچیده‌گی روند صلح، دست‌یافتن به یک تفاهم و مصالحه نیاز به وقت و زمان زیاد دارد و لازم است که طرف مقابل (طالبان) از خود خردگرایی نشان بدهد.
او با بیان پیشرفت‌هایی‌که در راستای مذاکره با طالبان به میان آمده، گفت که به‌رغم همۀ پشرفت‌هایی‌ که صورت گرفته، پروسۀ صلح یک روند شکننده دارد.
او با هشدار به کسانی که راه خشونت را انتخاب کرده‌اند، گفت که نیروهای ما نیز آمادۀ جنگ با آن‌ها هستند.

آزادی برای خوشی طالبان پاکستانی
برخی تحلیلگران مدعی هستند که آزادی طالبان از زندان‌های پاکستان، هیچ سودی به روند گفت‌وگوهای صلح نخواهد داشت.
وحید مژده آگاه سیاسی می‌گوید که پاکستان به خاطر منافع خود طالبان را از بند آزاد می‌کند، نه برای تسهیل روند صلح در افغانستان.
او گفته است: «پاکستان در نخست به این پرسش باید پاسخ بدهد که چرا طالبان را زندانی کرده بود؟»
این آگاه سیاسی باور دارد که حکومت پاکستان زندانیان طالبان را برای خوشی حکومت افغانستان و تسهیل روند گفت‌وگوهای صلح نه، بل به خاطر خرسندسازی طالبان پاکستانی و افغان، رها کرده و می‌کند.
به باور آقای مژده، دولت پاکستان در تلاش برقراریِ آتش‌بس با طالبانِ این کشور است و از سوی دیگر، با آزادسازی زندانیان طالبان افغان، می‌خواهد که طالبان پاکستانی را تشویق کند.
او می‌گوید که آزادی زندانیان طالبان برای حل مشکلات کنونی پاکستان صورت گرفته است؛ آن‎ها می‌خواهند در آن‌جا انتخابات برگزار شود و جنگ فروکش کند.
وحید مژده ابراز داشت: کسانی‌که از بند آزاد می‌شوند، همه در پاکستان می‌مانند و این خیال باطل است که آن‌ها در پروسۀ صلح افغانستان مفید واقع ‌شوند.
به باور او، تا اکنون ۲۶ طالب از زندان‌های پاکستان آزاد گردیده‌اند، اما یکی از آ‌ن‌ها نیامده‌اند و به پروسۀ صلح کمک نکرده‌اند.
مژده به نقل از یک مقام طالبان مسلح می‌گوید که هم اکنون ۹۷۰ طالب در زندان‌های پاکستان زندانی هستند.
اما آقای مژده می‌گوید که این شمار همه طالب نیستند، حکومت پاکستان برخی شهروندان عادی را هم بازداشت کرده و برای خرسندی حکومت افغانستان آن‌ها را از بند آزاد می‌کند.

آزادی زندانیان طالبان خطرناک است     در این حال، برخی از نماینده‌گان مجلس معتقد هستند که آزادی زندانیان طالبان از زندان‌های پاکستان برای آینده افغانستان خطرناک است.
شماری از اعضای مجلس نماینده‌گان می‌گویند که آزاد کردن طالبان، خطری جدی را در بهار ۱۳۹۲ به وجود خواهد آورد.
سید اسحاق گیلانی، عضو مجلس می‌گوید: «آزاد شدن زندانیان طالبان از زندان‌های پاکستان بر قدرت مرکزی طالبان می‌افزاید و این، خطری جدی را در بهار ۱۳۹۲ به وجود خواهد آورد.»
آقای گیلانی می افزاید: «اگر شورای عالی صلح علاقه‌مند به آزادسازی زندانیان طالبان بود، باید آزادشده‌گان طالبان را به داخل افغانستان می‌آورد و نمی‌گذاشت که آن‌ها دوباره به صفوف مخالفان بپیوندند.»
این عضو‌ مجلس نماینده‌گان افغانستان تاکید کرد: «هرچند سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرده است که ما تمامی زندانیان طالبان را آزاد می‌کنیم، اما به یقین که آن‌ها (طالبان) به افغانستان نمی‌آیند و به صفوف سابق‌شان می‌پیوندند و فقط بدبختی‌شان به افغانستان می‌رسد. حکومت افغانستان باید بر دولت پاکستان فشار وارد کند که این زندانیان طالبان را که آزاد می‌کند، به حکومت افغانستان تحویل دهد تا آن‌ها دوباره به کویته و وزیرستان برنگردند.»
این در حالی‌ست که پیشتر حکومت امریکا اعلام کرد که از این پس محور جنگ در افغانستان، گروه طالبان نیست و حامد کرزی رییس‌‎جمهور افغانستان نیز به‌شدت از این گفته کاخ سفید استقبال کرد و آن را مورد ستایش قرار داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.