ترامپ دستور بیرون شدن نیروهای امریکایی را از افغانستان نداده است

گزارشگر:یک شنبه 9 جدی 1397 - ۰۹ جدی ۱۳۹۷

بلومبُرگ نیوز، شانین پیتی‌پاس- بیل‌فرایس/ برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار/

یک سخنگوی قصر سپید با رد گزارش هفتۀ گذشته که در آن از کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان سخن گفته شد، می‌گوید: بیرون شدن نظامیان از افغانستان با نقد زیاد و زمان طولانی مواجه است.
گاریت مارکاس، سخنگوی شورای امنیت در یک ایمیلی که روز جمعه به رسانه فرستاده، گفته است که ترامپ دستور کاهش و خروج نیروهای امریکایی را از افغانستان نداده است. همچنان به وزارت دفاع دستور نداده است تا بیرون شدن نیروهای امریکایی را از این کشور بررسی کنند.
این اعلامیه یک هفته پس از خبرنامۀ وزارت دفاع امریکا که در آن گفت شد، امریکا می‌خواهد از ۱۴ هزار سرباز در افغانستان ۷ هزار آن بیرون را کند، منتشر شد.
جنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفت که هیچ دستوری مبنی بر تغییر حضور نظامیان امریکایی در افغانستان دریافت نکرده است.
دستور بیرون شدن نظامیان امریکایی از سوریه سبب واکنش‌های تند رهبران جهان، حقوق‌دانان و دو حزب مشهور امریکا شد و در نتیجه، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا کناره‌گیری کرد؛ اما به صورت روشن در مورد افغانستان صحبت نشد.
در گزارش‌های افغانستان و سوریه دیده می‌شود که رییس‌جمهور به شکل تکرار گفته که نیروهای امریکایی را از سوریه و افغانستان بیرون می‌کند. اما در مورد چالش‌های بیرون مرزی امریکا توجه نشده است.
ترامپ به جنگ ۱۷ سالۀ افغانستان به عنوان یک چالش می‌نگرد، جنگی که هزینۀ سنگین مالی برداشت و جان بیش از ۱۳۰۰ تن امریکایی را گرفت. این در حالی است که مشاوران دونالد ترامپ به افزایش ۴ هزار نظامی دیگر به افغانستان تأکید کردند.
به اساس گزارش جولای پنتاگون، پس از حادثۀ ۱۱ سپتمبر و ورد امریکا به افغانستان، امریکا ۱۲۶ بیلیون دالر برای بازسازی و معیشت زنده‌گی در این کشور هزینۀ کرده است که ۷۸ بیلیون آن در بخش امنیت صرف شده، اما هنوز وضعیت عادی نیست.
به اساس گزارشِ «Pentagon watchdog’s» دولت کابل ناتوان است، آمار تلفات ملکی افزایش یافته و موادمخدر در این کشور به هیرویین تبدیل می‌گردد.
به صورت عمومی تیم امنیت ملی ترامپ در جریان سفر جولای به افغانستان گفته‌اند که استراتژی نظامی ترامپ در برابر طالبان موثر بوده است.
اما، جنرال اسکات میلر، در ماه اکتبر، به شبکۀ «nbc»نیوز گفته است که پیروزی در افغانستان از طریق نظامی ممکن نیست.
او تأکید کرد که طالبان نیز نمی‌توانند از طریق نظامی موفق شوند.
مفتش ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان، (سیگار) در ۳۰ نوامبر گفته است که نظامیان امریکایی در افغانستان در حال بغرنج قرار دارند و مشاوران تازه رسیدۀ امریکایی خیلی سریع عمل نمی‌کنند.
او گفت که نیروهای دولتی افغانستان تنها مراکز ولایت ولسوالی‌ها نگه‌داری می‌کنند، اما گروه طالبان به بیشتر ساحات اطراف کنترل دارند.
تصمیم خروج نظامیان امریکایی از افغانستان پس از آن رسانه‌یی شد که نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور صلح افغانستان در امارات با طالبان در حضور داشت نمایندۀ از سعودی، امارات و پاکستان دیدار کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.