سخنرانی و فـن بیان

گزارشگر:رسول خان امین-بخش بیســتم/چهارشنبه 12 جدی 1397 - ۱۲ جدی ۱۳۹۷

 

mandegar

۱٫ انترنت: امروزه ساده‎ترین و راحت‎ترین منبع برای دسترسی به اطلاعات، انترنت است. با جست‎وجو در انترنت هر موضوعی را که بخواهیم می‎توانیم پیدا کنیم. اگر زبان انگلیسی‎مان هم کمی خوب باشد، آن‎وقت دایرۀ دسترسی به اطلاعاتِ ما خیلی وسیع‎تر خواهد شد. فقط نکتۀ مهم این است که اگر می‎خواهیم اطلاعاتِ دست اول‎تر و کامل‎تر و جامع‎تری به‎دست آوریم و از بقیه یک قدم پیش‎تر باشیم، باید نحوۀ جست‎وجوی پیشرفته در انترنت را یاد بگیریم که در گوگل این‌گونه آموزش‎ها و دوره‎ها موجود است. یادتان باشد همۀ مطالب موجود در انترنت معتبر و قابل استناد نیستند و بلکه باید قبل از استفادۀ آن، سایت و مطالب آن را اعتبارسنجی کرد که قطعاً سایت‎های مراکز مهم دولتی و یا مراکز مهم تحقیقاتی و علمی دولتی معتبر و قابل استناد هستند و مراکز خصوصی و تجاری در جایگاه بعدی قرار می‎گیرند.
۲٫ کتاب: کتاب یکی از بهترین منابع برای جمع‎آوری مطالب است؛ اما چند نکتۀ خاص در مورد آن وجود دارد: اول اینکه کتاب‎ها سلیقۀ نویسنده‎های‎شان هستند و در هیچ جایی درستی یا نادرستی آن‎ها ثابت نشده اند. صرفاً با توجه به سابقۀ نویسنده و انتشارات آن می‎توان تا حد زیادی در مورد آن قضاوت کرد. بعضی از کتب آن‌قدر نویسندۀ آن‎ها معتبر و مطالب آن‎ها معتبر است که به‎ عنوان مرجع و رفرنس معرفی می‎گردد. بیشتر، کتب علمی و دانشگاهی در این دسته‎بندی قرار می‎گیرند و بعضی کتاب‎ها هم که به آن‎ها کتاب‎های بازاری گفته می‎شود درجه اعتبارِ آن‎ها پایین و کمتر قابل استناد هستند؛ لذا نباید به هر کتابی اعتماد کرد. و دیگر اینکه کتابی ممکن معتبر اما مطالبِ آن قدیمی باشد؛ پس همیشه باید به‎ دنبال جدیدترین کتاب‎ها بود.
۳٫ مقالات: مقالات علمی و دانشگاهی که قبلاً اعتبارسنجی شده قابل استناد هستند؛ اما یادداشت‎ها، دست نوشته‎ها، دل نوشته‎ها، دیدگاه‎ها و غیره که در روزنامه‎ها و مجلات و بعضی سایت‎ها به‎ عنوان مقاله نام برده می‎شوند، در حقیقت مقاله نبوده و قابل استناد نیستند و فقط در اصطلاح عامه آن‎ها را مقاله می‎نامیم؛ اما در این گونه مقالات عامیانه، مطالب بسیار ارزشمند و عالی وجود دارد که می‎توان از آن‌ها استفاده کرد.
۴٫ مراکز و سازمان‎های دولتی مرتبط: سازمان‎های دولتی به‎طور مرتب گزارش و کاتالوگ، برنامه‎های خبری، آمار و دیگر اطلاعات و ارقام ِخود را چاپ و منتشر می‎کنند که منبع خوبی هستند. این مراکز در صورتی که با مسوولان آن‎ها ارتباط خوبی برقرار کنید و آن‎ها را مجاب کنید که آن اطلاعات را می‎خواهید به نفع جامعه استفاده کنید، اطلاعات دست اولی در اختیارتان می‎گذارند.

فصل پنجم
آماده شدن برای انجام سخنرانی
واقعیت این است که اگر بخواهیم سخنرانیِ قدرتمند و عالی داشته باشیم، باید از قبل برای آن برنامه‎ریزی کنیم. همان‎طور که ورزشکاران از روزها و یا هفته‎ها و ماه‎ها قبل برای انجام مسابقات تمرین می‎کنند و خود را آمادۀ مسابقات می‎سازند، سخنرانی هم از این قاعده مستثنا نیست. در حقیقت راز موفقیتِ یک سخنران در ارایۀ یک سخنرانی عالی، فقط تمرین و تمرین و تمرین است. آماده شدن هرچند بسیار وقت‎گیر است، اما بازدهی آن چندبرابر است و زمانی را که صرف آماده ساختنِ خود می‎کنیم، باید «سرمایه‎گذاری» حساب کنیم.
اگر زحمت آماده شدن را به خود ندهیم یا از آن غفلت کنیم، ضررِ بزرگی خواهیم کرد، آن‎وقت در حین سخنرانی دچار اضطرابِ فراوان می‎شویم و نتیجتاً پیامِ ما مغشوش خواهد بود و حیثیت و اعتبارمان آسیب خواهد دید. تجربه ثابت کرده است که نداشتن آماده‌گی، به فرصت‎های کاریِ افراد آسیب می‎زند و به‎ قول معروف: «آماده نشدن برای کاری یعنی آماده شدن برای شکست!»

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.