افغانستان به ارزش یک تریلیون دالر منابع معدنی دارد

گزارشگر:شنبه 15 جدی 1397 - ۱۴ جدی ۱۳۹۷

 

منبع: ان.بی.سی نیوز/ برگردان: ابوبکر صدیق – ماندگار/

mandegarجک میدلین، مسوول عمومی شبکۀ زمین‌‌شناسی ایالات متحدۀ امریکا، می‌گوید که افغانستان به ارزش یک تریلیون دالر منابع معدنی دارد.
افغانستان به عنوان یک کشور فقیر در جهان شناخته می‌شود، اما به ارزش بیش از یک تریلیون دالر منابع معدنی در این کشور نهفته است.
شبکۀ زمین‌شناسی امریکا می‌گوید که افغانستان تقریباً هم‌شکل تگزاس است، با چالش‌ و خشونت با نیم قارۀ هند و آسیا قرار دارد.
شبکۀ زمین‌شناسی امریکا که پس از سقوط رژیم طالبان که در ۲۰۰۴ وارد افغانستان شد، منابع طبیعی افغانستان را به بررسی گرفته است، در سال ۲۰۰۶ اعلام کرده که افغانستان، بیش از ۶۰ میلیون تُن سلفر، ۲،۲ بیلیون تُن آهن و ۱،۴ میلیون تُن منابع کمیاب معدنی مانند: لیتیوم، سودیم و مقدار زیاد المونیم، طلا، نقره، الماس و بیروج است. معدن کاربونیت خانشین ولایت هلمند، بیش از ۸۹ بیلیون دالر ارزش دارد، این معدن با مواد معدنی کمیاب دیگر مخلوط است.
افغانستان یکی از کشورهایی است که بزرگترین منابع منرال‌های قیمتی است. جک میدلین که تیم زمین‌‌شناسی ایالات متحدۀ را در افغانستان رهبری می‌کند. به شبکۀ (LiveScience ) گفته که در سال ۲۰۱۰ شبکۀ بررسی زمین‌شناسی امریکا به اسنادی از وزارت دفاع بخش «تجارت و ثبات» که مسوولیت بازسازی افغانستان را به عهده داشت، دست یافته است. این یافته‌ها نشان می‌دهند که منابع طبیعی موجود در افغانستان بیش از ۹۰۸ بیلیون دالر ارزش دارد. در حالی که دولت افغانستان آن ۳ ترلیون دالر تخمین زده است. در بیش از چهار سال شبکۀ زمین‌شناسی امریکا و نهاد «TFBSO» تلاش‌های را برای ایجاد نقشۀ ساحات منرالی کشور انجام داده‌اند.
این در حالی است دولت افغانستان پیمان استخراج بزرگترین معدن مس [مس‌عینک ولایت لوگیر] را مدت ۳۰ ساله با هزینۀ ۳ میلیون دالر با کشور چین بسته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.