شورای عالی صلح: طالبان باید با حکومت مذاکره کنند

گزارشگر:ناجیه نوری/ شنبه 15 جدی 1397 - ۱۴ جدی ۱۳۹۷

گروه طالبان به هیچ عنوان حضور حکومت افغانستان در نشست جده را نمی‌پذیرند.
شماری از آگاهان سیاسی نظامی به تأکید بر این مطلب می‌گویند، طالبان شاید بعد از نتیجۀ نشست جده، دولت افغانستان را در نشست‌های بعدی شریک سازند، اما اکنون به هیچ عنوان حاضر نیستند که با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.
mandegarمسوولان در شورای عالی صلح اما می‌گویند، کشورهای منطقه خواهان حضور حکومت افغانستان در نشست جده ‌اند و باور دارند که طالبان به جای تأکید بر حضور امریکا در مذاکره، باید با حکومت مذاکره کنند.
این درحالی‌ است که پس از قطر و امارات، قرار است تا چند روز دیگر عربستان سعودی میزبان چهارمین دور گفت‌وگوهای صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در شهر جده باشند.
گفته می‌شود که احتمالاً به تاریخ ۱۵ جنوری سال جاری، چهارمین دور نشست صلح میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در شهر جدۀ عربستان سعودی برگزار شود.
طالبان در سومین نشست‌ شان با امریکا در امارات با هیأت مذاکره‌ کنندۀ حکومت دیدار نکردند؛ اما اکنون حکومت می‌گوید تا زمانی‌ که تأیید نشود طالبان در نشست جده با هیأت گفت‌و‌گوکنندۀ حکومت افغانستان دیدار نمی‌کنند، حکومت هیچ نماینده‌یی را نخواهد فرستاد.
لیلا جعفری عضو شورای صلح در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: تا زمانی‌که تأیید نشود طالبان حاضر به گفت‌وگو با حکومت افغانستان است، در این نشست حضور نخواهد داشت.
بانو جعفری می‌گوید: قرار بود که نماینده‌یی از شورای عالی صلح نیز در این نشست حضور داشته باشد، اما تاهنوز این مورد نهایی نشده است.
او افزود: «حکومت افغانستان و شورای عالی صلح تاکید دارد که هیچ کشور، هیچ گروه و هیچ فردی نمی‌تواند به نماینده‌گی از مردم و دولت افغانستان با طالبان وارد مذاکره شوند».
بانو جعفری می‌گوید: «کشورهای منطقه باور دارند که طالبان به جای تأکید بر حضور امریکا در مذاکره، باید با حکومت افغانستان مذاکره کند و امریکا هم خواستار این است که طالبان با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند».
این عضو شورای عالی صلح باور دارد که کشورهای منطقه از جمله ایران و حتا امریکا بر طالبان فشار آورند تا در این نشست نمایندۀ حکومت افغانستان نیز حضور داشته باشد.
در این میان، جاوید کوهستانی آگاه مسایل سیاسی و نظامی کوهستانی با رد این گفته‌ها به روزنامۀ ماندگار می‌گوید که این شایعات رسانه‌یی است. نه ایران نه پاکستان و سعودی و امارات هیچ کدام به طور جدی خواستار حضور حکومت افغانستان در نشست جده نیستند، بل برعکس به خواست‌های طالبان مشروعیت بخشیدند.
آقای کوهستانی می‌گوید: کشورهای منطقه امریکا را اشغال‌گر می‌پندارند، حکومت افغانستان را دست نشانده می‌دانند و ناهنجاری‌ها و ناتوانایی‌های اخیری که در انتخابات پارلمانی شکل گرفت به این ناتوانایی‌ها افزوده است و کمتر کشوری است که برای منافع دولت افغانستان تلاش کند.
او افزود: طالبان بعد از نتیجه گرفتن از نشست جدۀ دولت افغانستان را شاید در نشست‌های بعدی شریک بسازند؛ اما اکنون به هیچ عنوان حاضر نمی‌شوند که حکومت افغانستان در نشست جده حضور داشته باشد.
آقای کوهستانی به این باور است: یقیناً نشست جده برگزار خواهد شد و عربستان سعودی، پاکستان و چندین کشور دیگر منطقه در نشست پیشین متحد شده بودند و طالبان هم مایل اند که در این نشست شرکت کنند و اما امریکا باید مشخص بسازد که در این نشست شرکت خواهد کرد یا خیر.
او افزود: امریکا تاهنوز اعلام نکرده که در این نشست شرکت می‌کند یا خیر، اما طالبان اعلام کردند که دراین نشست شرکت می‌کنند؛ اما تأکیدشان این است که با حکومت افغانستان نخواهند دید.
آقای کوهستانی به این باور است که در این نشست مسایل مهم و کلیدی از جمله چگونه‌گی پایگاه‌های نظامی امریکا، جدول زمانی خروج نیروهای امریکایی، آزادی‌سازی زندانیان، احتمال قطع ارتباط نیروهای خارجی با نیروهای امنیتی افغانستان، تعویق انتخابات و ایجاد حکومت موقت، مطرح می‌شود.
به باور این آگاه سیاسی بخش از این خواست‌ها پذیرفتنی است. از صحبت‌های ترامپ به خوبی متوجه می‌شوید که امریکا می‌خواهد بدون شکست به جنگ طولانی در افغانستان نقطۀ پایان بگذارد که یک راه آن مذاکره با طالبان است.
او افزود: امریکا ازاین وضعیت راضی است و کشورهای مانند سعودی، قطر و مجموعه از کشورهای منطقه هم از این تلاش‌ها حمایت می‌کنند.
جاوید کوهستانی می‌گوید: تنها حکومت افغانستان خوش‌بین نیست و از این تلاش‌ها راضی به نظر نمی‌رسد.
تغییرات در بورد مشورتی
حکومت افغانستان چندی پیش برای شفافیت پروسۀ صلح افغانستان، بورد مشورتی را با حضور چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و جهادی، نماینده‌گانی از جامعه مدنی و زنان ایجاد کرد.
قرار بود این بورد شامل تیم مذاکره کننده گفت‌وگوهای صلح باشد و از تمامی ولایت‌های افغانستان نماینده‎‌گی کنند.
اکنون اما قرار براین شده است که تغییراتی در این بورد مشورتی صلح به میان بیاید.
لیلا جعفری عضو شورای عالی صلح دلیل تغییر در بورد مشورتی صلح را عدم حضور جوانان و حضور کمرنگ زنان عنوان می‌کند.
بانو جعفری به روزنامۀ ماندگار می‌گوید: چون انتقادات زیادی مبنی بر این‌که حضور زنان کمرنگ است و جوانان نماینده‌یی در این بورد ندارد، زیاد بود و از سوی هم گفته شده بود که چهره‌های مخرب دراین بورد حضور پُررنگ دارند، تصمیم به تغییرات در این بورد گرفته شود.
جاوید کوهستانی، آگاه مسایل سیاسی و نظامی اما می‌گوید که طالبان به هیچ عنوان با این بورد مشورتی حاضر به مذاکره نیستند و نخواهند بود.
او می‌گوید: طالبان با کسانی مذاکره خواهند کرد که از مردم افغانستان نماینده‌گی کنند؛ یعنی طالبان با حکومت و نماینده‌گان حکومت به هیچ عنوان حاضر به گفت‌وگو نخواهند شد.
طالبان می‌خواهند با جریان‌های سیاسی کلان و تأثیرگذار وارد گفت‌وگو شوند و کسانی که نماینده‌گان واقعی مردم افغانستان باشند.
گفتنی ا‌ست تلاش‌های حکومت برای آماده‌گی گفت‌وگوهای صلح در حالی آغاز شده است که محمداشرف‌ غنی یکی‌از برنامه‌هایش را آوردن صلح عنوان می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.