سخنرانی و فن بیان

گزارشگر:رسول خان امین / دو شنبه 17 جدی 1397 - ۱۶ جدی ۱۳۹۷

بخش بیســت‌وسوم/

mandegarفصل هفتـم
شروع سخنرانی با جلب توجه
کلید یک سخنرانی موفق، شروع جذابِ آن است به‎طوری‌که بلافاصله توجه شنونده را به بهترین نحو جلب نماید. شروع یک سخنرانی، دشوارترین و پُراسترس‎ترین قسمت از یک سخنرانی است؛ بنابرین شروع سخنرانی باید بسیار قدرتمند و انفجاری باشد تا مخاطبان میخکوب شوند و توجه‎شان فوراً جلب گردد. چون مخاطبان همان سی ثانیۀ اول در مورد ما قضاوت می‎کنند، اگر نتوانیم نظر مخاطب را جلب کنیم، در ادامه بسیار مشکل خواهد بود که بتوانیم مخاطب را همراهِ خود داشته باشیم. در خصوص مطالب سه دقیقۀ اولِ سخنرانی، یادمان باشد متن سه دقیقۀ اولِ سخنرانی را بسیار با دقت و کلمه به کلمه نوشته و حداقل سه‌برابرِ بقیۀ قسمت‎های سخنرانی آن‎ را تمرین کنیم. اگر بخواهم صحبتم را در خصوص شروع سخنرانی خلاصه کنم، باید بگویم سی ثانیۀ اولِ سخنرانی بسیار مهم است، پس آن‎ را از دست ندهید و میخ‎تان را محکم بکوبید و مخاطبان را میخکوب کنید. کلید یک سخنرانی موفق در شروع جذاب و انفجاری آن است. در ادامه چند روش عالی برای یک شروع قدرتمند را به شما معرفی می‎کنم.
۱٫ یک داستان بگویید: «مادرم در سال ۱۳۷۴ بیوه شد، درحالی‌که سه کودک برایش مانده بود و یک افغانیگی هم در بساط نداشت.»
یکی از قوی‎ترین روش‎های شروع سخنرانی استفاده از داستان است. وقتی با داستان شروع می‎کنیم، توجه افراد را فوراً جلب می‎کنیم، چون ذهن را خسته نمی‎کند و ذهن آدمی آن‎ را دوست دارد چون کمترین میزان مصرف انرژی را برای مغز دارد. دیل کارنگی در کتاب آیین سخنرانی خود می‎نویسد: «من برای شروع یک سخنرانی، روشی بهتر از شروع با یک داستان نمی‎شناسم.»
سخنرانی که صحبتش را با داستانی از تجربه‎های خود شروع می‎کند، قطعاً خوب هم ادامه می‎دهد و خوب هم نتیجه می‎گیرد و مخاطبان حرف‎های او را دنبال می‎کنند، چون دل‎شان می‎خواهند بدانند که بعدش چه می‎شود. بهترین داستان‎ها بر اساسِ تجربه‎های شخصی هستند چون خاطرات و تجربیاتِ شخصی علاوه بر این‌که جذاب هستند، این حسن را دارند که جزییاتِ آن‎ها را به‌راحتی به یاد می‎آوریم و نیازی به حفظ‎ کردن آن نیست. برای آن‌که داستانِ شما جذاب و گیرا باشد، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:
ذکر جزییات؛
تقلید صدا و حرکات نمایشی؛
نام واقعی افراد را بردن و مطالبی در مورد آن‎ها گفتن؛
با موضوع سخنرانی مرتبط باشد؛
استفاده از واژه‎های تصویرساز؛
درگیر کردن حواس بینایی، شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی افراد با اجزای داستان.
• ذکر جزییات: با ذکر جزییات داستان را رنگ‎آمیزی نمایید برای این کار باید به ۵ پرسشِ چه کسی، چه وقت، کجا، چگونه و چرا در طول سخنرانی پاسخ داد. البته باید دانست که جزییات نامربوط و بی‌اهمیت و بیش از حد کسل‎کننده و خسته‎کننده است؛ یعنی همان‌طور که جزییات داستان نمک آن است، باید مواظب باشیم که شور هم نشود.
• تقلید صدا و حرکت‎های نمایشی: با تغییر لحن و تقلید صدای شخصیت‎های داستان می‎توان آن ‎را جذاب‎تر کرد و جالب‎تر وقتی خواهد شد که بتوانیم با حرکات زبان بدن و نمایش آن‎ را بازی کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.