در سومین نشست طالبان با نمایندۀ امریکا: افغـانستان اجـازۀ حضـور نیـافت

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ چهار شنبه 19 جدی 1397 - ۱۸ جدی ۱۳۹۷

یک عضو ارشد گروه طالبان گفته است که در نشستی که در جریان هفتۀ جاری در دوحه مرکز قطر برگزاری می‌گردد، نماینده‌یی از دولت افغانستان حضور نخواهد داشت.
نشست نماینده‌گان گروه طالبان با زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ امریکا در امور صلح افغانستان روز چهارشنبه و پنج‌شنبه در دوحه مرکز قطر برگزار می‌گردد.
mandegarخبرگزاری رویترز از قول یک عضو ارشد گروه طالبان نوشته است که نماینده‌گان گروه طالبان، روز چهارشنبه در قطر با نمایندۀ واشنگتن برای صلح افغانستان مذاکره می‌کنند؛ اما نماینده‌یی از دولت کابل در این نشست اجازۀ حضور نیافته‌ است.
در گزارش رویترز آمده است که طالبان درخواست مکرر دولت افغانستان برای مذاکرات مستقیم با طالبان را رد کرده‌اند. آنان تأکید دارند که دولت ۱۷ سالۀ کابل «نظام دست نشاندۀ» امریکا است. گروه‌ تروریستی طالبان در تلاش ایجاد نظامی در افغانستان هستند که در سال ۲۰۰۱ باحمایت نظامیان غربی سقوط کرد.
نشست مقامات امریکایی با نماینده‌گانی از سعودی در ریاض، نشان‌دهندۀ حمایت عربستان از روند صلح افغانستان است.
این عضو گروه طالبان گفته است که این نشست میان نماینده‌گان گروه طالبان و زلمی‌خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه واشنگتن در امور صلح افغانستان برگزار می‌گردد. پس از رأی‌زنی‌های ما با نمایندۀ امریکا در دوحه گفت‌وگو می‌کنیم. این نشست برای دو روز ادامه پیدا می‌کند.
اسلام‌آباد و تهران گفته‌اند که آنان طالبان را تشویق کرده‌‌اند تا با نماینده‌گان حکومت کابل دیدار کنند.
این عضو گروه طالبان گفته است که در نشست قطر نمایندۀ طالبان و امریکا صحبت می‌کنند و هیچ نماینده‌یی از کشور سومی در آن حضور نخواهد داشت. در این نشست روی خروج نیروهای امریکایی، تبدیل بازداشتیان طالبان و ایجاد ادارۀ موقت به رهبری یک فرد دیگر در افغانستان، بحث خواهند کرد.
نماینده‌گان عربستان سعودی، پاکستان و امارات در نشست پیشین نمایندۀ امریکا و طالبان در ابوظبی حضور داشتند.
در عین زمان، برخی از اعضای گروه طالبان به رسانه‌های پاکستان گفته اند که قرار بود گفت‌وگوها در عربستان سعودی برگزار شود، اما به دلیل این‌که عربستان خواستار شرکت نماینده‌گانی از حکومت افغانستان در این نشست بود، به همین دلیل مرکز گفت‌وگو تغییر کرد.
روزنامۀ دی- نیوز پاکستان به نقل از یک فرمانده طالبان نگاشته است که پیش از این ما گفته بودیم که با دولت افغانستان هیچ ملاقاتی نخواهیم کرد با آن‌هم مقام‌های سعودی می‌خواستند که نماینده گان دولت افغانستان نیز در این نشست حضور داشته باشد. از همین‌رو، مکان گفت‌وگو از سعودی را به قطر تغییر دادیم.
این فرمانده طالب که نخواسته نامش افشا شود، گفته است که پس از درمیان گذاشتن این موضوع با ایالات متحدۀ امریکا، به این فیصله رسیده‌اند که گفت‌و‌گو را در دوحه و با اشتراک نماینده‌گان طالبان در دفتر قطر برگزار کنند.
به گفتۀ این فرمانده طالبان، این گفت‌وگو ادامۀ گفت‌وگوهای چند هفته پیش است که در ملاقات امارات متحد عرب ناتمام مانده بود.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان نیز لغو این گفت‌وگو ها را در سعودی تایید کرده و دلیل آن را پیشنهاد دولت افغانستان عنوان کرده است.
به گفتۀ منابع طالبان، برخی قدرت‌های منطقه‌یی نیز از این گروه خواسته‌اند تا دولت افغانستان در گفت‌وگو‌ها اشتراک کنند، اما از سوی رهبران طالبان رد شده است.
بربنیاد گفته‌های منابع طالبان، افزون بر مقام‌های امریکا، مقام‌های سعودی و امارات متحد نیز از طالبان خواستار آتش‌بس دوماهه شده بودند، اما طالبان این درخواست را رد کردند.
یکی از منابع طالبان به دی- نیوز پاکستان گفته است: «هیچ راهی وجود ندارد که ما در گفت‌وگوهای پیش‌رو آتش‌بس را اعلام کنیم».
چند ماه پیش نیز دولت افغانستان آتش بس چند روزه‌یی را با طالبان اعلام کرد که به باور آگاهان و اعضای مجلس، هیچ دستاوری برای روند صلح افغانستان نداشت و تنها طالبان با استفاده از این فرصت قدرت‌نمایی کردند.
در این میان، آگاهان سیاسی در صحبت با روزنامۀ ماندگار گفته اند که روند گفت‌وگوهای صلح از دست مسوولان حکومت بیرون شده و این گروه تروریستی با برقراری تماس و رابطه با کشورهای منطقه‌یی می‌خواهند مرام خود را بقبولانند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.