یک نظرسنجی تازه: اکثریت مردم در انتخابات شرکت خواهند کرد

- ۰۹ سرطان ۱۳۹۲

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که ۷۶ درصد شهروندان افغانستان تصمیم دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۳ شرکت کنند و رأی دهند، اما ۱۲ درصدِ مردم گفته اند که نمی‌خواهند در انتخابات شرکت کنند.
این نظرسنجی توسط موسسه «دموکراسی انترنشنل» در ۳۴ ولایت افغانستان انجام شده است. چهار هزار شهروند افغانستان به سوال‌های مربوط به انتخابات پاسخ داده اند. اشتراک‌کننده‌گان این نظرسنجی به صورت تصادفی انتخاب شده و اقشار مختلف مردم در آن شامل بوده‌اند.
هدف این نظر سنجی بازتاب دیدگاه مردم در مورد انتخابات و دموکراسی و همچنین میزان آگاهی مردم از مسایل انتخاباتی خوانده شده است.
ناامنی چالش اصلی
محمد صدیق برکی، مسوول تحقیقات موسسه «دموکراسی انترنشنل» روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که ناامنی مانع اصلی حضور مردم در پای صندوق‌های رأی است.
برکی گفت افرادی که در نظرسنجی اشتراک کرده‌اند، امنیت را شرط اصلی حضورشان در پای صندوق‌های رای عنوان کرده اند: «برای دولت و جامعه جهانی نهایت مهم است که به مردم اطمینان دهند که در روز انتخابات امنیت‌شان تضمین است».
در این نظرسنجی ۸۰ درصد مردان و ۷۲ درصد زنان گفته‌اند که در انتخابات شرکت می‌کنند. بر اساس این نظرسنجی، افراد تحصیل کرده و متعلمین مکاتب تمایل بیشتری به رای دادن و حضور در پای صندوق‌های رای دارند.
نظرسنجی نشان می‌دهد که ۷۰ درصد افغان‌ها تصمیم دارند در انتخابات پارلمانی آینده نیز شرکت کنند؛ ولی تمایل مردم به شرکت در آن کمتر از حضور در انتخابات ریاست جمهوری می‌باشد.
در این نظرسنجی دانش مدنی شهروندان افغانستان نیز بررسی شده است. ۳۵ درصد مردم گفته اند که در دوره‌های پیشین انتخابات هیچ گونه آگاهی نداشته اند. اما ۲۵ درصد دیگر گفته اند که معلومات کافی در مورد مسایل انتخاباتی داشته اند.
آقای برکی یادآور شد که در این نظرسنجی در رابطه با شرکت مخالفان مسلح در انتخابات نیز از مردم سوال شده است. او افزود که گروه‌های مخالف مسلح کمترین حمایت را نزد مردم دارند: «حدود ۷۳ درصدِ مردم گفته اند شخصی که قبلا شامل گروپ های مخالف مسلح بوده یا فعلاً در این گروپ ها شامل است، نباید کاندید باشند».
دیدگاه مردم در مورد دموکراسی
براساس این نظرسنجی بیشتر مردم افغانستان در مورد دموکراسی نظر مثبت دارند. ۳۹ درصد گفته اند که تا حد زیادی از دموکراسی راضی هستند و ۳۳ درصد مردم از دموکراسی ابراز رضایت کرده، ولی ۴ درصدِ مردم گفته‌اند که دموکراسی در افغانستان وجود ندارد.
سید یاسین حسینی، از مسوولان این موسسه گفت: «ما یافتیم اکثریت کسانی که با آن ها مصاحبه شده، دیدگاه مثبتی نسبت به دموکراسی در افغانستان دارند و تعداد اندکی از دموکراسی ابراز نارضایتی کرده اند».
در این نظرسنجی آمده است که زنان نسبت به مردان دیدگاه مثبت تری در مورد دموکراسی دارند. چنانچه ۴۳ درصد زنان و ۳۵ درصد مردان گفته اند از دموکراسی راضی اند.
مسوولان این نظرسنجی تاکید دارند که تأمین امنیت و بلندبردن آگاهی مردم در مورد انتخابات، میزان حضور آنان را در پای صندوق‌های رای افزایش خواهد داد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.