هشــدار از فاجـعۀ انسانـی در سرپـل

گزارشگر:یک شنبه 26 قوس 1396 - ۲۵ قوس ۱۳۹۶

mandegar-3تسلیم‌شدن فرمانده حزب اسلامی به طالبان باعث سقوط سنچارک شد
مقام‌های محلی سرپل می‌گویند که قریه تِبِر ولسوالی سنچارک این ولایت پس از آن سقوط کرد که یک فرمانده محلی حزب اسلامی به نام رییس کریم همراه با افراد زیر امرش به طالبان پیوست.
ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل به رسانه‎ها گفت که رییس کریم فرمانده محلی مربوط به حزب اسلامی، چند روز پیش در پی درگیری با یک فرمانده محلی دیگر، همراه با شانزده تن از افراد زیر امر و وسایط و تجهیزات نظامی شان به گروه طالبان پیوسته و این منطقه را سقوط داده است.
رییس کریم پیش از این یکی از فرماندهان خیزش مردمی در این منطقه بود.
رییس شورای ولایت سرپل نیز تائید می‌کند که یک فرمانده محلی حزب اسلامی که مربوط به خیزش‌های مردمی بود، طالبان و مخالفین مسلح را به این منطقه آورده سبب سقوط این قریه پرجمعیت در ولسوالی سنچارک شده است.
محمدنور رحمانی، رییس شورای ولایتی سرپل می‌گوید قریه تبر ولسوالی سنچارک این ولایت از روز دوشنبه به دست گروه طالبان سقوط کرده و تمامی باشندگان آواره شده اند.
رییس شورای ولایتی سرپل گفت که درگیری شدید میان نیروهای دولتی و تروریستان جریان دارد و استفاده از اسلحه‌های سنگین، سبب تلفات غیر نظامی در این منطقه شده و تاکنون ۵۰ نفر کشته و زخمی شده اند.
دفع حمله طالبان بر ریاست امنیت ملی سرپل
رییس شورای ولایتی از وخامت اوضاع امنیتی و افزایش فعالیت گروه‌‌های تروریستی در این ولایت ابراز نگرانی کرد و افزود که گروه‌های تروریستی جمعه شب بالای ریاست امنیت ملی این ولایت نیز حمله کردند. حمله‌یی که به گفته او گرچند از سوی نیروهای امنیتی عقب زده شده اما نشان دهنده افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در این ولایت است.
رییس شورای ولایتی سرپل هشدار می‌دهد، اگر حکومت به وعده‌هایش مبنی بر تصفیۀ این قریه از وجود گروه ‌های تروریستی عملی نکند و برای تصفیه این منطقه عملیات هوایی راه‌اندازی نشود، ولسوالی سنچارک به‌صورت کامل سقوط خواهد کرد.
به گفته رییس شورای ولایتی سرپل، تاکنون هیچ اقدام عملی برای بازپس‌گیری قریۀ تبر از گروه‌های تروریستی از سوی حکومت مرکزی روی دست گرفته نشده و هیچ‌یک از وعده‌ها عملی نگردیده است. به گفته او، سقوط سنچارک سبب مسدود شدن مسیر ولسوالی‌های بلخاب و گوسفندی نیز خواهد شد.
رییس شورای ولایتی سرپل افزود که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ عضو گروه تروریستی طالبان در منطقه تبر ولسوالی سنچارک حضور دارند. تروریستانی که از نقاط مختلف این ولایت و حتی ولایت‌های همجوار از جمله فاریاب به این منطقه آمده اند.
طالبان از خانه‌ها به حیث سنگر استفاده می‌کنند
اما ذبیح الله امانی، سخن‌گوی والی سرپل می‌گوید که پس از سقوط این منطقه نیروهای امنیتی برای تصفیه این منطقه اقدام کرده و درگیری میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان طالب جریان دارد.
به گفته آقای امانی، نیروهای کمکی برای انجام عملیات تصفیوی به این منطقه اعزام شده اما به‌دلیل استفاده طالبان ار خانه‌های مردم به‌عنوان سنگر، سبب کندی عملیات شده و دست‌آوردی چندانی نداشته است.
به گفته آقای امانی نیروهای امنیتی برای تصفیه محل از وجود افراد گروه طالبان تلاش دارند و همزمان در تلاش اند تا درگیری به افراد ملکی آسیبی نرسد.
با این همه رییس شورای ولایتی سرپل می‌گوید در حال حاضر ولسوالی کوهستانات به صورت کامل، ولسوالی سوزمه قلعه بیش از ۷۰ درصد و ولسوالی صیاد نیز بیش از ۸۰درصد از تصرف دولت خارج و زیر تسلط گروه‌های دهشت افگن قرار دارد.
به گفته او، بر علاوه این ولسوالی‌ها، منطقه شیرآباد که بیش از ۱۳۷ قریه در آن وجود دارد نیز زیر تصرف طالبان است و برخی قریه‌های دیگر در مرکز ولایت و ولسوالی سنچارک زیر تهدات بلند امنیتی قرار دارند.
تکرار فاجعه میزراولنگ در ولایت سرپل
مقام‌های محلی می‌گویند، که وضعیت باشندگان تبر وخیم‌تر از باشندگان میرزاولنگ است و ۵۰۰۰ خانواده ساکن این قریه به ولسوال‌های هم‌جوار و مرکز ولایت سرپل مهاجر شده اند. مهاجرانی که به گفته او در هوای سرد زمستانی در فضای باز به‌سر می‌برند و هیچ کمکی از سوی حکومت محلی، مرکزی و نهادهای مددرسان به آنها صورت نگرفته است.
مقام‌های محلی می‌گویند اگر به و ضعیت ولسوالی سنچارک به گونه فوری رسیدگی نشود، احتمال قتل عام صدها نفر در این ولسوالی وجود دارد.
جنگ‌جویان طالبان و داعش، بامداد روز شنبه چهاردهم اسد، پس از تسلط بر منطقه میرزا اولنگ ولایت سرپُل، دست به کشتار جمعی زدند و ده‌ها غیر نظامی را در این منطقه تیرباران کردند. منطقه میرزا اولنگ، از مناطق استراتژیک در ولسوالی صیاد ولایت سرپل است. این منطقه مهم و راهبردی، پس از چهل و هشت ساعت درگیری، بدست طالبان افتاد.
در جریان درگیری‌های دو روزه؛ خانواده‌های زیادی از باشنده‌های محل، از منطقه فرار کردند؛ اما پس از مسدود شدن دره «میرزا اولنگ» از سوی طالبان، بیشتر خانواده‌ها در منطقه گیر ماندند. خانواده هایی که اکثرن از سوی مهاجمان به رگبار بسته شدند.
مقامات محلی سرپل در آن زمان گفتند، که در این حمله، گروه طالبان و داعش هم‌دست بودند و این منطقه را با کمک هم از تسلط نیروهای امنیتی و خیزش مردمی خارج ساختند.
اعضای این دو گروه پس از تسلط بر منطقه میرزا ولنگ ولایت سرپل، بر علاوه به رگبار بستن بیشتر از پنجاه غیرنظامی بشمول زنان و کودکان، ده‌ها خانواده بشمول زن و کودک را به گروگان گرفتند و صدها خانواده دیگر را از خانه های شان کوچاندند.
بخش زیادی از گروگان‌ها نیز با پادرمیانی بزرگان منطقه از این دره خارج شده و به مرکز سرپل آواره شدند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.