دیپلمات پیشین پاکستان: پاکستان تمایلی به برقراری صلح افغانستان ندارد

- ۰۱ دلو ۱۳۹۷

رستم شاه مهمند سفیر سابق اسلام‌آباد در کابل از سیاست‌های این کشور در قبال افغانستان انتقاد می‌کند.
او می‌گوید، با وجود اینکه برقراری امنیت در افغانستان بیش از هر کشور دیگری به نفع پاکستان است، اما اسلام‌آباد تمایلی در برقراری ثبات و امنیت در این کشور ندارد.
mandegarدیپلمات سابق پاکستان اظهار داشت که اسلام‌آباد بجای حمایت از برقراری امنیت در افغانستان به دنبال محدود کردن نقش هند در این کشور است.
او تاکید کرد که این سیاست پاکستان نادرست است زیرا افغانستان و هند روابط فرهنگی ۲ هزار ساله دارند و چند میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است. بنابراین، اعتراض مقامات اسلام‌آباد به روابط هند و افغانستان اقدامی نادرست است.
این در حالی است که اخیراً محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان هر گونه نقش هند در افغانستان را انکار کرده بود.
پیش از این نیز مقامات پاکستانی گفته بودند که اگر امریکا به حل مسألۀ کشمیر کمک کند پاکستان نیز به پایان جنگ در افغانستان کمک خواهد کرد.
سفیر سابق پاکستان در کابل اظهار داشت: پاکستان تنها حق دارد از افغانستان بخواهد که خاک این کشور در برابر پاکستان مورد استفاده قرار نگیرد.
او گفته است: نباید از خاک افغانستان چه به صورت آشکارا و یا پنهانی علیه پاکستان استفاده شود اما گذشته از آن پاکستان نباید از نفوذ سایر کشورها در افغانستان نگران باشد.
دیپلمات سابق پاکستانی تصریح کرد که چین نیز خواستار سرمایه‌گذاری در استخراج معادن و ذخایر طبیعی افغانستان است، بنابراین چین نیز از برقراری امنیت در این کشور حمایت می‌کند.
او همچنین از سیاست‌های مرزی پاکستان با ایران و افغانستان انتقاد کرده است.
قدردانی گراهام از پاکستان
لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه امریکا روز یکشنبه با عمران‌خان، نخست وزیر پاکستان دیدار و دربارۀ اوضاع افغانستان با او گفت‌وگو کرد.
دفتر نخست وزیری پاکستان در بیانیه‌یی اعلام کرد، لیندسی گراهام در این دیدار از پاکستان به سبب نقش مثبت آن در تلاش‌های اخیر در جهت حل و فصل سیاسی بحران افغانستان تقدیر کرد.
او همچنان تلاش‌های نخست وزیر پاکستان را در جهت عادی سازی روابط این کشور با کشورهای همسایه ستود.
به گزارش خبرگزاری شین هوا از اسلام‌آباد، براساس این بیانیه، «نخست وزیر بار دیگر بر عزم دولتش برای ادامه همکاری با امریکا و دیگر بازیگران منطقه برای یافتن راه حلی سیاسی در افغانستان تأکید کرد و ضرورت عادی‌سازی روابط با همه کشورهای همسایه را با هدف آزاد کردن پتانسیل منطقه برای همکاری خاطرنشان کرد».
لیندسی گراهام به دعوت شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان به این کشور سفر کرد.
وزیر امور خارجه پاکستان نیز با لیندسی گراهام دیدار و اعلام کرد بازگشت صلح و ثبات در افغانستان به نفع پاکستان و در کل، به نفع توسعه منطقه جنوب آسیا است .
این سناتور امریکایی نیز گفته است که امریکا قدردان تلاش‌های صادقانه پاکستان برای تسهیل فرایند آشتی در افغانستان است؛ فرایندی که یکی از اولویت‌های دولت دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا محسوب می‌شود. او همچنان بر تعهد بلند مدت امریکا در این منطقه تأکید کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.