اردوغان در کابل: تجارب‌مان را در اختیار افغانستان قرار می‎دهیم

گزارشگر:27 میزان 1393 - ۲۶ میزان ۱۳۹۳

رییس جمهور ترکیه در سفرش به کابل گفت: نشست‌های سه‌جانبه افغانستان،‌ پاکستان و ترکیه ادامه خواهد یافت.
رجب طیب اردوغان در نشست خبری مشترک با اشرف غنی احمدزی رییس‎جمهوری کشور در کابل با اشاره به نقش پاکستان برای تامین صلح و ثبات در منطقه گفت: با رییس‌جمهور افغانستان توافق کردیم نشست‌های سه‌جانبه افغانستان، پاکستان و ترکیه که تاکنون نتایج خوبی داشته است، ادامه یابد.mnandegar-3
وی با بیان اینکه پاکستان در زمینۀ جلوگیری از عبور و مرور ترویست‌ها از مرز دو کشور نقش مهمی دارد، افزود: ترکیه نمی‌خواهد مشکلات و اختلافات افغانستان و پاکستان گسترده‌تر شود.
اردوغان با تأکید بر گسترش روابط کابل- انقره در زمینه‌های مختلف گفت: ترکیه تجارب خود را در زمینه اصلاحات اقتصادی و رفاه عمومی، افزایش توانایی حمل و نقل،‌ توسعه کشاورزی و استخراج معادن در اختیار افغانستان قرار خواهد داد.
وی با تأکید بر لزوم تقویت همکاری‌های اقتصادی افغانستان، پاکستان و ترکیه خاطرنشان کرد: زمینه دسترسی تجار افغان به بازارهای ترکیه مساعد خواهد شد.
رییس‌جمهور افغانستان نیز در این نشست خبری گفت: افراط‌گرایی همه کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.
اشرف غنی احمدزی افزود: افراط‌گرایی در منطقه یک خطر مشترک است و حوادثی که اکنون در افغانستان روی می‌دهد جدا از حوادث عراق،‌ سوریه و لیبیا نیست.
وی گفت: تلاش می‌کنیم دیگر کشورهای منطقه را نیز وارد دایره همکاری‌های منطقه‌یی کنیم زیرا بدون همکاری‌های منطقه‌یی ،‌ کشورهای منطقه به رفاه اقتصادی دست نمی‌یابند.
احمدزی وصل شدن افغانستان از طریق ترکمنستان و دریای خزر به ترکیه، ایجاد خط آهن کشورهای عضو اکو،‌ همکاری ترکیه در زمینه ارتقای توانایی مدیریت حمل و نقل هوایی افغانستان،‌ تجهیز بیمارستان علی آباد کابل،‌ ایجاد دانشگاه مولانا در کابل با همکاری ترکیه، همکاری‌های اقتصادی،‌ کشاورزی و استخراج معادن را از مهمترین محورهای مذاکرات خود با اردوغان اعلام کرد.
وی با اشاره به امضای توافقنامه همکاری‌های راهبردی افغانستان و ترکیه گفت: قرار شد روسای جمهور دو کشور هر سال برای پیگیری عملیات اجرایی این توافقنامه نشستی را برگزار کنند و در سطح وزرا نیز گروه‌های کاری در این زمینه تشکیل شود.
رییس‌جمهور افغانستان اعلام کرد: نشان عالی دولتی افغانستان به نام امان الله خان به رییس‌جمهور ترکیه اهدا شد.
آقای اردوغان با داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت وحدت ملی نیز گفت‎وگو کرد.
بر بنیاد اظهارات سخنگوی آقای عبدالله، دو طرف در این دیدار چشم‌انداز تقویۀ روابط میان دو کشور را مورد بحث قرار دادند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.