مخالفت اسلام‌آباد با عبور پروازهای تجاری هند و افغانستان از آسمان پاکستان

گزارشگر:شنبه 6 دلو 1397 - ۰۶ دلو ۱۳۹۷

یک مقام دولتی هند اعلام کرد که اسلام‌آباد از عبور پروازهای شرکت‌های هواپیمایی هندی به مقصد افغانستان از حریم هوایی پاکستان جلوگیری می‌کند.
یک مقام هندی که خواست نامش فاش نشود، به رسانه‌ها گفته است: سازمان هواپیمایی غیرنظامی پاکستان در دسامبر گذشته و ماه جاری با عبور n00085669-b-1-890x395_cپروازهای شرکت «اسپایس جت» هند، از حریم هوایی آن کشور به مقصد افغانستان مخالفت کرده است.

این مقام هندی با اشاره به اینکه اسلام‌آباد با عبور موترهای هندی از جاده‌های مواصلاتی پاکستان نیز مخالفت کرده است، افزود: دهلی نو در خصوص این اقدام‌ها به پاکستان اعتراض کرده، اما اسلام آباد تاکنون پاسخی ارایه نکرده است.
در همین رابطه «سوشما سواراج» وزیر امور خارجۀ هند چندی پیش گفته بود: بندر چابهار ایران بهترین مسیر دسترسی دهلی نو به کشورهای آسیای مرکزی از جمله افغانستان است.

هند و افغانستان در سال ۲۰۱۷ یک کریدور هوایی تجاری میان شهرهای کابل – قندهار- دهلی نو و بمبی، افتتاح کردند. مخالفت پاکستان باعبور هواپیماهای تجاری هند و افغانستان آنگونه که این مقام هندی آنرا مطرح کرده است دارای انگیزه‌های سیاسی است.

در مادۀ دو معاهده شیکاگو در بارۀ مقررات هوانوردی آمده است: دولت‌های متعاهد این حق را شناسایی کرده اند که دولت، حاکمیت کامل و انحصاری بر فضای بالای سرزمین خویش دارد.

این دیدگاه وجود دارد که دولت پاکستان بر اساس کنوانسیون شیکاگو که حاکمیت کامل و انحصاری به هر دولت را برای فضای هوایی و پروازی خود می‌دهد با مسأله پرواز هواپیماهای تجاری هند و افغانستان برخورد کرده است.
البته در این کنوانسیون برغم آنکه حق انحصاری دولت‌ها بر فضای پروازی سرزمینی خود مورد شناسایی قرار گرفته، اما در این معاهده کشورهای عضو کنوانسیون شیکاگو با عبور بی‌ضرر هواپیماهای غیر نظامی دولت‌های متعاهد موافقت کرده اند.

بنا به این ملاحظه است که دولت‌های هند و افغانستان در خصوص تصمیم تازۀ دولت اسلام‌آباد برای ممنوعیت پرواز هواپیماهای هندی به افغانستان از فضای هوایی پاکستان آن را مخالف قوانین مربوط به هوانوردی بین‌المللی می‌دانند.
البته این موضع دولت پاکستان با توجه به مناقشه دیرینه بین کابل، اسلام‌آباد و دهلی نو دور از انتظار نبوده و چنین تصمیمی با اهداف سیاسی و به منظور اخذ امتیازات دیپلماتیک صورت گرفته است.

دولت پاکستان به رهبری حزب حاکم تحریک انصاف که قدرت را از جنوری ۲۰۱۸ قدرت را در این کشور را برعهده گرفته است تلاش دارد هند را به ورود به گفت‌وگوهای دوجانبه صلح ترغیب کند که تاکنون این تلاش‌ها بی‌نتیجه بوده است.

عمران خان نخست وزیر پاکستان بارها بر رویکرد خود برای گسترش روابط با همسایگان تأکید کرده و در همین چارچوب خواستار گفت‌وگو با دولت هند برای کاهش اختلافات دوجانبه و عادی‌سازی روابط است. با وجود چنین ملاحظه تازه‌یی در سیاست خارجی پاکستان اما هند گفت‌وگو با آن کشور را تاکنون نپدیرفته است.

این دیدگاه وجود دارد که مخالفت پاکستان با پرواز هواپیماهای هندی به مقصد افغانستان از فراز آسمان پاکستان جایگزین کردن سیاست به جای ترغیب برای موافقت دهلی نو با برگزاری گفت‌وگوهای صلح و کاهش تنش در روابط دو کشور است

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.