نماینده‎گان مجلس: در حملۀ دیروز کسانی از درون دولت دست داشتند

- ۰۱ سرطان ۱۳۹۴

سه شنبه ۲ سرطان ۱۳۹۴

 

هارون مجیدی
نماینده‎گان مجلس باور دارند که حلقاتی در درون دولت در سازمان‎دهی و رهنمایی تروریستان برای حمله به مقر شورای ملی دست داشته‌اند.
نماینده‏گان مجلس همچنان می‎گویند که ارگان‌های کشفی و امنیتی از برنامۀ تروریستان برای هدف قرار دادن شورای ملی آگاهی داشتند، اما در جلوگیری از این حمله ناکام ماندند.
به گفتۀ آنان، در پس حملۀ دیروزی بر ساختمان شورای ملی دستان کلانی در درون دولت وجود داشته که باید شناسایی شوند.
mnandegar-3حوالی ساعت ده و سی دقیقۀ پیش از چاشت دیروز هفت حمله‌کنندۀ انتحاری بالای پارلمان افغانستان حمله کردند که بعد یک‌ونیم ساعت‌ رویارویی از سوی نیروهای ویژۀ پولیس از پا در آورده شدند.
این رویداد هنگامی رخ داد که قرار بود محمد سرور دانش، معاون دوم رییس‌جمهور به منظور معرفی معصوم استانکزی نامزد وزیر وزارت دفاع به مجلس نماینده‌گان بیاید.
عرفان‌الله عرفان نایب دوم مجلس نماینده‌گان در گفت‌و گو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: این حادثه نشان داد که دولت افغانستان ضعیف است و دشمنان مردم در نهایت زیرکی قرار دارند و هر زمانی‌که بخواهند توان انجام حمله را دارند.
آقای عرفان می‌افزاید: « حمله به پارلمان، پیام واضح برای نپذیرفتن ندای صلح مردم افغانستان از طرف تروریستان است. آنان می‌خواهند بگویند که هیچ‌گاه حاضر به پذیرش صلح نیستند.»
آقای عرفان با ستایش از نیروهای امنیتی‌که در درون پارلمان کار می‌کنند، گفت که آنان مقاومت خوبی از خود نشان دادند و اجازه ندادند تا تروریستان داخل تالار شوند.
او گفت: «این حادثه نشان می‌دهد که کسانی در درون حکومت وجود دارند که تروریستان را رهنمایی می‌کنند و به ‌خاطر ضعفی‌که در درون نهادهای کشفی وجود دارد، از این حوادث جلوگیری کرده نمی‌توانند.»
در این حال، نقیب‌الله فایق عضو مجلس نماینده‌گان می‌گوید: پارلمان افغانستان از چندی بدین‌سو زیر تهدید بود، گزارش‌هایی وجود داشت که حملات بزرگی در راه است و به همین نسبت تدابیر شدید امنیتی گرفته شده بود و حتا وکلا به محافظین خود نیز دستور داده بودند که مراقب اوضاع در بیرون از تالار باشند.
آقای فایق می‌افزاید: حادثۀ امروز (دیروز) یک برنامۀ کلان و طرح‌ریزی شده بود؛ کسانی‌که آن را سازمان‌دهی کرده بودند، از هفته‌ها بدین‌سو منتظر فرصت بودند تا مجلس بحث کلانی داشته باشد تا آنان دست به این حمله بزنند.
آقای فایق خاطرنشان می‌کند: «ما در جلسۀ امروز (دیروز) پیش از آمدن معاون دوم رییس‌جمهور برای ده دقیقۀ برنامۀ کاری دیگری داشتیم و در این میان، مهمانان ما نیز به تأخیر حرکت کرده بودند که این حادثه اتفاق افتاد.»
این عضو مجلس باور دارد که این حادثه یک برنامۀ منظم و ترتیب شده بود که توسط دستان بسیار بزرگی اداره و کنترل می‌شد.
آقای فایق تأکید می‌کند:»فرماندهی امنیه کابل و استخبارات در این زمینه کاملاً کم‌کاری کرده‌اند و احتمال دارد که انتحاریان روزهای پی‌هم آمده باشند و ساحۀ پارلمان را دیده باشند و ساعت‌ها کابل را چکر زده باشند و در یکی از خانه‌های کابل هفته‌هایی را سپری کرده باشند تا چنین حادثه‌یی را بیافرینند.»
او تصریح می‌کند: این حمله کار استخبارات پاکستان است که دست‌هایی آن را در درون حکومت افغانستان عملی ساخت و باید دولت این دست‌ها را شناسایی و به مردم فاش سازند.
این عضو مجلس می‌گوید که حمله بالای پارلمان افغانستان حمله بر یک قوۀ دولت است و حکومت این‌بار باید مسوولان امنیتی این ساحه را که سهل‌انگاری کرده اند، بازداشت کند.
هم‌چنان، محمدعارف رحمانی عضو دیگر مجلس نماینده‌گان می‌گوید: این حمله صلح‌ناپذیری تروریست‌ها را نشان می‌دهد؛ آمران آنان آبادی و آرامش افغانستان را نمی‌خواهند و در تلاش اند تا افغانستان تحت فرمان‌شان قرار داشته باشد.
این عضو مجلس می‌افزاید: تروریستان با این حمله خواستند بگویند که سیاسی‌ترین و امن‌ترین نقطۀ افغانستان دیگر امن نیست.
آقای رحمانی تأکید می‌کند: این انتحاریان بدون همکاری و همدلی‌هایی از درون نهادهای امنیتی نمی‌توانند که به نقاط حساس برسند و نهادهای مربوط باید در این زمنیه تحقیقات کنند و راهنمای این تروریستان را شناسایی کنند.
ذبیح‌الله مجاهد، یکی از سخنگویان طالبان در صفحۀ تویترش مسوولیت این حمله را برعهده گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :