نخستین پیامدِ توافق‌نامۀ کابل با اسلام‌آباد نظامیـان افغـانستان و پاکستـان به جـان هـم افتیـدند

گزارشگر:دو شنبه 27 حمل 1396 - ۲۶ حمل ۱۳۹۷

مقام‌های امنیتی خوست گفته‌اند که درگیری میان نظامیان افغانستان و پاکستان از بامداد دیروز، در مربوطات ولسوالی جاجی میدان در امتداد خط دیورند آغاز شده و به هر دو جانب، تلفات وارد گردیده است.
mandegar-3مقام‌های امنیتی خوست، دلیل درگیری را روشن نساخته اند.
اما نظامیان پاکستانی مدعی اند که مرزبانان آن کشور در جریان انجام ماموریت‌های روزمرۀ شان در مربوطات کرم ایجنسی بودند که از جانب افغانستان آماج حملات قرار گرفتند.
بخش مطبوعاتی ارتش پاکستان با نشر اعلامیه‌یی گفته است «نظامیان سرگرم نظارت روزمره در امتداد مرز میان افغانستان و پاکستان بودند تا آمادگی‌های لازم را برای آغاز کار ساخت کتاره در ساحه بگیرند. دو مرزبان پاکستانی کشته و پنج مرزبان دیگر زخمی شد.»
جنرال آصف غفور، سخنگوی ارتش پاکستان، گفته است که نیروهای افغانی و پاکستانی در مربوطات کرم ایجنسی در امتداد خط دیورند تبادلۀ آتش کرده اند.
عبدالحنان زدران، سرپرست فرماندهی پولیس خوست، به صدای امریکا گفت که درگیری حوالی ساعت هشت صبح، در نقاط جندوغر، نازوغر و تپۀ شاون ولسوالی جاجی میدان در امتداد خط دیورند آغاز شده است که هم اکنون جریان دارد.
به گفتۀ وی، در این درگیری تا اکنون، یک فرد ملکی افغان کشته و سه تن دیگر زخمی شده اند. همچنان او ادعا کرد که دو سرباز پاکستانی نیز کشته شده که اجساد شان در میدان نبرد باقی مانده است.
هرچند آقای زدران، گفت که به نظامیان افغانستان در این درگیری تا اکنون آسیب نرسیده است؛ اما محمد عارف یک باشندۀ محل گفت که یک پولیس سرحدی کشته و شماری هم زخمی شده اند.
این بار نخست نیست که نیروهای افغانستان و پاکستان با هم درگیر می‌شوند؛ بلکه پیش از این نیز این نیروها در امتداد خط دیورند تبادل آتش کرده اند.
این درحالی است که در سفر اخیر نخست وزیر پاکستان به کابل، یک توافق نامۀ هفت ماده‌یی میان دو کشور به امضا رسید. در این توافق نامه پاکستان متعهد به همکاری با کابل در مبارزه با تروریسم شده است.
آگاهان می‌گویند که پاکستان باردیگر به توافقاتش با جانب افغانستان پشت پا زده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.