یونیسف: چهار میلیون کودک در افغانستان به کمک نیاز دارند

- ۱۴ دلو ۱۳۹۷

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) اعلام کرده که چهار میلیون کودک در افغانستان به کمک نیاز دارند و در میان این کودکان، ۵۰۰ هزار نفر به کمک فوری نیاز دارند.
این نهاد بین‌المللی، دیروز با برگزاری نشستی در ولایت هرات در غرب افغانستان از جامعۀ جهانی خواست که برای رسیدهگی به وضعیت این کودکان، ۵۰ میلیون دالر کمک کنند.
mandegarبه گفتۀ یونیسف، این کودکان به دلیل ادامۀ جنگ، ناامنی و خشک‌سالی به ویژه در غرب افغانستان با مشکلات جدی روبهرو هستند.
قرار است از این مقدار پول حدود ۲۶ میلیون دالر برای مبارزه با سو تغذیه، هفت میلیون دالر برای تهیه آب آشامیدنی سالم، هفت میلیون دالر برای آموزش، پنج میلیون دالر برای حفاظت از کودکان، دو و نیم میلیون دالر برای بهداشت و دو میلیون دالر نیز برای هماهنگی و وضعیت اضطراری مصرف شود.
فریدون آرین، سخنگوی یونیسف در کابل به بی.‌بی‌.سی گفت که این کمک‌ها بیشتر در ولایت‌های هرات در غرب، غوردر مرکز و بادغیس در غرب افغانستان به کودکان داده خواهد شد.
بر اساس اعلام یونیسف هزاران خانوار در این ولایت‌ها به دلیل خشک‌سالی و ناامنی آواره شده‌اند.
به گفتۀ آرین خشکسالی، ناامنی و جنگ باعث شده که این کودکان از محل‌های اصلی زندهگی خود رانده شوند.
نبود امکانات اولیه زندهگی، عدم دسترسی به آب آشامیدنی سالم، سوءاستفاده جنسی از کودکان و انجام کارهای شاق، محرومیت از آموزش، مشکلات عمده کودکان افغانستان است.
یونیسف می‌گوید که در سال گذشتۀ میلادی برای یک میلیون کودک آب آشامیدنی سالم فراهم کرده، ۱۳ میلیون کودک را نیز در برابر بیماری فلج کودکان واکسن زده و زمینۀ رفتن یک میلیون کودک را به مکتب فراهم کرده است.
بر اساس اعلام این نهاد به حدود ده میلیون کودک نیز برای نجات از سوءتغذیه غذا و دارو کمک شده است.
با تمام تلاش‌هایی که انجام شده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل معتقد است که هنوز کودکان افغانستان در وضعیت بدی به سر می‌برند و نیاز به کمک‌های بیشتر دارند.
بر اساس آمار رسمی دولت افغانستان بیش از دو میلیون کودک به دلیل فقر و تنگ‌دستی خانواده‌ها در این کشور مشغول کارند.
وزارت کار و امور اجتماعی هفتۀ پیش اعلام کرد که برای نخستین‌بار استراتژی ملی کار کودکان را تدوین کرده که بر بنیاد این استراتژی باید تا سال ۲۰۲۵ کار سخت و تا ۲۰۳۰ به کار کودکان در این کشور پایان داده شود.
مشخص نیست که دولت افغانستان تا چه حد به این اجرایی شدن این استراتژی موفق خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.