«اترا» دست زیر الاشه نشسته است!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۰ دلو ۱۳۹۷

بیش از یک هفته می‌شود که شهروندانِ کشور در شبکه‌های اجتماعی کارزاری را در اعتراض به کم‌کیفیت بودن بسته‌های شبکه‌های مخابراتی کشور راه انداخته اند. کاربران شبکه‌های اجتماعی و در مجموع شهروندان مدعی اند که شبکه‌های مخابراتی، کیفیت بسیار پایین انترنتی و تماس را در بدل پول بسیار گزاف عرضه می‌کند.
mandegarشهروندان همچنان مدعی اند که شبکه‌های مخابراتی افغانستان به‌نام‌های مختلف بدون در نظرداشتِ رضایت شهروندان، برای‌شان بسته‌هایی را فعال می‌کند و پول‌های‌شان را «دزدی» می‌کند. شهروندان معترض همچنان از ادارۀ تنظیم خدمات مخابراتی «اترا» نیز شکایت دارند و این اداره را به بی‌توجهی به اضافه‌ستانی شبکه‌های مخابراتی متهم می‌کنند.
شهروندان کارزارشان را زیر نام «اترا کجاست» راه انداخته اند. آنان می‌گویند که شبکه‌های مخابراتی پول‌های مردم را دزدی می‌کند و این اداره که وظیفۀ نظارت و ارزیابی از خدمات شبکه‌های مخابراتی را به دوش دارد، «دست زیر الاشه» نشسته است.
معترضان می‌گویند که شبکه‌های مخابراتی به گونه‌یی سیستم‌سازی کرده‌اند که مشتریان اغفال شوند و بدون آنکه متوجه شوند و یا رضایت داشته باشند، از حساب شان پول برداشت شود. آنان همچنان می‌گویند که خدمات مشتریان شبکه‌های مخابراتی با مردم درست برخورد نمی‌کنند و وقتی از موردی شکایت کنید، «پشت نخود سیاه» روان تان می‌کند. به گفتۀ معترضان، بسته‌های انترنتیِ شبکه‌های مخابراتی افغانستان واقعی نیستند و به زودترین فرصت تمام می‌شوند.
در این کارزار، کاربران شبکه‌های اجتماعی از یک‌دیگر می‌خواهند تا به صورت گسترده به این کارزار بپیوندند و تجربه‌های شخصی‌شان از خدمات کم‌کیفیت و دزدی شدن پول شان را بنویسند. جالب این‌که در این کارزار، برخی از کارمندان برحال و پیشین شبکه‌های مخابراتی نیز سهم گرفته‌اند و از تجربه‌ها و چشم‌دیدهای شخصی خود در زمان مأموریت نیز می‌نویسند.
جواد ملک‌زاده، کارمندِ یکی از شبکۀ مخابراتی بدون ذکر شبکه، نوشته است: «باور به خدا کنید روزانه دو صد الی دونیم صد تماس را پاسخ می‌گفتم، اکثر مشتریان از دزدی شدن پول‌های شان شکایت می‌کردند. از سوی شبکه برای‌شان خدمات پیام‌های اسلامی، خدمات فیسبوک بدون انترنت، خدمات تعبیر خواب و… فعال می‌شد و برای ما گفته می‌شد که برای مشتری بگویید که خودتان این بسته‌ها را فعال کرده‌اید».
این کاربر فیسبوک نوشته است که رییس خدمات مشتریان شبکه‌یی که در آن کار می‌کرد، برای تمام کارمندان هشدار داده بود که به مشتریِ معترض، شمارۀ ۹۹۹ ادارۀ اترا را ندهید و اگر چنین کردید، از وظیفه برکنار می‌شوید. آقای ملک‌زاده همچنان مدعی است که ادارۀ اترا با شبکه‌های مخابراتی در دزدی پول مشتریان، تبانی دارد.
فعالان این کازار مدعی اند که در پی «برکناری»، استعفا و باج‌گیری از مسوولان حکومتی و صاحبان شبکه‌های مخابراتی نیستند، بلکه می‌خواهند خدمات تلفونی بهتر و با کیفیت شود، پول مردم دزدی نشود و اداره‌های حکومتی و غیرحکومتی به مردم پاسخ‌گو باشند. آنان همچنان می‌گویند که عقدۀ شخصی با کسی و یا گروهی ندارند و هدف نهایی‌شان، عرضۀ خدمات باکیفیت و کم‌مصرف از سوی شبکه‌های مخابراتی است.
فرید سیفی، یکی از کاربران شبکۀ اجتماعی فیسبوک نوشته است که وقتی یک بستۀ تلونی را فعال می‌کنید، تا «روز قیامت» برای‌تان فعال می‌ماند. او می‌گوید که شبکه‌های مخابراتی بدون در نظرداشت رضایت مشتری از ادامۀ استفاده از آن بسته، بسته را فعال می‌کند تا اغفال شوید و پول بیشتری از شما ستانده شود.
برخی از شهروندان برای مستندسازی بی‌توجهی دولت به شبکه‌های مخابراتی و نیز کارهای غیرقانونی خود این شبکه‌ها، فیلم و تصویر گرفته و در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌کنند. در یکی از نوارهای تصویری‌یی که دست‌به‌دست می‌شود، دیده می‌شود که سیم‌کارت‌های برخی از شبکه‌های مخابراتی افغانستان، به صورت غیرقانونی در بازار سیاه به فروش می‌رسد. فروشنده بدون در یافتِ سند و مدرکِ خریدار، سیم‌کارت را در بدل پول بسیار ناچیز به فروش می‌رساند.
میرویس آریا، یکی از فعالان این کارزار می‌گوید از وقتی اعتراض‌شان را در برابر کیفیت پایین و عدم شفافیت در مصرف مشترکین خدمات مخابراتی راه انداخته‌اند، به سرعت در سراسر افغانستان گسترش یافت و از گوشه‌های مختلف کشور اعتراض خود را بلند کردند.
آقای آریا می‌گوید، همه‌گانی شدن این اعتراض در وقت کم، نشانگرِ آن است که مشکلِ کیفیت پایین و دزدی شدن پول از سوی شبکه‌های اجتماعی، مشکل همۀ مردم است و از آن یه ستوه آمده اند. او می‌گوید پس از آنکه متوجه همه‌گانی بودن این مشکل شده است، با جمعی از جوانان، رضاکاران در پی جمع‌آوری اسناد و شواهد اند تا در صورت رسیده‌گی نشدن به خواست‌های مردم، با استناد بر آن، به دادگاه در برابر شکبه‌های مخابراتی اقامۀ دعوا کنند.
آقای آریا از نهاد «اترا» می‌خواهد تا این مشکل را به صورت جدی و دایمی حل کند. به گفتۀ او، ما انتظار داریم این مشکل به صورت دایمی نه موقتی، حل شود و در صورت حل نشدن، به نهادها عدلی و قضایی از شبکه‌های مخابراتی و مسوولان نهاد اترا شکایت خواهد کرد. او می‌گوید: براساس آماری که نهاد اترا پخش کرده است، حدود ۲۱ میلیون کاربر تلفون در سراسر کشور وجود دارد و در صورت برداشتِ یک افغانی روزانه از هر کاربر، سالانه ۷۵۶۰ میلیون افغانی از جیب مردم دزدی می‌شود.
براساس آمار ادارۀ اترا، شش شرکت مخابراتی موبایل و یک شرکت مخابراتی تلفون ثابت در افغانستان فعال است. ۹۰ درصد نفوس کشور تحت پوشش خدمات مخابراتی قرار دارد و کاربران فعال سیستم جهانی برای ارتباطات تلفون همراه (GSM) نیز در کشور به بیش از ۲۱ میلیون ۸۱۳ هزار نفر می‌رسد. براساس آمارها، شرکت‌های مخابراتی نیز هرکدام بین چهار تا هفت میلیون مشتری دارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.