افزایش ۱۵۰ درصدی سطح بارنده‌گی‌ها در افغانستان

- ۰۳ حوت ۱۳۹۷

mandegarدر سال روان ۱۵۰ درصد (یک‌‌و‌نیم برابر) افزایش بارنده‌گی نسبت به سال گذشته و ۵۱ درصد نسبت به اوسط بارنده‌گی پنج‌سال گذشته، در سطح کشور به ثبت رسیده است.
بر بنیاد یافته‌های وزارت انرژی و آب، در پنج حوزۀ دریایی افغانستان، میزان بارنده‌گی‌ها (برف و باران) در جریان‌ ماه‌های اکتبر، نوامبر و دسامبر سال گذشته میلادی و جنوری و فبروری سال روان میلادی، در مقایسه به سال گذشته یک‌ونیم برابر بیشتر بوده است.
این وزارت، در خبرنامه‌یی گفته است که افغانستان در جریان ماه جنوری و فبروری سال روان میلادی، گواه برفباری بوده که در مناطق مرکزی و کوهستانی، سبب ایجاد ذخایر طبیعی آب شده است.
این وزارت، سال آبی ۱۳۹۸ خورشیدی را خوب ارزیابی کرده و گفته است که افزایش بارنده‌گی در تأمین منابع آب زراعتی و بهبود محیط زیست، موثر خواهد بود.
اما، نگرانی‌هایی نیز در خصوص جاری‌شدن سیلاب‌ها با گرم‌شدن هوا در فصل بهار وجو دارد.
مسوولان در وزارت انرژی و آب افغانستان گفته اند: «ممکن در اواخر ماه مارچ با افزایش احتمالی درجه حرارت و ذوب شدن پیش از وقت، پوشش برفی در دامنه‌های مرتفع کوه‌ها خصوصاً هندوکش سبب سرازیر شدن سیلاب‌های آنی گردد که ممکن باعث تلفات زیان بار جانی و مالی در مناطق پایین دست حوزه‌های دریای کشور گردد.»
به صورت خلاصه می‌توان گفت در حوزۀ دریایی کابل مقایسه بارنده‌گی مجموعی ۵ ماه سال آبی ۲۰۱۹/۲۰۱۸(Oct, Nov, Dec, Jan and Feb) نسبت سال گذشته ۸۰ در صد و نسبت به اوسط بارنده‌گی (۲۰۱۳-۲۰۱۶) در حدود ۲۵ درصد، در حوزۀ دریایی هریرود مرغاب نسبت به سال گذشته ۱۵۰ در صد و نسبت به اوسط سال‌های (۲۰۱۳-۲۰۱۶) در حدود ۵۵ درصد، در حوزۀ دریایی پنج آمو نسبت به سال گذشته ۱۱۰ درصد و نسبت به اوسط سال‌های (۲۰۱۳-۲۰۱۶) حدود ۲۸ درصد، در حوزۀ دریایی هلمند نسبت به سال گذشته ۳۰۰ درصد (سه برابر) و نسبت به اوسط سال‌های (۲۰۱۳-۲۰۱۶) در حدود ۸۵ درصد افزایش و همچنان در حوزۀ دریایی شمال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش اما نظر به اوسط سال‌های (۲۰۱۳-۲۰۱۶) حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.
وزارت انرژی و آب گفته که سال آینده خشک‌سالی در افغانستان کاهش خواهد یافت.
برف‌باری‌های اخیر، سبب بسته‌شدن برخی شاهراه‌ها و راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها با مراکز شماری از ولایات به ویژه نقاط مرکزی نیز شده است.
امیدواری‌ها در مورد موثریت بارنده‌گی‌های اخیر در حالی است که سال گذشته ۲۲ ولایت افغانستان شاهد خشک‌سالی بود و بر بنیاد گزارش ملل متحد، در سال ۲۰۱۸، خشک‌سالی ۳۵۰ هزار تن را آواره ساخت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.