رییس اجرایی حکومت: طالبان خود بزرگترین مانع صلح اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۰۶ حوت ۱۳۹۷

رییس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که طالبان خود بزرگترین مانع و سدِ مذاکره برای پایان جنگ افغانستان اند.
داکتر عبدالله عبدالله، دیروز دوشنبه، ۶ حوت در شورای وزیران گفت که حاضر نشدن رهبران طالبان برای گفت‌وگو با حکومت افغانستان بیانگر عدم عالاقۀ طالبان به دست کشدن از جنگ است.
mandegarرییس اجرایی در این نشست همچنان به برکناری محمد محقق معاون دومش اشاره کرد و گفت که تصامیم کلان ملی از جمله موضوع معاونت دوم ریاست اجرایی از صلاحیت یک فرد نیست، بلکه ساختار حکومت مشخص است و متشکل از طرفین موافقت‌نامه، کابینه و شورای وزیران می‌باشند.
داکتر عبدالله در نشست دیروز همچنان اظهار داشت که طالبان هنوز هم حاضر نیستند با حکومت گفت‌وگو کنند. به گفتۀ این مقام حکومت: تیم مذاکره کنندۀ حکومت باید یک تیمی با ترکیب نماینده‌گان دولت و دیگر نهادهای سیاسی و شخصیت‌های ملی کشور باشد تا هر بهانه‌یی که طالبان برای آغاز مذاکرات مستقیم داشته باشند، رفع شود.
این در حالی است که چندی پیش، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای پایان جنگ افغانستان به رسانه‌های گفته بود که برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح با طالبان، نیاز است تا یک هیأت وسیع، متشکل از نماینده‌گان حکومت و سایر بازیگران سیاسی و مدنی افغانستان تشکیل شود.
داکتر عبدالله می‌گوید که بحث در پیوند به ایجاد این هیأت در درون حکومت جریان دارد. او با اشاره به این‌که صلح مهمترین مسأله برای مردم افغانستان است، اظهار داشت: سران حکومت برای برداشتن موانع فرا راه صلح، میان خود و اقشار سیاسی مشوره خواهد کرد.
رییس اجرایی حکومت وحدت ملی به این باور است که پیشبرد گفت‌وگوهای صلح محدود نباید نباشد و تلاش شود موانع و سدها از راه این گفت‌وگوها با هر ابزاری و وسیله‌یی برداشته شود.
او بار دیگر به عدم علاقۀ طالبان به گفت‌وگو با حکومت وحدت ملی تأکید کرد و گفت که بهانه برای طالبان نباید داده شود، زیرا «هر روزی که در جنگ می‌گذرد، فرصتِ رسیدن به صلح از دست می‌رود.»
او در بخشی از سخنانش گفت که بحث و مشوره در مورد مسایل کلان ملی به ویژه مواردی ‌که به ساختار حکومت وحدت ملی ارتباط دارد و مشروعیت حکومت از آن ناشی می‌شود، لازمی است تا اعتبار تصامیم پابرجا بماند.
به گفتۀ رییس اجرایی: حکومت وحدت ملی به عنوان یک حکومت مطرح است که در رأس آن رییس حکومت قرار دارد و ریاست اجرایی و کابینه را هم در بر می‌گیرد. اینجا مسألۀ یک شخص نیست، وقتی تصامیم در رابطه به ساختار گرفته می‌شود، دقت بیشتر ضرورت دارد.
داکتر عبدالله در بخشی از سخنانش گفت که جرگۀ مشورتی صلح برای «وسعت بخشیدن به بحثِ صلح» برگزار می‌شود. او بیان داشت از هر قدمی که برای «صلح آبرومندانه» برداشته می‌شود، استقبال و حمایت می‌کند.
او افزود هر اقداماتی که در سطح ملی صورت می‌گیرد، پیش از آن باید در مورد اهداف، مسیر، توقع مردم و زمان برگزاری آن مشوره‌های وسیع صورت بگیرد.
آقای عبدالله در پیوند به گزینش کمیشنران جدید کمیسیون‌های انتخاباتی گفت که ادامۀ بلاتکلیفی کمیسیون‌های انتخابات به نفع کشور نیست و حکومت برای گزینش کمیشنران جدی به این کمیسیون‌های تلاش دارد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شوند که پنجمین دور نشست میان نماینده‌گان امریکا و طالبان روی موضوع صلح افغانستان دیروز در قطر برگزار شد. تا کنون نتیجۀ این گفت‌وگوها به بیرون درز نکرده است، اما گفته می‌شود که دو طرف در این نشست روی چگونه‌گی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، عدم استفادۀ القاعده و داعش از خاک افغانستان بر علیه امریکا، چگونه‌گی برقرای آتش‌بس و آغاز مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان صحبت خواهند کرد.
طالبان هم اعلام کرده اند که ملا عبدالغنی برادر، معاون و رییس دفتر سیاسی این گروه در قطر برای شرکت در این دور مذاکرات به قطر رفته است.
پیش از این محمدعمر داوودزی، رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح و نمایندۀ رییس حکومت در امور منطقه‌یی برای اجماع صلح گفته بود که لویه جرگۀ مشورتی صلح به تاریخ ۲۶ حوت برای سه روز برگزار خواهد شد. به گفتۀ او، در این جرگه حدود سه تا چهار هزار نفر از نماینده‌گان اقشار مختلف مردم افغانستان شرکت خواهند کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.