پس از حملۀ هند هیچ کشوری با پاکستان نبود

گزارشگر:برگردان: ابوبکر صدیق/ منبع: هندی تی‌وی - ۱۰ حوت ۱۳۹۷

یک سفیر پیشین پاکستان در ایالات متحدۀ امریکا، می‌گوید: هیچ کشوری به‌ویژه چین، به‌طرف‌داری از پاکستان در برابر حملات هوایی هند بر یک مرکز تروریسم در این کشور سخن‌ نگفت، این نشان‌دهندۀ آن است که کاسۀ صبر دنیا از حمایت و وجود پناه‌گا‌های ‌امن تروریستی در این کشور لبریز شده است.
mandegarهند یک مرکز بزرگ گروه تروریستی جیش‌المحمد (Jem) در بالاکوت پاکستان، منطقۀ در ۸۰ کیلومتری مرز تحت کنترل خیبر پشتونخواه را پیش از وقت روز سه‌شنبه مورد حملۀ هوایی قرار داد، در این حلمه شماری زیاد از تروریستان، آموزش دهنده‌ها و فرمانده‌ها ارشدشان کشته شدند.
این اولین بمباردمان هوایی نیروهای هندی در خاک پاکستان پس از سال ۱۹۷۱ است.
این سخنان حسین حقانی سفیر پیشین پاکستان درایالات متحدۀ امریکاست: «هیچ کشوری به‌طرف‌داری پاکستان پس حملۀ هوایی هند بر این کشور سخن نگفت».
آقای حقانی در پاسخ به یک پرسشی گفت: «اتفاقاً چین هر دو طرف‌ را به خویشتن‌داری دعوت کرد، به‌جایی این‌که از پاکستان در برابر نقض هوایی این کشور توسط نیرو‌های هندی حمایت کند».
آقای حقانی از جملۀ معدود کسانی است که با دولت نظامی پاکستان روی وجود گروه‌های رادیکال در این کشور تنش دارد.
او در حال حاضر، رییس انستیتوت وادسُن امریکا در امور مطالعات جنوب و مرکز آسیا در واشنگتن است.آخرین، اثر او کتاب تحت عنوان «احیایی مجدد پاکستان؛ منطقه‌یی هسته‌یی بی‌ثبات» به بازار عرضه شده است.
آقای حقانی گفت که ممکن گروه‌های ملی‌گرای پاکستان علاقه نداشته باشند که به این موضوع اشاره کنند، اما کاسۀ صبر کشورهای جهان در مورد مراکز تروریستی [در پاکستان] لبریز شده است. این برای پاکستان خبر خوش‌آیند نیست.
همچنان، مؤید یوسف، یک استاد دانشگاه پاکستانی، می‌گوید که بیشتر باورها به این است که دیدگاه جهان با پاکستان همراه نیست.
مؤید یوسف گفت که بیشتر دید‌گاه جهانی با هند همراه است. هرچند هواپیماهایی هندی با نقض حریم هوایی پاکستان وارد این کشور شدند، اما آنقدر بحث برانگیز نبود. بنابراین، پاکستان باید این حمله را بپذیرد و عکس‌العمل نشان ندهد.
او گفت که البته که عکس‌العمل بیشتر به نفع هند است و برای پاکستان دشوار است، پاکستان باید در تلاش یافتن راه‌حل دومی باشد.
اخیراً معاون مرکز مطالعات آسیای مرکزی در انستیتوت صلح امریکا که کتاب تحت عنوان «تجارت صلح در مناطق هسته‌یی» را نگاشته است، در مورد روابط دو کشور همسایه، دارای قدرت هسته‌یی در جنوب آسیا که بیشتر اوقات تروریستان از مرزشان عبور و مرور می‌کنند، گفت: ما یک چالش قبلی را دنبال می‌کنیم، اگر پاکستان دست به عمل تلافی‌‌گرایانه در برابر هند می‌زند، این ممکن یک فاجعه باشد؛ زیرا پاکستان و هند می‌دانند که چگونه وارد بحران شوند.
او گفت که آنان هیچ‌گاه بدون مداخلۀ فرد سوم مانند ایالات متحدۀ امریکا، تجدید نظر نخواهند کرد.
یوسف تأکید کرد که ایالات متحدۀ امریکا تلاش می‌کنند تا بحران را کاهش یابد. او گفت: اکر من به جای واشنگتن می‌بودم با یک تماس تلفونی از طرف‌ها می‌خواستم که تجدید نظر کنند و ریسک داخل شدن به این بازی خیلی عالی است.
حملات هوایی ۱۲ روز پس از حملۀ موتر بم گروه تروریستی جیش‌المحمد به منطقه‌یی جما و کشمیر [تحت ادارۀ هند] در ولسوالی پلواما که در آن ۴۰ تن از نیروهای امنیتی هند کشته شدند صورت گرفت.
پس از حملۀ به پلواما، هند دست به فعالیت‌های دیپلوماتیک زد و تلاش کرد که پاکستان را به عنوان کشوری نشان دهد که از تروریسیم برای حفظ منافع و پیش‎‌برد سیاست خارجی استفاده می‌کند.
سازمان ملل متحد به رهبری امریکا، بالای پاکستان فشار وارد کرده است تا با پناه‌گاه امن تروریستی را در این کشور نابود کند و کسانی که در حملۀ پلواما دست داشتند را به عدالت بسپارد.
هند از پاکستان خواسته است تا با گروه‌های تروریستی تحت اداره‌اش فعالیت می‌کند، عملیات انجام دهد.
دهلی نو همچنان، اعلام کرده است که برای بیرون رفتن از این حالت؛ طرح افزایش ۲۰۰ درصد طرفه‌ها را بر کالاهای پاکستانی روی دست گرفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.