عمر داوودزی: از جـزییات گفت‌وگـوهای دوحـه خبـر نیستیـم/ ارگ: گفت‌وگـوهای دوحـه مطابـق نقشۀ مـا پیش مـی‌رود!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد و ناجیه نوری - ۱۴ حوت ۱۳۹۷

محمدعمر داوودزی، نمایندۀ ویژۀ رییس حکومت برای اجماع منطقه‌یی صلح و رییس دبیرخانۀ شورای عالی صلح می‌گوید که حفظ نظام جمهوری برای حکومت خط سرخ است و طالبان نیز از پرپایی امارت اسلامی دست کشیده اند.
آقای داوودزی که دیروز سه‌شنبه، ۱۴ حوت در نشستی در کابل سخن می‌زد، همچنان افزود که امریکا با افغانستان پیمان امنیتی بسته است و خروج سربازان این کشور هم پس از توافقِ دولت افغانستان عملی و قابل قبول خواهد بود.
mandegarاما ارگ ریاست جمهوری در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید که تمام برنامه‌های نشست قطر براساس نقشه و برنامۀ حکومت افغانستان به پیش می‌رود.
حکومت از جزئیات گفت‌وگوهای قطر آگاه نیست!
محمدعمر داووزی در این نشست بیان داشت که از جزئیات گفت‌وگوی طالبان و نماینده‌گان امریکا در قطر آگاهی دقیق ندارد، اما گزارش‌های غیررسمی رسیده به او نشان می‌دهد که طالبان و امریکایی‌ها روی یک جدول زمان‌بندی برای خروج سربازان امریکایی و عدم استفادۀ خاک افغانستان در برابر امریکا و متحدانش به توافق رسیده اند.
آقای داوودزی اظهار داشت که امریکایی‌ها نمی‌توانند در مورد خروج سربازان شان از افغانستان با طالبان گفت‌وگو کند. به گفتۀ او: پیمان حضور سربازان امریکایی در افغانستان با دولت افغانستان امضا شده است و هر گونه خروج این سربازان هم با توافق و گفت‌وگو با دولت افغانستان عملی باید شود.
نمایندۀ ویژۀ دولت برای اجماع صلح مدعی است که طالبان بر بخشی از خاک افغانستان تسلط دارند و نماینده‌گی از مجموع مردم افغانستان نمی‌کنند. او گفت که دولت افغانستان برای سازمان ملل و کشورهای جهان رسمیت دارد و امریکا باید تضمین عدم حمله به این کشور و متحدانش را از دولت افغانستان به دست آورد، نه از گروه طالبان.
در روزهای گذشته رسانه‌ها گزارش دادند که نماینده‌گان امریکا و طالبان روی پیش‌نویس یک موافقت‌نامه به توافق رسیده اند، اما رییس دبیرخانۀ شورای صلح این خبر را رد کرد و گفت که امریکایی‌ها این موارد را برای فراهم‌آوری قناعت طالبان برای ادامۀ مذاکره مطرح می‌کنند. او علاوه کرد که امریکا می‌خواهد از طالبان تعهد و تضمین بگیرد تا با گروه‌های تروریستی ضد امریکا دوستی نکرده و به آن‌ها در خاک افغانستان پناهگاه نمی‌دهند.
امارت اسلامی احیا نمی‌گردد
محمدعمر داووزی در این نشست همچنان اطمینان داد که گفت‌وگوهای صلح و تلاش برای پایان جنگ افغانستان به معنای برپایی دوبارۀ «امارت اسلامی» نیست. آقای داووزی گفت که طالبان نیز در گفت‌وگوهای شان به برپایی و احیای مجدد امارت اسلامی تأکید نداشته اند.
این مقام حکومت می‌گوید که «نظام جمهوری اسلامی» نظام پیشنهادی قانون اساسی افغانستان و خط سرخ برای حکومت می‌باشد. آقای داوودزی با تأکید بر این‌که نظام جمهوری با طالبان معامله نخواهد شد، افزود: در صورت رسیدن به توافق صلح با طالبان، حکومت و نیروهای سیاسی، یک ادارۀ مشارکتی با حفظ دستاوردهای ۱۸ سالۀ گذشته ایجاد خواهند کرد. رییس دبیرخانۀ شورای صلح گفت که سطح مشارکت طالبان در حکومت مورد بحث است و یکی از خطوط سرخ جمهوری افغانستان می‌باشد.
نمایندۀ ویژۀ حکومت در پیوند به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح اظهار داشت که این نشست برای دستکاری انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری و تمدید حکومت برگزار نمی‌شود. داوودزی بیان داشت که قرار است در این جرگه روی خطوط سرخ دولت و چگونه‌گی پیشبرد گفت‌وگوها با طالبان مشورت شود. او افزود که تلاش می‌شود نقش طرف‌ها در این جرگه نادیده گرفته نشود.
گفت‌وگوهای دوحه با هماهنگی ارگ به پیش می‌رود!
در عین حال، مسوولان در ارگ ریاست جمهوری دیروز به ماندگار گفتند که آقای خلیل‌زاد تمام بحث‌ها با طالبان در دوحه را با هم‌آهنگی حکومت افغانستان انجام می‌دهد. عارف صمیم، معاون سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که موضوعات مورد بحث و جزییات آن با حکومت افغانستان شریک ساخته می‌شود و هم‌آهنگی با حکومت افغانستان در این خصوص وجود دارد.
پیش از این گفته‌هایی وجود داشت که محمداشرف غنی لویه جرگه مشورتی صلح را به هدف کمپاین و یا تمدید عمر حکومت برگزار می‌کند، اما آقای صمیم با رد این ادعا گفت که حکومت در صددِ دست یافتن به یک راه معقول برای روند گفت‌وگو با طالبان است و به هیچ عنوان از این جرگه به نفع مبارزات انتخاباتی استفاده نخواهد کرد. معاون سخن‌گوی محمداشرف غنی تأکید دارد که آقای غنی به هیچ عنوان نیت سوءاستفاده نسبت به جرگۀ مشورتی صلح ندارد.
در سویی دیگر، شهلا فرید، عضو شورای عالی صلح به ماندگار می‌گوید که گفت‌وگوهای دوحه یک مقدمه برای آغاز مذاکرات طالبان با دولت افغانستان است. بانو فرید بیان می‌دارد: خلیل‌زاده همواره تأکید داشته است که یکی از اهداف امریکا این است تا طالبان به صورت مستقیم با دولت افغانستان وارد گفت‌وگو شود.
این عضو شورای عالی صلح بیان می‌دارد که اگر مذاکرات امریکا با طالبان منجر به وارد شدن حکومت افغانستان به این گفت‌وگو شود، یک گام موفق برای امریکا و به نفع افغانستان خواهد بود.
این در حالی است که دو روز پیش یکی از سخنگویان شورای عالی صلح از احتمال تأخیر در برگزاری لویه جرگۀ مشورتی صلح که قرار بود در آخر همین ماه برگزار شود، خبر داد. شورای عالی صلح دلیل تأخیر این نشست را «مناسب نبودن وضعیت هوا» عنوان کرده است. منابع نیز به رسانه‌ها گفته اند که لویه جرگۀ مشورتی صلح در تاریخ تعین شده برگزار نخواهد شد.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که پنجمین دور گفت‌وگوی طالبان و نماینده‌گان امریکا در شهر دوحۀ قطر جریان دارد. طالبان گفته اند که روند این مذاکرات با تدریج، اما محتاطانه پیش می‌رود. شماری از رسانه‌ها به نقل از منابع طالبان گزارش داده اند که نماینده‌گان طالبان با امریکا در این مذاکرات صلح در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تهدید نشدن هیچ کشوری از جانب کابل به توافق‌های دست یافته اند. دور پنجم مذاکرات صلح طالبان با امریکا به تاریخ ۲۵ فبروری برگزار شد و تا کنون ادامه دارد.
از سویی هم، در اوج گفت‌وگوهای گرم نماینده‌گان امریکا و طالبان در قطر، روز دوشنبه، ۱۳ حوت سرگی لاوروف وزیر خارجۀ روسیه، عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجۀ ازبکستان و شمار دیگری از مسوولان سازمان ملل و سازمان‌های منطقه‌یی وارد دوحه شدند. همچنان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی برای دیدار با مقام‌های ازبکستانی به تاشکند رفته است. گزارش‌هایی وجود دارد که قرار است، تاشکند در آیندۀ نزدیک میزبان گفت‌وگوهای صلح افغانستان باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.