مشاور شورای امنیت ملی: حکـومت هنـوز هـم برای گفت‎وگـوهای مستقیـم با طالبـان آمـاده است

گزارشگر:ناجیه نوری - ۲۱ حوت ۱۳۹۷

حکومت افغانستان هنوز هم برای گفت‎وگوهای مستقیم با طالبان آماده است و اگر طالبان به واقعیت، خواهان صلح هستند باید در عمل نشان دهند.
این سخنان را مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل ابراز داشته و تاکید کرده که در روند صلح باید به قانون اساسی افغانستان و روندهای دموکراتیک حرمت گذاشته شود.
mandegarحمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی که در نشست شورای امنیت سازمان ملل دوشنبه ۲۰ حوت در نیویارک سخن‎رانی می‎کرد گفت، نیروهای امنیتی افغانستان به مبارزه‌شان در برابر هراس‎افگنی ادامه خواهند داد؛ اما مسوولیت این مبارزه تنها به دوش افغانستان نیست و نیازمند به پاسخ پایدار جهانی است.
در همین این حال تدامیچی یاماموتو، فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل در افغانستان و رییس یوناما در سخن‎رانی‎اش در این نشست دربارۀ وضعیت افغانستان گفت، در سه ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی در روند برگزاری انتخابات افغانستان و گفت‎وگوهای صلح به میان آمده است.
آقای یاماموتو، آماده‎شدن طالبان برای گفت‎وگوهای رو در رو با دولت افغانستان را امری ضروری در این روند می‎خواند و از جامعۀ جهانی و کشورهای منطقه می‎خواهد که باید از روند گفت‎وگوها به رهبری افغانستانی‌ها پشتیبانی کنند.
فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل در افغانستان نگرانی‌ها درباره صدمه‎دیدن ‌دستاوردهای افغانستان در ۱۸ سال گذشته را موجه می‎داند و می‎گوید که سازمان ملل نیز نگران آن است و بر حفظ این  دست‎‌آوردها در یک توافق صلح تأکید می‌ورزد.
تحلیل‌گران مسایل سیاسی اما به این باور اند که طالبان همچنان به خواست‌های خود مبنی بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید دارند و می‌گویند که به هیچ عنوان حاضر نیستند با حکومت افغانستان وارد گفت‌وگو شوند.
وحید مژده تحلیل‌گر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: طالبان همچنان حاضر به گفت‌وگو با حکومت افغانستان نیستند و تاکید دارند که تنها با رهبران سیاسی و جهادی افغانستان وارد گفت‌وگو می‌شوند.
آقای مژده گفت که موضع طالبان هیچ تغییری نکرده و تاکید دارند که با همۀ طرف‌ها به غیر از حکومت افغانستان خواهند نشست و به یک توافق خواهند رسید و شاید توافق به این معنا باشد که با رهبران سیاسی و جهادی روی یک حکومت موقت به توافق برسند.
به گفته او: طالبان باید با امریکایی‌ها روی خروج نیروهای خارجی یا به قول خودشان «انخلای نیروهای خارجی» توافق کنند، سپس روی این‌که چه باید کرد، صحبت خواهند کرد، اما طالبان همچنان تاکید دارند که حضور حکومت در نشست‌های طالبان برای آنان به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
به باور مژده، مسأله مهم این است که اگر خواست طالبان از سوی امریکایی‌ها قبول نشود، چه خواهد شد، به همین دلیل طالبان می‌گویند باید نخست ببینم که نتیجه مذاکره با امریکایی‌ها چه خواهد شد سپس روی این‌که با کی‌ها در افغانستان وارد گفت‌وگو شوند، صحبت خواهند کرد.
این تحلیل‌گر سیاسی می‌گوید: «در مورد پایگاه‌های نظامی امریکا در نشست چهارم دوحه صحبت صورت گرفت و امریکایی‌ها گفتند که هیچ پایگاهی در افغانستان نخواهند داشت و زمان بیشتر برای خروج را به این منظور می‌خواهند که انتقال وسایل و تجهیزات نظامی آنان به زمان بیشتری نیازی دارد».
آقای مژده دلیل بیرون نشدن جزییات مذاکرات را ایجاد تبلیغات منفی در برابر این مذاکرات عنوان کرده می‌گوید: باورها این است که اگر جزییات مذاکرات بیرون داده شود، ممکن تبلیغات منفی علیه مذاکرات شروع شود و سبب اخلال در این روند گردد. بنابراین، هر دو طرف مذاکره کننده، هم طالبان و هم امریکایی‌ها نمی‌خواهند جزییات به بیرون درز کند.
این درحالی ا‌ست که رییس جمهور چک معتقد است، این تصور که طالبان در افغانستان می‌توانند خوب باشند، خیالی بیش نیست و مصالحه با این گروه؛ همانند مصالحه با هیتلر است.
میلوش زمن، رییس جمهور چک روز دوشنبه ۲۰ حوت در خصوص مذاکرات صلح با طالبان ابراز داشت که صلح با طالبان، به معنای صلح با هیتلر است.
رییس جمهور چک گفت که اکنون در قطر و یا خدا می‌داند که دیگر در کجا، در غیاب دولت افغانستان، مذاکرات با طالبان جریان دارد.
او خاطر نشان کرد، این واقعیت است که همه از جنگ طولانی در افغانستان خسته شده اند، اما این تصور که طالبان می‌توانند یک جریان سیاسی خوب و مثبت باشند، توهمی بیش نیست، آنها «هیچ‌گاهی خوب نخواهند شد».
این واکنش‌ها در حالی ابزار می‌شود که ۱۳ روز از گفت‌وگوها میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در دوحه قطر می‌گذرد، اما جزییات آن همچنان گنگ و مبهم است و مردم و حکومت افغانستان در جریان این گفت‌وگوها قرار نمی‌گیرند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.