سیگار: پس از طالبـان مواد مخـدر بزرگتـرین تهـدید بـرای افغـانستان است

گزارشگر:ابوبکر صدیق - ۱۸ حمل ۱۳۹۸

سیگار یا ادارۀ بازرسی ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان، می‌گوید که مواد مخدر چالش‌ دوام‌دار در افغانستان است و نیروهای امنیتی پس از رسیدن صلح با طالبان، نیازمند مبارزۀ جدی با مافیا و قاچاقبران مواد مخدر هستند.
این اداره در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به افزایش کشت مواد مخدر در افغانستان، گفته است، در حالی که هزینۀ هنگفتی در ۱۷سال پسین برای نابودی مواد مخدر صرف شده است، اما هنوز هم کشت خشخاش نسبت به هر کشوری در افغانستان چشم‌گیر است.
mandegarسیگار مواد مخدر را بزرگترین چالش در افغانستان دانسته و اعلام می‌‌کند که این کشور هنوز هم بزرگترین تولید کنندۀ مواد مخدر در جهان است و در بسیاری از ولایت‌ها خشخاش کشت و پروسس می‌شود.
جان سوبکو، بازرس ویژۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان، در مرکز جهانی مطالعات استراتژیک گفته است که گسترش کشت خشخاش و قاچاق مواد مخدر زمینۀ کار را برای شش‌صدهزار تن در این کشور مساعد کرد است.
او گفته است که اکنون خشخاش یک مشکل بزرگ امنیتی برای افغانستان است، اگر حکومت با طالبان صلح کند، نیروهای امنیتی محکوم به ادامۀ مبارزه با گروه‌های هراس‌افگن دیگر و مافیای مواد مخدر و افراد مسلح غیرمسوول هستند.
آقای سوبکو، مبارزه در برابر پدیدۀ مواد مخدر در افغانستان را چالش طولانی و معضل دوام‌دار و مهار آن را زمان‌گیر می‌داند و می‌افزاید: در حال حاضر که بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان مطرح است، باید پیامد خروج ارزیابی شود؛ ما می‌خواهیم که در کنار مسایل سیاسی و حقوق زنان در گفت‌وگوهای صلح مورد بحث قرار می‌گیرد، مسألۀ چگونه‌گی مبارزه با مواد مخدر در این کشور نیز مطرح گردد.
او تأکید کرده است که تمرکز روی چالش مواد مخدر در افغانستان به عنوان یک معضل بلند امنیتی است که همگام با افراط‌‌‌گرایی و تروریسم رشد کرده و نباید آن را در روند گفت‌و‌گوهای صلح نادیده گرفت. در غیر آن ما دستاوردهای سال‌های گذشته را به هدر می‌دهیم.
بازرس ویژۀ امریکا بر حمایت دوامدار از نیروهای امنیتی افغانستان تأکید داشته و گفته است که اگر با طالبان صلح هم شود، این نیروها مامور ادامۀ مبارزه با هراس‌افگنی و مافیای مواد مخدر خواهند بود.
پیش از این نیز گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که حملات خاصی نیروهای امریکایی که در بخش مبارزه با مواد مخدر در افغانستان مشغول ‌اند در برابر مافیا و مراکز تولید و پروسس مواد مخدر که در برخی از ولایت کشور قرار دارد، کاهش یافته است. در همین حال، برخی از آگاهان سیاسی و نظامی باور دارند که نیروهای مبارزه با مواد مخدر افغانستان تجهیزات کافی ندارند.
پیش از این سیگار گفته بود که یک سوم مواد مخدر تولید شده در افغانستان در بخش‌های تحت قلمرو دولت این کشور کشت شده است، در ۴۷ درصد از ولسوالی‌هایی که طالبان بر آن‌ها نفوذ دارند، در بیش از ۱۲۳ هزار هکتار زمین، مواد مخدر کشت می‌شود.
این در حالی است که پس از سقوط رژیم طالبان و روی کار آمدن حکومت جدید، ایالات متحدۀ امریکا و شرکای بین‌المللی افغانستان ۹ میلیارد دالر را در بخش مبارزه با مواد مخدر در کشور هزینه کرده‌اند، اما افغانستان هنوز هم بزرگ‌ترین تولید کنندۀ موادمخدر در جهان شناخته می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.