«حکمیتار خواهان خروج نیروهای خارجی نیست»

- ۱۸ حمل ۱۳۹۵

گلبدین حکمتیار، از یکی از شرط‌‌های کلیدی خود برای پایان دادن به بیش از ۴۰ سال جنگ در این کشور یعنی خروج همه سربازان خارجی از افغانستان کنار کشیده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌ یک نماینده گلبدین حکمتیار،‌ رهبر حزب اسلامی افغانستان که به طور مخفیانه زنه‌دگی می کند گفت که وی از mandegar-3شرط کلیدی برای پایان دادن به بیش از ۴۰ سال جنگ در افغانستان دست برداشته است.
امین کریم،‌ یک مقام حزب اسلامی افغانستان گفت: گلبدین حکمتیار دیگر تقاضای خروج همه سربازان خارجی از افغانستان را ندارد.
سال گذشته میلادی گلبدین حکمتیار برای مدت کوتاهی از سایه بیرون آمد تا شروطش را برای صلح با دولت افغانستان که شامل خروج نیروهای خارجی از این کشور می شد مطرح کند.
امین کریم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: برای گلبدین حکمتیار خروج همه سربازان خارجی از افغانستان یک شرط نیست بلکه یک هدف است.
گلبدین حکمتیار از سوی امریکا به عنوان یک تروریست جهانی تعیین شده و سازمان ملل نیز او را در فهرست سیاه قرار داده است. گمان برده می‌‌شود که او در حال حاضر جایی در پاکستان به سر می‌برد هر چند که حامیانش تاکید دارند او در افغانستان است.
اما منتقدان آقای حکمیتار می‌گویند که او به بهانه حضور نیروهای ناتو و امریکا در افغانستان، پانزده سال با دولت مشروع ، قانونی و اسلامی افغانستان جنگید؛ اما اکنون به خاطر رسیدن به قدرت، به اهداف که از پیش تعیین کرده بود، پشت کرده است.
آنان می‌گویند که حکمتیار هرگز استقلال سیاسی نداشته است و همواره جهت سیاسی و عملکردهای او را سازمان استخبارات پاکستان تعیین کرده است. چنانکه گفته می‌شود بعد از بی‌نتیجه ماندن نشست‌های چهارجانبه و دست رد طالبان به مذاکرات صلح، پاکستانی‌ها تلاش می‎ورزند حکمتیار را به عنوان یک امتیاز وارد گفت‌وگوهای صلح سازند و در کنار ایجاد مصروفیت ذهنی برای مردم افغانستان می‎‌کوشند تا به وی امتیازاتی را در داخل نظام به دست آورند.
اطلاعات روزنامه روزنامه ماندگار می‎رساند که رییس‌جمهور غنی شخصاً علاقه دارد که حکمتیار را وارد نظام سازد و با تأمین و تضمین امنیت او و سپردن امکانات امنیتی و اقتصادی به وی، او را از انزوا خارج ساخته و به عنوان یکی از رهبران جهادی حامی خودش به سان صبغت الله مجددی و پیر سید احمدگیلانی در بیاورد.
آقای غنی فکر می‌کند که بودن حکمتیار در داخل نظام برای شخص او اهمیت سیاسی دارد و رهبر حزب اسلامی نیز با نگرانی از ختم‌نشدن سرنوشت به سرنوشت ملا عمر و بیرون‌شدن از چاه انزوا نیز می‌پسندد که در داخل نظام به عنوان یک فرد قابل محاسبه عرض اندام کند.
در همین حال، به نظر منتقدان آمدن حکمتیار و پیوستنش به دولت با هر امتیازی که باشد، سبب اعاده حیثیت او نمی‌گردد، زیرا او سال‌ها پیش پس از تولد طالبان به یک مهره سوخته تبدیل شد و از صحنه رانده شد.
نکته قابل توجه دیگر این است که آقای حکمتیار با رقابت‌های سنگین پنهانی در داخل حزب اسلامی مواجه است. اکنون، چهره‌های درحزب اسلامی سر کشیده اند که می‌توانند بهتر از حکمتیار تعامل کنند. این چهره‌ها اکنون در هر دو ستون دولت وحدت ملی حضور دارند و بخشی از کابینه و اداره‌های دولتی را در کنترل گرفته اند. این سیاست مداران نیز از آمدن آقای حکمتیار نگران هستند و فکر می‌کنند که با حضور او در نظام، رقابت‌ها در حزب اسلامی تشدید می‌یابد و حکمتیار در برابر پیروان که تا اکنون از او به شکل رسمی اعلام برائت نکرده اند، قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.