اعلامیۀ تیم وفاق ملی افغانستان! «آتش‌بس فوری برقرار شود»

- ۲۶ حمل ۱۳۹۸

اعلام عملیاتِ نظامی تحتِ نام «الفتح» از طرف گروه طالبان خوشبینی‌های مصالحه در کشور را با چالش روبه‌رو می کند. منطق گفت‌وگو حکم می‌کند که روندِ حُسن نیتِ متقابل انکشاف داده شود و محتوای همپذیری را به خود بگیرد، زیرا تداوم جنگ با وجود اینکه ثبات اجتماعی‌ در کشور را دچار آسیب می‌کند بهانه‌یی نیز برای استمرار بی‌عدالتی‌ها و حق‌ تلفی‌های بی‌شمار می‌شود.
mandegarاگر قرار باشد زورآزمایی‌های نظامی برای امتیاز سیاسی در نظر گرفته شود، یگانه ارزشی که مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد حیات شهروندان افغانستان است. مردم حق دارند فارغ از ترس تبعات شوم جنگ به‌سر ببرند و زنده‌گی عادی شان را ادامه بدهند.
حلقه‌هایی که بر طبل جنگ می‌کوبند افزون بر اینکه روند گفت‌وگوهای صلح را سبوتاژ می‌کنند زمینه‌های توجیه ناکامی‌های پی در پی حکومت وحدت ملی را نیز فراهم می‌نمایند.
بر طالبان است که به موازاتِ مذاکرات صلح بایستی با سخت‌گیری‌های انتقام‌جویانه نیز وداع بگویند، زیرا هماهنگی با تغییرات جدید و مطالبات حق محورانۀ مردم با وجود اینکه علامت همسویی با مصالح علیای جامعه به‌شمار می‌رود، حکمت مردم دوستی را نیز به نمایش می‌گذارد.
تیم وفاق ملی از همۀ طرف‌های درگیر می‌خواهد تا با احترام به ارادۀ جمعی مردم افغانستان آتش‌بس فوری را برقرار نمایند و بیشتر از این مردم افغانستان را ناامید نسازند، اجازه بدهند تا در هماهنگی با گفت‌وگوهای صلح، شعله‌های آتش جنگ فروکش کند تا در امتداد آن، دو رخداد مهم به وقوع بپیوندد:
۱. پایان کار حکومت وحدت ملی در اول جوزای سال جاری و شکل‌گیری بدیل آن.
۲. تعیین سرنوشت ملی کشور از طریق انتخابات شفاف و عادلانه.
در غیر آن مسوول دامن زدن نابسامانی‌های بیشتر کسانی خواهند بود که آتش جنگ را شعله‌ور نگه می‌دارند و به خواسته‌های اساسی مردم (امنیت و توسعه) پابندی نشان نمی‌دهند. بنابراین، ما دوام جنگ، رجز خوانی‌های انتقام‌جویانه و رعایت نکردن حق آرامش مردم را محکوم می‌کنم.
خداوند با نیکو کاران است.
تیم وفاق ملی افغانستان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.