دور ششـم گفـت‌وگـوهای طالبـان با امـریکا آغـاز مـی‌شـود

- ۲۶ حمل ۱۳۹۸

ماندگار: بر بنیاد گزارش‌ها زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت خارجۀ آمریکا برای صلح افغانستان، دیروز با نمایندگان طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار کرده است.
شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان در گفت‌وگو با رسانه‌های این کشور گفته است که آقای خلیل‌زاد دیروز با نماینده‌گان طالبان دیدار کرده است.
به گفتۀ او، با آن‌که موانعی در برابر گفت‌وگوها میان امریکا و طالبان ایجاد شده است، اما پاکستان خواهان موفقیت این گفت‌‎وگوهاست.
mandegarزلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان دیروز اعلام کرد که واشنگتن جنگ کنونی را بالای افغانستان تحمیل نکرده است.
خلیل‌زاد در صفحه رسمی توییترش از رهبران ارشد طالبان خواست به نمایندهگان‌شان اجازه دهند تا در میز مذاکرات صلح در مورد آتش بس صحبت کنند.
خلیل‌زاد نوشته است که مردم افغانستان به هدف کاهش خشونت خواهان برقراری آتش‌بس هستند و امریکا در کنار مردم این کشور خواهد ایستاد.
او تأکید کرده است که تداوم جنگ راه حل نیست و عدم همکاری طالبان باعث شده که جنگ و خشونت ادامه یابد و تلفات نیز افزایش یابد.
زلمی خلیل‌زاد گفته است که امریکا جنگ را بر افغانستان تحمیل نکرده است، بلکه شهروندان این کشور چندین دهه است که باهم می‌جنگند و در جریان چندین دهه جنگ ده‌ها هزار غیرنظامی بیگناه قربانی شده‌اند.
خلیل‌زاد در ادامه نوشته که شهروندان افغانستان در حال حاضر به جای تداوم جنگ، دنبال راه جدید هستند، اما عدم همکاری گروه طالبان باعث شده که جنگ و خشونت در این کشور طولانی شود.
چهره‌های نزدیک به طالبان گفته اند، آقای خلیل‌زاد در دیدارش با نمایندهگان طالبان در قطر روی موضوع حضور هیأت گفت‌وگوکنندۀ صلح دولت افغانستان در دور ششم گفت‌وگوهای صلح بحث خواهد کرد.
هیأت افغانستان در نشست دوحه مشخص شده است
منابع در حکومت گفته اند «شورای رهبری مصالحه» بعد از چندین روز رای‌زنی و گفت‌و‌گو، سرانجام فهرست شرکت‌کننده‌گان نشست قطر را نهایی کرده است. به گفتۀ این منابع ۱۵۰ نفر از جمله ۴۰ زن در نشست قطر شرکت خواهند کرد.
نام‌های شرکت‌کننده‌گان تا کنون منتشر نشده است. اما گفته شده که شماری از وزیران، والی‌ها و رهبران سیاسی در ترکیب این هیات به قطر خواهند رفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.