سقوط سه پله‌یی افغانستان در رده‌بندی آزادی رسانه‌های جهان

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۳۰ حمل ۱۳۹۸

یک گزارش تازۀ گزارشگران بدون مرز نشان می‌دهد که افغانستان در رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸، نسبت به سال ۲۰۱۷ سه پله عقبگرد داشته است.
در گزارش این نهاد، جایگاه افغانستان از ۱۱۸ به ۱۲۱ قرار گرفته که نشان‌دهندۀ محدودیت در آزادی بیان در افغانستان است. در گزارش تازۀ گزارشگران بدون مرز آمده است که سال ۲۰۱۸ به طور ویژه برای خبرنگاران افغانستان «مرگبارترین» سال پس از سقوط طالبان در سال ۱۳۸۱، mandegarبوده است.
در این گزارش از «ناامنی» به عنوان «جدی‌ترین عامل» کشته شدن خبرنگاران افغانستان در سال ۲۰۱۸ یاد شده و آمده است: ۱۶ خبرنگار و کارمند رسانه‌یی در حملات مستقیم بر رسانه‌ها جان باخته‌اند. در این میان، در یک روز -۱۰ ثور ۱۳۹۷- تنها در حملۀ پی‌هم انتحاری ۹ خبرنگار کشته شده اند.
در بخشی از این گزارش گفته شده است که در سال ۲۰۱۸، افغانستان خطرناکترین کشور برای خبرنگاران بوده است. بر بنیاد گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز: «جنگ تحمیل شدۀ جنگجویان طالبان و دولت اسلامی و آزارگری جنگ‌سالاران و برخی مسوولان فاسد حکومتی به تهدیدی دایمی برای خبرنگاران و رسانه‌ها و آزادی اطلاع‌رسانی در افغانستان تبدیل شده است».
این نهاد همچنان نگاشته است، باوجود افزایش تلاش‌های جهانی برای صلح «نگرانی در مورد قربانی کردن آزادی‌های بنیادین، به ویژه آزادی اطلاع‌رسانی» نیز بیشتر شده است. در این گزارش از زنان به عنوان یکی از قربانیان اصلی این تهدیدها شاد شده است.
گزارشگران بدون مرز به این باور است که بدون رسانه‌های آزاد و مستقل و بدون تضمین آزادی بیان و اطلاع‌رسانی در افغانستان، صلح و امنیت کامل در این کشور برقرار نمی‌شود.
ناروی، سویدن و فنلند سه کشور است که در ردۀ نخست این فهرست قرار گرفته و از شمار کشورهای آزاد برای فعالیت رسانه‌ها از سوی گزارشگران بدون مرز شناخته شده است.
همزمان بااین، نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در واکنش به نشر این گزارش اعلامیه پخش کرده و گفته است که نهادهای بین‌المللی می‌باید تصویر کاملی از وضعیت رسانه‌ها در افغانستان بیان کنند.
در اعلامیۀ نی که به روزنامۀ ماندگار فرستاده شده، آمده است: نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان به این باور است که سازمان گزارشگران بدون مرز، در گزارش تازه‌اش فقط گوشه‌یی از واقعیت زنده‌گی خبرنگاران در افغانستان را بازتاب داده است.
در اعلامیۀ نی به نقل از عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی این نهاد آمده است که نهادهای بین‌المللی می‌باید تصویر کاملی از وضعیت سکتورها را در افغانستان بیان کند. به گفتۀ آقای خلوتگر: «افغانستان خطرناک‌ترین کشور برای کار رسانه‌یی است؛ هر چند پیشرفت‌های در این راستا که برآیند خون بیش از صد خبرنگار است را نمی‌شود از یاد برد و به آن افتخار نکرد».
در بخشی از اعلامیه آمده است، یافته‌های نی نشان می‌دهد که دسترسی به اطلاعات در افغانستان در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد که با افزایش ناامنی‌ها، تهدید و ترورهای هدف‌مند خبرنگاران، چالش اولی و کلان، سد راه رسانه‌ها در افغانستان است.
مسوولان در نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان در اعلامیه گفته اند که با کاهش وجوه مالی، شمار زیادی از رسانه‌های افغانستان با خطر سقوط مواجه اند.
گفتنی است که سازمان گزارشگران بدون مرز از سال ۲۰۰۲ به این‌سو هر سال رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها را منتشر می‌کند. این رده‌بندی وضعیت آزادی رسانه‌ها را در ۱۸۰ کشور جهان نشان می‌دهد. در رده‌بندی امسال این سازمان، تنها ۲۴ درصد از ۱۸۰ کشور جهان در وضعیت خوب و یا نسبتاً خوب قرار دارند. این رقم در سال گذشته ۲۶ درصد بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.