ریاست مجلس نماینده‌گان را دست به یخن ساخت

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۲۹ ثور ۱۳۹۸

نشست دیروز یکشنبه، ۲۹ ثورِ مجلس نماینده‌گان جنجالی شد. شماری از اعضای هوادار کمال ناصر اصولی از تکیه زدن میر رحمان رحمانی به کرسی ریاست مجلس جلوگیری کردند که این کار موجب مخالفت هواداران میر رحمان رحمانی مواجه شد.
قرار بود دیروز انتخابات برای گزینش هیأت اداری مجلس نماینده‌گان برگزار شود. در نشست دیروز به رسانه‌ها اجازۀ تصویربرداری داده نشد. اما نوارهایی که در رسانه‌ها اجتماعی نشر شده است، نشان می‌دهد که میان برخی از نماینده‌گان درگیری نیز صورت گرفته است.
mandegarدر این نوارها دیده می‌شود که کمال ناصر اصولی و میر رحمان رحمانی روی دو کرسی در دو سوی میز ریاست مجلس نشسته و به یکدیگر اجازه نمی‌دهند به کرسی ریاست مجلس بنشینند. در سوی دیگر، تصاویر و نوارهای تصویری‌یی که در رسانه‌ها اجتماعی نشر شده، نشان می‌دهد که شماری از بانوان کرسی ریاست مجلس را محاصره کرده، به کسی اجازه نمی‌دهند تا به کرسی بنشیند.
این بانوان همچنان شعار «رییس موقت» نیز سر می‌دهند. همچنان گزارش شده که به دنبال این درگیری و جنجال، نیروهای ویژه صحن و اطراف پارلمان را محاصره کرده و رفت و آمد وکلا و خبرنگاران را به شدت زیر نظر داشتند.
در این میان، رمضان بشردوست یکی از اعضای مجلس در بیرون از تالار به خبرنگاران گفت که نماینده‌گان هوادار دو نامزد ریاست پارلمان بر سر نشستن هر یک از هواخواه شان جنجال کردند و این امر سبب شد نشست انتخاب هیأت اداری مجلس به هم بخورد.
آقای بشردوست افزود: هواردان کمال ناصر اصولی استدلال می‌کنند که پیش از رأی‌گیری، رییس موقت، نصاب مجلس را ۲۴۷ تن اعلام کرد که پنجاه جمع یک آن می‌شود ۱۲۴ رأی، اما هواداران میر رحمان رحمانی و رییس موقت پارلمان استدلال می‌کنند که در صندوق‌های رأی‌دهی، ۲۴۴ رأی استعمال شده بود که پنجاه جمع یک آن، ۱۲۳ رأی می‌شود و با این وجود، میررحمان رحمانی برندۀ ریاست پارلمان است، زیرا سه تن دیگر یا رأی شان را اسعمال نکرده اند و یا هم تالار را ترک گفته اند.
رمضان بشردوست همچنان گفت، در میان نماینده‌گان این ادعا وجود دارد که سه بانو پیش از استعمال رأی، اوراق رأی‌دهی را به دستکول شان می‌گذارند تا به نامزد مورد نظرشان حالی کنند که برایش رأی داده اند، اما وقتی این سه بانو افشا شدند، به دلیل غیرقانونی بودن کارشان، از استعمال رأی خودداری کرده اند. بشردوست اظهار امیدواری کرد صحت و سقم این مدعا به‌زودی مشخص شود.
به دنبال این جنجال‌ها، مجلس نماینده‌گان یک هیأت ۱۵ نفری را برای حل این مشکل تعیین کردند. در این هیأت به نماینده‌گی از میر رحمان رحمانی، خان آقا رضایی، اجمل رحمانی، میرداد نجرابی، ناهید فرید و همایون هریرود حضور دارند. خان محمد وردک، جاوید صافی، سیداحمد خادم، راضیه منگل و عبدالرشید عزیزی هم به نماینده‌گی از کمال ناصر اصولی در ترکیب هیأت حضور دارند. در این میان، عبدالقیوم سجادی، عرفان‌الله عرفان، فریدون مومند، صدیق احمد عثمانی و محمدالله بتاش به عنون نماینده‌گان بی‌طرف و ثالث‌بالخیر در این هیأت حضور دارند.
گفتنی است که انتخابات برای گزینش رییس پارلمان روز شنبه میان میر رحمان رحمانی و کمال ناصر اصولی برگزار شد. در این انتخابات میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رأی و کمال ناصر اصولی، ۵۵ رأی تائید به دست آوردند. اما کمال ناصر اصولی این نتیجه را نپذیرفت و مدعی شد که آقای رحمانی ۵۰+۱ را به دست نیاورده و نمی‌تواند رییس پارلمان باشد. عطامحمد دهقانپور، رییس موقت پارلمان اما در این نشست گفت که در صندوق‌های رأی‌دهی ۲۴۴ رأی استعمال شده بود و با این وجود، ۱۲۳ رأی ۵۰+۱ است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.