ارگ پیرامون تأثیر قطع‌نامۀ جرگۀ مشورتی در روند صلح پاسخ نمی‌دهد

گزارشگر:ناجیه نوری - ۳۰ ثور ۱۳۹۸

پس از گذشت ۲۰ روز از برگزاری جرگۀ مشورتی صلح که با پخش یک قطع‌نامه به پایان رسید، حکومت از نتایج و تأثیر این قطع‌نامه در روند گفت‌وگوهای صلح پاسخ نمی‌دهد.
سخنگویان ریاست حکومت وحدت ملی پاسخ یافتن به پرسش نتایج این قطع‌نامه را به دوش مسوولان و اعضای جرگۀ مشورتی صلح می‌اندازند و اما اعضای این جرگه در صحبت با روزنامۀ ماندگار عملی شدن مواد این قطع‌نامه را از وظایف و صلاحیت‌های حکومت عنوان می‌کنند.
آگاهان به این باور اند که عدم پاسخگویی مسولان در ارگ و جرگۀ مشورتی صلح به معنای بی اثر بودن مواد قطع‌نامۀ این جرگه است.

mandegar

جرگه مشورتی صلح به تاریخ ۹ ثور سال روان با حضور بیش از سه هزار نفر از ولایات مختلف در کابل برگزار شد.
هدف از برگزاری این جرگه مشوره با نماینده‌گان سراسر افغانستان به هدف تأمین صلح خوانده شده‌ بود، جرگه‌یی که بیش از پنج میلیون هزینه داشته است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی این جرگه را تحریم کرد و اعلام کرد که دراین جرگه شرکت نمی‌کند پیش از آن شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در اعلامیه‌یی گفته بودند که جرگه با مصارف گزاف برگزار می‌شود و در حالی‌که هیأت حکومت فرصت دیدار با گروه طالبان را پیدا نکرده است، برگزاری این جرگۀ هدر رفتن منابع مالی ملی را در پی دارد و آنان در این جرگه شرکت نخواهند کرد.
شورای تشریک مساعی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری که به عنوان یکی از جبهه‌های قوی تیم‌های انتخاباتی یاد می‌شود، مشمول تکت‌های انتخاباتی احمدولی مسعود، ابراهیم الکوزی، حکیم تورسن، رحمت‌الله نبیل، شهاب حکیمی، شیدا محمد ابدالی، عنایت‌الله حفیظ، غلام فاروق نجرابی، فرامرز تمنا، محمد حنیف اتمر، نورالرحمن لیوال و نورالحق علومی می‌باشد.
کریم خلیلی رییس شورای عالی صلح نیز اعلام کرده است که در این جرگه شرکت نخواهد کرد. این درحالی‌ست که رییس دبیرخانۀ این شورا موظف به برگزاری جرگۀ مشورتی صلح شده است.

حکومت وحدت ملی دو کار عمده را پیش رو دارد که برگزاری انتخابات و صلح را در بر می‌گیرد.
مسوولان در ارگ در مورد اینکه برای حکومت انتخابات اولویت دارد که صلح می‌گویند، برای حکومت افغانستان هم صلح و هم انتخابات اهمیت دارد و برای برگزاری انتخابات و تأمین صلح همزمان تلاش می‌کند.
عارف صمیم در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار گفت، صلح و انتخابات مانند آب و غذا است و نمی‌توان یکی از آنها را نادیده گرفت، یعنی برای حکومت افغانستان هردو اولویت دارد و برای تحقق هر دو تلاش می‌کند.
این درحالی ا‌ست که گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و امریکا متوقف شده و تاهنوز مشخص نشده است که دور بعدی گفت‌وگو ها چه زمانی آغاز خواهد شد.
پس از پایان ششمین دور مذاکرات میان امریکا گروه طالبان، این گروه اعلام کرد که در مذاکرات با خلیل‌زاد هیچ توافقی صورت نگرفته است.
یک روز پس از آنکه زلمی خلیلزاد ابراز امیدواری کرد که پیش از انتخابات ماه اپریل توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان صورت بگیرد، طالبان گفتند که نشست سه‌روزه نماینده‌گان شان با خلیل‌زاد روی مذاکرات صلح بدون توافق پایان یافته است.
به تازه‌گی زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ وزارت امور خارجۀ امریکا در روند صلح افغانستان می‌گوید: صلحی که باعث ایجاد ثبات سیاسی در افغانستان شود، اولویت است. شهروندان افغانستان پیش از همه چیز خواهان صلح هستند.
او در توییتر خود گفته است صلح خواهی نباید تأثیری بر شهروندان افغانستان در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری معتبر داشته باشد. روند برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری باید همانند صلح ادامه یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.