والی کنر: برخی از نیروهای ارتش به طالبان در حمله به پایگاه ارتش کمک کرده‌اند

- ۰۵ حوت ۱۳۹۲

شورشیان طالبان روز یکشنبه بر یک پاسگاه ارتش در ولایت کنر حمله کرده و بیست سرباز ارتش را کشتند. در این حمله هفت سرباز نیز ناپدید شده‌اند.
رییس‌جمهور کرزی در پی قتل ۲۰ سرباز ارتشی ملی، از پاکستان به خاطر ناکامی در «نابودی لانه‌های ترور» انتقاد کرد.
دفتر ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیه‌یی گفته است که «حامد کرزی بار دیگر خطاب به حکومت پاکستان گفت که تروریسم تهدید جدی علیه هر دو کشور است و خواستار همکاری جدی و قوی این کشور با حکومت افغانستان، و اقدام جدی در نابودی لانه‌های ترور شد».mandegar-3
جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که این حمله بامداد روز یکشنبه در ولسوالی «غازی آباد» ولایت کنر رخ داده است. سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که تحقیقات، جست‌وجو و عملیات نجات در جریان است. شجاع الملک جلاله، والی کنر به خبرگزاری فرانسه گفته است که بیست سرباز در این حلمه کشته و هفت تن دیگر ربوده شدند. تاکنون مشخص نیست که این سربازان به گروگان گرفته شده اند یا در جریان حمله گریخته اند.
طالبان با نشر اطلاعیه مسوولیت این حمله را بر دوش گرفته و گفته اند که یکی از مهاجمان این گروه کشته و دو تن دیگر زخمی شده اند.
در پی این حادثه، حامد کرزی رییس جمهور افغانستان سفر خود را به سریلانکا لغو کرد. دفتر ریاست‌جمهوری افغانستان در اعلامیه‌یی گفته است: «رییس‌جمهور افغانستان از این حادثه غم انگیز متاثر است؛ بر این اساس، او سفر رسمی خود را به سریلانکا به تعویق انداخته است».
مقامات امنیتی افغانستان گفته‌اند که در میان مهاجمان طالبان، خارجی‌ها نیز حضور داشته اند.
این شدیدترین حمله علیه نیروهای امنیتی طی پنج ماه گذشته به شمار می‌رود. ماه سپتمبر نیز جنگجویان طالبان در عملیات کمین علیه نیروهای ارتش در ولایت بغلان در شمال افغانستان ۱۸ نیروی افغان را کشتند.
سخنگوی وزارت دفاع گفته که این حمله‌یی سازماندهی شده توسط دستگاه‌های استخباراتی خارجی بوده است.
در این حال، والی کنر از همکاری برخی از نیروهای ارتش افغانستان با افراد مسلح طالبان در حمله به پایگاه ارتش خبر داده است.
همزمان با این حمله، طالبان اعلام کرد به علت پیچیدگی اوضاع سیاسی در افغانستان، مذاکرات درباره تبادل اسرا با مریکایی ها را متوقف کرده است.
شجاع الملک والی کنر کشته‌شدن بیست نفر از سربازان و ربوده‌شدن هفت نفر دیگر را تایید کرده و گفته است برخی از نیروهای ارتش افغانستان به افراد مسلح طالبان در حمله به پایگاه ارتش کمک کرده‌اند.
در پی این حمله، انتقادها از دولت افغانستان به خاطر بی‌پروایی به خون سربازان نیروهای امنیتی کشور، بالا گرفته است.
حکومت افغانستان اخیراً جسد یک مقام ارشد طالبان را با هواپیماهای ارتش به شمال افغانستان منتقل کرد و آن را طی مراسم ویژه‌‎یی به خاک سپرد.
سپس، حامدکرزی این مقام طالبان را «شهید» خواند.
این کار سبب شد که یک عضو مجلس با جمعی از نهادهای مدنی به خاطر بی‌احترامی حکومت به خون نیروهای امنیتی کشور، دست به تحصن بزنند.
همچنان، برخی از تحلیلگران به روزنامۀ ماندگار گفته‌اند که شهید خواندن قاتل ده‌‌ها تن از سربازان کشور، جفای بزرگ به نیروهای امنیتی و مردم افغانستان است.
به باور آنان، این کار انگیزۀ نیروهای امنیتی را به شدت تضعیف می‌‎کند و سبب بلندرفتن روحیۀ مخالفان مسلح دولت می‌شود.
پیش از این آقای کرزی ده هاتن از طالبان را از زندان بگرام آزاد کرد که با واکنش های تند مردم مواجه شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.