«مرتضوی صاحبِ امباق شد»

گزارشگر:روح‌الله بهزاد - ۱۹ جوزا ۱۳۹۸

تازه‌ترین گزارکِ وحید عمر، مشاور ارشد محمداشرف غنی در امور روابط عامه و استراتژیک با واکنش‌های زیادی در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. وحید عمر در صفحۀ رسمی فیسبوکش عکسی از خود و محمداشرف غنی گذاشته و نوشته است که با آقای غنی تصادفی در «کافی شاپ» سرخورده است.
mandegarآقای عمر در ادامه نگاشته است که قرار بود با آقای غنی غذا بخورد و قصه کند، اما رییس حکومت قلم و کتابچه‌اش را بیرون کشیده و برای آقای عمر از برنامه‌هایش برای بهسازی رودخانۀ کابل سخن گفته است. اما مدتی پس از همه‌گانی شدن این گزارک، شماری از کاربران با طنز و کنایه‌، این گزارک مشاور محمداشرف غنی را نقد کرده‌اند.
زبیر هجران قاسم‌زاده، یکی از شاعران در صفحۀ فیسبوکش در واکنش به این گزارک وحید عمر طنزی نوشته و در فیسبوکش گذاشته است. آقای قاسم‌زاده نوشته است: در قهوه خانۀ شهر نشسته بودم که یکی و یک‌بار رییس‌جمهور داخل شد. بعد من شعرهایم را خواندم و او کاغذ و قلم‌اش را کشید و یاد داشت نوشت.
زبیر هجران در ادامۀ این گزارک آورده است: «بعد او رفت طرف خانۀ خود، من رفتم طرف خانۀ خود و آب از آب تکان نخورد. آنچه را خواندید یک پیام بازرگانی المشاوری بود».
احمد بهار چوپان، نویسنده و کاربر فیسبوکش زیر عنوان «ارابه‌کشی که نمایشنامه‌نویس شد!» نوشته است: برای من کسانی از سلک وحید عمر، ارابه‌کشان استبداد اند. شاید بگویید این دیگر کدام گروه و طبقه و طایفه است؟ عرض کنم که شناختن این‌ها دشوار نیست؛ کسی مثل وحید عمر، بیشتر از این‌که به دلیل شایستگی و تلاش و تکاپو از پلکان قدرت بالا رفته باشد، به کمک شامه و تشخیص سمت‌وسوی بادهای سیاسی جهت گرفته و با ایستادن در کنار سیاست‌مداران «سنتی» استبدادپسند و استبدادباور به آنجا رسیده که امروز قرار دارد.
آقای چوپان در ادامۀ یاداشتش وضعیت سیاسی و اجتماعی دوران حکومت آقای حامد کرزی و محمداشرف غنی را مقایسه کرده و آورده است: وحید عمر، شاه‌حسین مرتضوی کرزی بود، اما در آن زمان مردم به مسایل روز و تحولات سیاسی کمتر توجه داشتند. اگر شاه‌حسین مرتضوی به یمن رایج شدن فیسبوک و رسانه‌های اجتماعی به عنوان نماد یک رژیم ناتوان، دروغ‌گو، توجیه‌گر و طلب‌کار معرفی و منفور شد، وحید عمر شاید به این دلیل که در زمان اقتدار کرزی که سیر تاریخ را به قهقهرا برد؛ فیسبوک رواج نداشت و وحید عمر، فرصت توجیه‌نامه نوشتن برای همه اقدامات و سخنان سرشار از تهی کرزی را نمی‌یافت، کمتر شناخته شد.
به باور این نویسنده: ارابه‌کشان استبداد، ظاهر آراسته دارند، از مفاهیم و مقوله‌های امروزی سخن می‌گویند، به سوی دوربین لبخند می‌زنند، از آیندۀ بهتر نوید می‌دهند و هر جا لازم شود، نقدی هم بر کارنامۀ ولی‌نعمت می‌نویسند، اما در حالی که ظاهرِ رو به آینده دارند و از مفاهیم و مقوله‌های امروزی سخن می‌زنند، در گذشته به سر می‌برند و اندیشۀشان بوی کهنه‌گی و پوسیده‌گی می‌دهد و نسخۀشان در نهایت «دفاع از وضع موجود» است.
شماری از کاربران در شبکه های اجتماعی این کار وحید عمر را «ادامۀ راه» شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی حکومت گفته و نوشته اند: «شاه حسین مرتضوی صاحبِ امباق شد!»
همزمان بااین، نسرین گروس، نویسنده و کاربر دیگر فیسبوک، در واکنش به گزارک وحید عمر نوشته است: در دوره شاهی، وقتی اعلی‌حضرت ظاهر شاه می‌خواست کسی را «تصادفی» ببیند، عموماً آن شخص به خانۀ دخترشان، شاهدخت بلقیس دعوت می‌شد و بعد از نیم ساعت، پدر بی‌خبر نزد دختر می‌آمد. بانو گروس افزوده است: امروز اوضاع کمی فرق کرده، حتماً کافه‌یی در ارگ اعمار شده تا ملاقات‌های «تصادفی» پیش‌ازپیش تنظیم شده بتواند و کاملاً تصافی معلوم شود.
گزارک مشاور ارشد رییس حکومت وحدت ملی در حالی به نقد و انتقاد گرفته می‌شود که پیش از این، معاون سخنگوی ریاست حکومت وحدت ملی در پاسخ به نقد و انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی، حرف‌های بی‌ربط با موضوع می‌زد و یا هم در حالی که یکی از ولایت‌های در معرض تهدید و حمله دشمن قرار می‌گرفت، از ۱۶ ساعت کار محمداشرف غنی برای تأمین امنیت کشور، در فیسبوک گزارک می‌گذاشت و به نحوی کار و فعالیت محمداشرف غنی را به رخ مردم می‌کشید. این‌گونه برخورد شاه‌حسین مرتضوی، بارها با انبوهی از یادداشت‌های طنزی و انتقادی استقبال شد و امروزه به عنوان یکی از راه‌های کارآمدی بودن برای «فیسبوک‌چلوونکی»ها شده است.
گذشته از این‌ها، اما دیده می‌شود که با نزدیک شدن انتخابات ریاست‌جمهوری، ارگ حلقۀ مشاورانش را وسیع‌تر و بیشتر کرده است. گفته می‌شود وظیفۀ اکثر مشاوران آقای غنی، متمرکز به رسانه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی شده تا میزان انتقادها در برابر ناکاره‌گی حکومت در میان مردم کاهش پیدا کند. اما به نظر می‌رسد که این ترفند برای ارگ چندان هم کارساز نبوده است. هر گزارک فیسبوکی مشاروان و سخنگویان ارگ که شهروندان در صفحات اجتماعی از آنان به عنوان «مبلغان تیم دولت‌ساز» یاد می‌کنند، یا با صدها پیام انتقادی شهروندان مواجه می‌شود. جالب این ‌که پیش از این، گزراک‌های فیسبوکی و نوشته‌های حلقۀ نزدیک به حکومت، از سوی شهروندان انتقاد می‌شد، اما تناقض‌گویی و دروغ‌نویسی سخنگویان و مشاوران محمداشرف غنی فضا را به گونه‌یی ساخته است که اخیراً دیده می‌شود آنانی که پیش از این تلاش می‌کردند از سیاست دور باشند را نیز ناگزیر به لب گشودن به انتقاد کرده است. این عده همواره در پای پست‌ها و گزارک‌های سخنگویان و مشاوران حکومت دیدگاه می‌گذارند، از ناکاره‌گی حکومت شکایت می‌کنند و نوشته‌های آنان را به باد انتقاد و در مواردی به استهزا می‌گیرند.
پیش از این نیز نظرگاه حساب فیسبوک ارگ پُر از انتقاد شهروندان می‌شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی پای هر خبر ارگ در فیسبوک انبوهی از انتقادها و دلایلی از ناکارایی حکومت را می‌گذاشتند/می‌گذارند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.