حضور هیأت افغانستان در صدوهشتمین نشست بین‌المللی کار

گزارشگر:بکتاش روش-مشاور فرهنگی و رسانه‌یی وزارت کار و امور اجتماعی - ۲۴ جوزا ۱۳۹۸

mandegarسید انور سادات سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی با هیات همراهش در صدوهشتیمن نشست بین‌المللی کار اشتراک کرد. این نشست که همه‌ساله در شهر جینوای سویس برگزار می‌شود، نماینده‌های تمامی کشورهای عضو این سازمان در آن شرکت ورزیده و روی ابعاد مختلف کار و چالش‌های جهانی فرا راه کار بحث و تبادل نظر کرده و راه‌حل‌های علمی و عملی حوزۀ کار را جستجو می‌کنند. البته نتایج و دست‌آوردهای این نشست به عنوان نقشۀ راه در حوزۀ کار در تمامی کشورها قابل تطبیق می‌باشد.
سید انور سادات سرپرست وزارت کار و امور اجتماعی در این نشست بین‌المللی سخنرانی کرده و در پیوند به وضعیت کار، نرخ بیکاری و مطالعات بازار کار افغانستان سخن گفته و نگرانی‌های خود را از آیندۀ کار و چالش‌های بازار کار در عصر پیشرفت تکنالوژی، تغییرات اقلیمی و گسترش هوش مصنوعی و دیگر تهدیدات احتمالی بازارهای کار بیان داشت. سرپرست وزارت کا ر در این نشست گفته است که هرچند این تهدیدات ممکن است فرصت‌های شغلی را در بازارهای کار دچار افت کند؛ اما بی‌گمان این تغییرات سبب خلق فرصت‌های تازۀ کاری نیز خواهد شد که این فرصت‌ها مستلزم مهارت‌های بروز و جهانی است که می‌باید کشورهای عضو، برنامه‌های آموزشی دوام‌داری را با توجه به احتمالات ایندۀ کار در کشورهای شان مد نظر بگیرند.
سرپرست وزارت کار در حاشیۀ این نشست با وزیران کار کشورهای ترکمنستان و هند نیز دیدارهای داشته است که در این دیدارها روی سازوکار فرستادن برخی از کارآموزان در بخش‌های حرفه‌یی که بازار کار افغانستان به ان نیازمند است و در داخل افغانستان امکان فراگیری آن میسر نیست. وزیر کار کشور ترکمنستان با توجه به نیازمندی‌های پروژۀ TAPI با این پیشنهاد موافقت کرده و وعده سپرده است که زمینۀ تحصیل در رشته‌های انجنیری خط آهن و دیگر رشته‌های مرتبط به خط آهن دوره‌های آموزشی میان مدت و طولانی مدت را برای شهروندان افغانستان فراهم خواهد کرد. هم‌چنین وزیر کار کشور هند نیز به هیأت افغانستان وعده سپرده است که در ایندۀ نزدیک میزبان یک هیأت افغانستان به هند باشند و روی همکاری‌های آموزشی حرفوی مطابق به نیاز بازار کار افغانستان به نتایج قابل لمسی برسند.
هم‌چنان در این نشست بین‌المللی با کشورهای عربستان سعودی و برخی دیگر کشورهای کارگرپذیر صحبت‌های ابتدایی انجام شده است تا در آیندۀ نزدیک یک هیأت به آن کشورها فرستاده شود و به نتایج ملموس در پیوند به اعزارم کارگر به آن کشورها برسیم. البته این در حالی است که در سال گذشته در همین نشست بین‌المللی هیات افغانستان با کشور امارات تفاهم‌نامۀ رسمی را در زمینۀ اعزام کارگر امضا کرد و احتمالاً در آیندۀ نزدیک، هزاران کارگر افغانستانی به امارات فرستاده شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.