طـرح‌ جلـوگیـری از آلـودگی محیـط زیست تـدوین مـی‌شود

- ۲۵ جوزا ۱۳۹۸

مسوولان در ادارۀ ملی محیط زیست کشور می‌گویند که طرح پنج سالۀ‌ جلوگیری از آلوده‌گی محیط زیست روی دست گرفته شده است.
شاه‌زمان میوندی، رییس ادارۀ ملی محیط زیست دیروز شنبه، ۲۵ جوزا در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی محیط زیست در کابل، آلوده‌گی هوا را تهدیدی بالاتر از جنگ در کشور خواند.
آقای میوندی گفت که در سال‌های اخیر به دلیل تراکم نفوس، استفاده از مواد سوخت دودزا و بی‌کیفیت، و سوزاندن زباله‌های جامد درفضای باز، ذرات معلق و کشنده در فضای کشور افزایش یافته و به یک تهدید جدی بدل شده و سالانه جان هزاران تن را می‌گیرد. mandegar
او می‌گوید که آلوده‌گی هوا در کشور در فصل‌های جداگانه در حال نوسان می‌باشد. به باور آقای میوندی، در فصل زمستان به دلیل استفادۀ گسترده از مواد سوخت دودزا و بی‌کیفیت، آلوده‌گی هوا افزایش می‌یابد و در سایر فصل‌های سال به حالت عادی بر می‌گردد.
رییس ادارۀ حافظت از محیط زیست اظهار می‌دارد که همه‌ساله برنامه‌های موقت برای جلوگیری از شدت گرفتن آلوده‌گی هوا روی دست گرفته می‌شود که بسنده نیست و ادارۀ ملی محیط زیست را وادار کرده تا برنامۀ استراتیژیکِ پنج ساله‌‌یی را برای جلوگیری از آلوده‌گی هوا و مبارزه با آن تدوین کند.
همزمان با این، عبدالتواب بالا کرزی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این باره بیان داشت که عوامل آلوده‌گی محیط زیست در کشور رو به گسترش است. او افزود که مواد سوخت بی‌کیفیت و دودزا در کارخانه‌ها، حمام‌های عمومی، ساحات رهایشی و وسایط نقلیه به شکل گسترده استفاده می‌شود که عامل عمدۀ آلوده‌گی هوا محسوب می‌گردد.
سرپرست وزارت تحصیلات عالی تأکید کرد که روی فروش مواد سوخت بی‌کیفیت برای وسایط باید محدودیت وضع شود و میکانیزمی برای جلوگیری از استفاده‌ مواد سوخت دودزا از جمله ذغال سنگ در ساحات رهایشی باید روی دست گرفته شود.
از سویی هم، عزت‌الله صدیقی، معین مسلکی ادارۀ ملی محیط زیست بیان کرد که نبود سیستم نظارت محیط زیستی، کمبود ارقام از میزان آلوده‌گی محیط زیست و نبود یک فهرست منظم از آلاینده‌های محیط زیستی، سبب شده که نظارت درست از این معضل رو به رشد صورت نگیرد.
آقای صدیقی اشاره کرد: هم اکنون اطلاعاتی که نشان دهد چه تعداد از اصناف شهرنشین در آلوده‌گی هوا به چه میزان نقش دارند، روی دست نیست و این امر پالیسی‌سازی برای جلوگیری از آلوده‌گی محیط زیست را دشوار کرده است.
معین مسلکی ادارۀ محیط زیست تأکید کرد که در چهارچوب برنامۀ پنج سالۀ جلوگیری از آلوده‌گی محیط زیست که به زودی تدوین خواهد شد، قرار است ارقام یاد شده در پیوند به آلوده‌گی هوا جمع‌آوری شده و زیرساخت‌های یک سیستم نظارت از آلوده‌گی در کشور ایجاد شود.ه گفتۀ او، ایجاد یک سیستم موثر برای نظارت و جلوگیری از شدت آلوده‌گی هوا ۵ تا ۱۰ سال زمان دربر خواهد گرفت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.